بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران در بامداد شنبه، بسیاری از کشورهای منطقه و جهان این حمله را محکوم کردند، اما در مقابل، اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس بدون محکوم کردن این تجاوز آشکار، از ایران خواستند خویشتن‌داری کند و به این حملات پاسخ ندهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کشورهای عربی از جمله قطر، عربستان سعودی، عراق، سوریه، مصر، امارات، کویت، لبنان، اردن، یمن، فلسطین و عمان حملات هوایی بامداد شنبه اسرائیل به ایران را محکوم کردند و آن را «نقض حاکمیت تهران و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی» دانستند، در حالی که اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا بدون محکوم کردن این تجاوز آشکار، از ایران خواستند خویشتن‌داری کند و به این حملات پاسخ ندهد.

قطر

بیانیه وزارت خارجه قطر، حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را از پیامدهای خطرناک احتمالی این تشدید تنش ابراز کرد.

عربستان

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پادشاهی بر موضع ثابت خود در رد ادامه تشدید تنش و گسترش دامنه درگیری که امنیت و ثبات کشورها و ملت‌های منطقه را تهدید می‌کند، تأکید می‌کند.»

وزارت خارجه عربستان سعودی حمله اسرائیل را به عنوان نقض حاکمیت تهران و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی محکوم کرد.

این بیانیه همچنین از همه طرف‌ها خواست نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند و تنش را کاهش دهند و نسبت به عواقب ادامه درگیری‌های نظامی در منطقه هشدار داد.

وزارت خارجه عربستان سعودی از جامعه بین‌المللی و طرف‌های تأثیرگذار و فعال خواست تا به نقش و مسئولیت خود در کاهش تنش و پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه عمل کنند.

بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

اردن

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای تاکید کرد که تجاوز اسرائیل به ایران نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین بین‌المللی است. در این بیانیه آمده است که این تجاوز یک اقدام خطرناک است که منجر به تنش‌های بیشتر در منطقه می‌شود.

وزارت خارجه اردن در این بیانیه تاکید کرد: نسبت به بروز درگیری‌هایی که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کنند، هشدار می‌دهیم. جامعه بین‌المللی باید به مسئولیت خود عمل کرده و اقدامات فوری در راستای توقف تجاوزها به غزه، کرانه باختری و لبنان اتخاذ کند.

عراق

در بغداد دولت عراق نسبت به «پیامدهای خطرناک» ناشی از «سکوت جامعه بین‌المللی» در برابر «رفتار وحشیانه» اسرائیل که در طول شب حملاتی را علیه مواضع نظامی در ایران انجام داد، هشدار داد.

در همین راستا باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در بیانیه‌ای گفت: عراق پیش از این نسبت به پیامدهای خطرناک سکوت جامعه بین‌المللی در برابر رفتار وحشیانه صهیونیست‌ها علیه مردم ما در فلسطین، حملات آن‌ها به لبنان و سوریه، و همچنین تجاوز جدید به ایران هشدار داده بود.

لبنان

در پی تجاوز اسرائیل به مناطقی در ایران، وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد که تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این حملات نقض آشکار حاکمیت ایران و تهدیدی خطرناک برای صلح و امنیت منطقه و جهان است.

وزارت خارجه لبنان در بخشی از این بیانیه تاکید کرد: از نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت می‌خواهیم که به مسئولیت‌های خود در پایان دادن به تنش‌آفرینی اسرائیل در منطقه عمل کنند.

بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

فلسطین

جنبش مقاومت اسلامی حماس در پی این حمله، آمادگی جمهوری اسلامی، پدافند هوایی و مقابله پدافند این کشور با حمله صهیونیستی را که موفق به خنثی‌سازی آن شد، تحسین کرد.

همچنین جهاد اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله، آن را تجاوز آشکار علیه امت و منطقه و تهدیدی خطرناک برای امنیت کشورهای اسلامی و عربی دانست.

کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز اعلام کردند حمله صهیونیست‌ها به ایران، نشان از عجز و تردید آن‌ها در مقابله با ایران است.

