سپهر ایران در اوج اقتدار؛ در سایه چشمان هوشیار

از حدود ساعت ۵ صبح که صدای ممتد شلیک پدافند در تهران و جنوب ایران به گوش رسید، صحنه‌هایی از موفقیت پدافند هوایی در رهگیری اهداف متخاصم اسرائیلی در فضای مجازی دست به دست شد و در شرایطی که خاک کشور در معرض تهدید مستقیم صهیونیست‌ها قرار گرفته بود، دیدن چنین تصاویری امنیت و اقتدار را به جامعه تزریق کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بامداد شنبه، پنجم آبان، با وجود طراحی یک عملیات متجاوزانه نظامی توسط رژیم صهیونیستی علیه مناطقی از خاک کشورمان، برای بسیاری از مردم در آرامش سپری شد و اگرچه صداهایی از انفجار در نقاطی از تهران، خوزستان و ایلام شنیده و تقابل سیستم پدافندی کشور با اهداف متخاصم این رژیم مشاهده شد اما با طلوع خورشید، مردم مانند هر روز دیگری، زندگی عادی خود را از سر گرفتند. حتی در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد پس از حمله اسرائیل، شاهد افزایش قیمت طلا و دلار و ریزش بورس باشیم اما، بازارهای مختلف از جمله بورس، وضعیت آرام و مطلوبی را سپری کردند، تا جایی که همه شاخص‌های بورس دیروز سبزپوش بودند! علاوه بر این قیمت سکه که در روزهای قبل حتی رکورد ۵۶ میلیون را هم زده بود دیروز به کانال ۵۰ میلیون بازگشت و در حالی که کانال‌های تلگرامی در طول یک هفته اخیر نرخ دلار را حتی تا حدود ۷۰ هزار تومان نیز بالا بردند و برخی دلالان نیز قیمت‌های نجومی بالای ۷۰ هزار تومانی را برای دلارهای خود پیش‌بینی کرده بودند؛ دلار دیروز در بازار منوچهری به کانال ۶۵ هزار تومان بازگشت.

مشاهده‌های میدانی از مناطق مختلف تهران، خوزستان و ایلام به عنوان اهداف اصلی تجاوز صهیونیست‌ها نیز حاکی از برقراری جوی به دور از التهاب در میان مردم بود و حتی در همان ساعات حمله، بلافاصله متن و کلیپ‌های طنزی در مورد عملیات اسرائیل تولید و دست و به دست شد که برخی از آن‌ها از جمله کلیپی که چند جوان ایرانی روی پشت‌بام به دنبال آثاری از حمله اسرائیلی‌ها می‌گشتند، در کانال‌های عبری نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و موجب خشم و تعجب صهیونیست‌ها شد.

اما فارغ از برقراری این آرامش نسبی در فضای عمومی جامعه، بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی پدافند هوایی کشور خبر از طراحی عملیاتی می‌داد که ابعاد گسترده‌ای داشت و طبق گزارش رسانه‌ها، اسرائیل بامداد شنبه قصد داشت مراکز نظامی در ایران را هدف قرار دهد که ناکام بود. در همین راستا شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه خبر داد پدافند هوایی ایران پهپادهای اسرائیلی را که قصد داشتند پایگاه‌های نظامی در شرق استان تهران را هدف قرار دهند، سرنگون کرد. منابع آگاه همچنین گفته‌اند اسرائیل برای هدف قراردادن پایگاه‌های پدافندی در استان تهران با شکست مواجه شده است و تمام اهداف متخاصم در حومه تهران ساقط شده‌اند. منابع آگاه گفته‌اند برای ساقط کردن اهداف متخاصم از سامانه‌های پدافندی برد متوسط استفاده شده است.

حسین نوش‌آبادی، از اعضای سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز طی گفت‌وگویی در مورد ابعاد این حمله اظهار کرد: «اقدام رژیم صهیونیستی یک حرکت مذبوحانه بود که بخش مهمی از ریز پرنده‌های آنان توسط پدافند هوایی مقتدر کشور ساقط شد.» البته هنوز به شکل جزئی مشخص نیست که حملات به چه شکلی انجام شده است، اما این عملیات از دو مسیر انجام شد که مسیر اول «از سرزمین‌های اشغالی آغاز شده و به سوریه و در آخر به شمال عراق رسیده است». مسیر دوم هم «از سرزمین‌های اشغالی به اردن و نهایتاً جنوب عراق ختم شده است.» منابع اسرائیلی می‌گویند بیش از ۱۰۰ جنگنده در این حملات مشارکت داشتند. البته برخی تحلیلگران حوزه نظامی از مشارکت ۱۰۰ جنگنده اف - ۱۶ و اف – ۳۵ سخن می‌گویند، اما مطابق بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح از ورود هواپیماهای دشمن به حریم هوایی کشور جلوگیری شده و این یعنی احتمالاً تعدادی جنگنده از خارج از مرزهای ایران اقدام به شلیک کرده‌اند و اسرائیل جرئت نقض حریم هوایی ایران را نداشته است. لازم به ذکر است که جنگنده اف - ۱۶ و اف – ۳۵ می‌توانند از مسافت ،۱۰۰ ،۲۰۰ ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتری موشک پرتاب کنند و نکته مهم این است که پدافند هوایی ایران با جنگنده‌های اسرائیلی مقابله نکرد؛ زیرا آن‌ها در اصل جرئت حضور در حریم هوایی ایران را نداشته‌اند.

از حدود ساعت ۵ صبح که صدای ممتد شلیک پدافند در تهران و جنوب ایران به گوش رسید، صحنه‌های غرورآمیزی از موفقیت نیروی پدافند هوایی در رهگیری اهداف متخاصم اسرائیلی در فضای مجازی دست به دست شد و در شرایطی که خاک کشور برای نخستین‌بار به‌طور رسمی در معرض تهدید مستقیم صهیونیست‌ها قرار گرفته بود، دیدن چنین تصاویری حس امنیت و اقتدار را به جامعه تزریق کرد، این رخداد مهم اما، روز بعد با خبر شهادت ۴ تن از جوانان جان بر کف ارتش همراه شد و آمیزه‌ای از اندوه و خشم و افتخار را برانگیخت؛ اندوهی ناشی از فقدان چهار جوان، خشمی ناشی از جنایت یک سگ هار و افتخار به نیروهای مسلحی که با چشمانی بیدار و هوشیار، در مسیر دفاع از خاک ایران جانشان را فدا کردند.

سپهر ایران در اوج اقتدار؛ در سایه چشمان هوشیار

تجلی اقتدار پدافند جمهوری اسلامی ایران در شب حمله صهیونیست‌ها

در همین راستا مهدی خورسند، کارشناس مسائل منطقه به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اتفاقی که شب گذشته رخ داد از چند بعد حائز اهمیت است، اول اینکه این اتفاق نشانه‌ای بزرگ برای اقتدار پدافندی جمهوری اسلامی ایران بود و با وجود همه ادعاهایی که قدرت‌های شرقی و غربی دارند، به این دلیل که این سامانه‌ها بومی هستند، کاملاً توانستند بر جنگ الکترونیک، نظامی و تسلیحاتی رژیم منحوس صهیونیستی پیروز شوند، رژیمی که خود مدعی یکی از ارتش‌های برتر دنیا است، اما با این وجود پدافند ما توانست در برابر موشک‌های پیچیده و عملیات نظامی صهیونیست‌ها بسیار موفق عمل کند.

وی می‌افزاید: بر اساس آمار غیررسمی، شب گذشته بین ۸۵ تا ۹۰ موشک شلیک و چیزی حدود ۹۴ درصد آن‌ها رهگیری شده است، همچنین حجم بسیار بالایی که در حدود ۸۰ درصد است در عراق رهگیری و منهدم شد و چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز در خاک جمهوری اسلامی رهگیری شده است.

کارشناس مسائل منطقه یادآور می‌شود: اگرچه مطابق برخی اخبار غیررسمی، خسارت‌های ناچیزی هم وارد شده و ظاهراً برخی از موشک‌ها هم اصابت کرده است، اما در این حجم بالای پرتابه‌هایی که به سمت ایران شلیک شد، کاری فوق‌العاده و بی‌نظیر رخ داده است، همچنین نباید فراموش کنیم که جنگ الکترونیکی که جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع و سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی انجام داد و آن‌ها را از کار انداخت و باعث شد بالای ۸۵ درصد از موشک‌های ایرانی در عملیات وعده صادق ۲ به هدف اصابت کنند، یک اتفاق و افتخار بزرگ است.

خورسند ادامه می‌دهد: در کشاکش بی‌معنی پاسخ دادن یا ندادن فضای کارشناسی که تاکنون وجود داشته است، اقتدار پدافندی جمهوری اسلامی ایران کمتر دیده شده و این ظلم بزرگی است، به همین دلیل من معتقدم هم رسانه‌ها باید بیشتر به آن بپردازند، همچنین باید برای سیستم پدافندی کشور تولید محتوا صورت بگیرد تا حتی در آینده نزدیک بتوانیم با معرفی صحیح اقتدار بومی جمهوری اسلامی ایران، به صادرکننده سیستم‌های پدافندی تبدیل شویم.

وی تاکید می‌کند: اگر بخواهیم از بعد دیگری به این موضوع نگاه کنیم، جوک ساختن و استهزای مردم ایران پس از حمله اسرائیل، نشان‌دهنده اطمینان قلبی مردم نسبت به سیستم امنیتی و دفاعی کشور است و اینکه بسیاری از مردم به بالکن خانه‌ها رفتند و عملکرد فوق‌العاده سامانه‌های پدافندی کشورشان را تماشا می‌کردند، همه نشان از این اتفاق بزرگ دارد که این اطمینان به میزانی است که مردم به جای فرار کردن و پناه گرفتن، حاضر هستند این صحنه‌ها را تماشا کنند و می‌دانند اتفاقی هم رخ نخواهد داد.

سپهر ایران در اوج اقتدار؛ در سایه چشمان هوشیار

توانمندی‌های ایران در زمینه سامانه پدافندی به جهانیان نشان داده شد

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حمله موشکی صبح شنبه رژیم صهیونیستی به تهران آزمون دیگری برای اثبات توانمندی‌های ایران در عرصه بازدارندگی است و در واقع آنچه مقامات نظامی ما پیش‌تر گفته بودند، به‌خوبی به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه می‌دهد: این عملیات نشان داد آنچه را که رژیم صهیونیستی راجع‌به سامانه‌های مختلف پدافندی خود ادعا می‌کرد، غیرواقعی است، در واقع رژیم صهیونیستی در این آزمون مردود شد، چراکه در برابر قابلیت‌های موشکی ایران ناتوان هستند.

کارشناس مسائل غرب آسیا می‌افزاید: ضمن بررسی این عملیات، باید توانمندی‌های ایران و ضعف‌های رژیم صهیونیستی هم تحلیل شود که می‌تواند در عرصه پدافندی و سامانه‌های دفاعی یک ارزیابی بسیار خوب باشد و این پیام را به دشمنان جمهوری اسلامی ایران منتقل کند که دشمنان نگاه واقع‌بینانه به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

قنادباشی خاطرنشان می‌کند: واقع بین نبودن اسرائیلی‌ها باعث حرکت ابلهانه امروز آن‌ها شد و اگر واقعیت‌های موجود را در نظر بگیرند، موجب خفت و خواری آن‌ها و آشکار شدن ضعف آن‌ها در برابر ایران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سلطه صهیونیست‌ها گرفتار شدند، تصریح می‌کند: بر این اساس زمانی‌که از وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا سخن می‌گوییم نباید به عنوان وزرای کشوری که در تصمیم‌گیری یا در جهت حفظ منافع ملی کشورشان می‌توانند آزادانه گام بردارند، صحبت کنیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا می‌افزاید: وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا نگاهشان به چهره اسرائیلی‌ها است تا سخن آن‌ها موجب رضایتشان باشد و در غیر این صورت احساس می‌کنند در مسیر درستی حرکت نکرده‌اند.

قنادباشی تاکید می‌کند: رژیم صهیونیستی بدون کمک و اطلاع آمریکا توانمندی این عملیات را نداشته است.

وی اضافه می‌کند: توانمندی‌های رژیم صهیونیستی شامل تجهیزات، آموزش‌ها و نقشه‌ها عاریتی است و حتی اطلاعات برخط آن‌ها از طریق آمریکا تأمین می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: این سخن که گفته می‌شود «اسرائیل ژاندارم آمریکا در منطقه است» درست است زیرا در واقع آمریکا سلاح‌هایی را در اختیار ژاندارم خود قرار می‌دهند که منافعشان را تأمین کند، اما در شرایط انتخاباتی وارد بن‌بستی چندلایه شده‌اند که تصمیم‌گیری را برای آن‌ها دشوار کرده است.

قنادباشی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از یک‌سو به دلیل خشم ملت و مردم منطقه نگران منافع بلندمدت خود هستند و از سوی دیگر نگران متحدان خود هستند که همکاری‌هایشان با رژیم صهیونیستی موجب تزلزل پایه‌های حکومت برخی از کشورهای عربی شده است، همچنین نگران انتخابات آتی هستند که در آن رأی‌دهندگان، آن‌ها را حامی رژیم کودک‌کش و جنایت‌کار صهیونیستی معرفی می‌کنند.

وی عنوان کرد: آنتونی بلینکن از نظر شخصیتی و دیپلماتیک بسیار کوچک‌تر از آن است که بتواند این معادله چند مجهولی و دشوار که آمریکا را به سمت پرتگاه می‌برد، حل کند.

سپهر ایران در اوج اقتدار؛ در سایه چشمان هوشیار

دم خروس آمریکایی‌ها در حمایت از متجاوز

پس از حمله شب گذشته اسرائیل، شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای تأکید کرد در حمله به اهدافی در ایران مشارکت نداشته است. این در حالی است که بنا بر برخی اخبار و تصاویر رسیده، هواپیمای سوخت‌رسان Stratotanker T-135 KC Boeing از پایگاه آمریکا در قطر بلند شده و تا آسمان عراق یک رفت و برگشت داشته که احتمالاً برای سوخت‌رسانی به جنگنده‌های اسرائیل بوده که از آسمان عراق برای حمله به مواضع ایران استفاده کرده‌اند. به موازات آن، روز جمعه (چهارم آبان) نیز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد یک اسکادران جنگنده «اف - ۱۶» از آلمان به منطقه عملیاتی سنتکام در خاورمیانه اعزام شده است و این یعنی آمریکا برخلاف ادعایش در رویارویی ایران و اسرائیل درگیری مستقیم داشته است. موضوعی که سفرهای اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه را نیز توجیه می‌کند.

حضور وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه با عملیات صهیونیست‌ها مرتبط است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه درباره اقدام تنش‌زای رژیم غیرقانونی صهیونیستی علیه برخی مراکز نظامی در کشور به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی نشان داد که این رژیم نه‌تنها در پدافند دچار ضعف و ناتوانی است، بلکه در قدرت آفندی نیز توانایی مقابله با قدرت پدافندی ایران را ندارد، همچنین این اقدام نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و در آینده نزدیک به‌طور قطع دستگاه دیپلماتیک ایران از طریق نهادهای بین‌المللی این تجاوز را مورد تعقیب قرار خواهد داد.

وی می‌افزاید: حق پاسخ متقابل به این عملیات شکست‌خورده رژیم صهیونیستی برای ایران محفوظ است، ناکامی رژیم صهیونیستی در عملیات شب گذشته از اقتدار پدافندی ایران در مقابله با هر تهدیدی خبر می‌دهد، به نظر می‌رسد مقامات ایرانی در حال بررسی ابعاد این عملیات و نوع پاسخ به آن هستند.

کارشناس مسائل منطقه تاکید می‌کند: به‌طور قطع حضور وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه و دیدار با مقامات کشورهای عربی بدون ارتباط با عملیات ناکام شب گذشته رژیم صهیونیستی نیست و نشان از اطلاع آمریکا از این عملیات دارد.

به گزارش ایمنا، بدیهی است که همان‌گونه که مقامات مختلف کشور اظهار کرده‌اند، چنین جنایت و تعرضی، بدون پاسخ نخواهد ماند، اما ضروری است که طراحی این پاسخ، با رعایت تدبیر و هوشمندی صورت بگیرد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، پرهیز از تعلل و شتاب‌زدگی در این تقابل، از عناصر کلیدی موفقیت در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی این رژیم به‌ویژه ایالات متحده آمریکا است.

کد خبر 804760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.