یمن

دولت تغییر و سازندگی یمن در بیانیه‌ای تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما با ملت و دولت ایران که به خاطر ثابت قدم بودنشان در دفاع از حقوق دو ملت فلسطین و لبنان مورد تعرض قرار گرفتند، اعلام همبستگی می‌کنیم. موضع ایران در حمایت از مسئله فلسطین شناخته شده است و حمایت ایران از مقاومت در مقابل اشغالگران و تجاوزهای رژیم اسرائیل روزنه امیدی برای ملت‌های منطقه است.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده است: تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران تلاش شکست خورده برای منحرف کردن نگاه‌ها از جنایت‌های وحشیانه این رژیم و همچنین تلاشی بی فایده برای تضعیف محور مقاومت است. از امت عربی و اسلامی می‌خواهیم که در یک صف واحد در برابر این تجاوز بایستند؛ تجاوزی که تنها ایران را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه تمام منطقه را هدف قرار می‌دهد.

بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

عمان

از سوی دیگر، عمان حمله هوایی اسرائیل به خاک جمهوری اسلامی ایران در بامداد امروز را به‌شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای این حمله را «نقض آشکار حاکمیت ایران و تخطی واضح از قوانین بین‌المللی و تشدید تنشی که چرخه خشونت را تغذیه می‌کند و تلاش‌ها برای آرام‌سازی، کاهش تنش و مهار بحران‌ها از طریق راه‌های صلح‌آمیز و دیپلماتیک را تضعیف می‌کند» توصیف کرد.

همچنین عمان بار دیگر بر «ضرورت حل ریشه‌ها و علل بحران‌های منطقه از طریق پایان دادن به اشغال غیرقانونی اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی و عربی و توقف تجاوز به نوار غزه، همانطور که در قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت آمده است» تأکید کرد. عمان در ادامه خواستار «دادن حق تعیین سرنوشت به مردم فلسطین و تشکیل کشور مستقل آن‌ها در مرزهای سال ۱۹۶۷ در چارچوب راه حل دو دولتی و مطابق با طرح صلح عربی برای تحقق صلح عادلانه و پایدار برای همه طرف‌ها» شد.

امارات

امارات متحده عربی روز شنبه حمله نظامی به ایران را محکوم کرد و بر اهمیت خویشتن‌داری حداکثری برای جلوگیری از تشدید تنش تأکید کرد. این موضع‌گیری پس از آن صورت گرفت که رژیم اسرائیل حملات هوایی علیه مواضع نظامی در ایران انجام داد.

کویت

وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که تجاوز اسرائیل به ایران نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین بین‌المللی است و از جامعه بین‌المللی خواست که به مسئولیت خود عمل کرده و اقدامات فوری در راستای توقف تجاوزها به غزه، کرانه باختری و لبنان اتخاذ کند.

بحرین

وزارت خارجه بحرین، کشور دیگری بود که تجاوز اسرائیل به خاک ایران را محکوم کرد و در بیانیه خود تاکید کرد: عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم و نگرانی عمیق خود را درباره تداوم تشدید تنش‌ها و عملیات‌های نظامی در منطقه خاورمیانه، اعلام می‌کنیم.

بحرین در این بیانیه خواستار برقراری فوری آتش‌بس و حمایت از غیرنظامیان در غزه و جنوب لبنان شد.

بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

الجزایر

کشور الجزایر تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران توسط ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل را به‌شدت محکوم، بر همبستگی با مردم ایران تاکید کرد و این اقدام تجاوزکارانه را نقض آشکار حاکمیت ملی و منشور سازمان ملل متحد و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل دانست.

وزارت امور خارجه الجزایر در این بیانیه بر «مسئولیت قاطع جامعه بین‌المللی برای مهار رژیم اشغالگر اسرائیل و توقف درگیری چند جانبه در منطقه خاورمیانه» تاکید کرد.

پاکستان

در اسلام‌آباد، وزارت امور خارجه پاکستان بیانیه‌ای صادر کرد و در آن اعلام کرد که حملات اسرائیل به ایران «تشدید خطرناک تنش در منطقه» است و خواستار اقدامات فوری شورای امنیت برای توقف «بی‌پروایی» اسرائیل شد.

ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: [رژیم] اسرائیل که در غزه مرتکب جنایت نسل‌کشی و برای الحاق کرانه باختری آماده می‌شود و روزانه غیرنظامیان را در لبنان هدف قرار می‌دهد، منطقه ما را تا آستانه یک جنگ بزرگ پیش برده است.

وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرد که پایان دادن به تروریسم اسرائیل در منطقه به یک مأموریت تاریخی برای برقراری امنیت و صلح در جهان تبدیل شده است.

وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه خواهان جنگ، خشونت و هرج و مرج در منطقه نیست، از جامعه جهانی خواست تا هر چه سریع‌تر برای اعمال قانون و توقف جنایات کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل اقدام کند. در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران آمده است که کشورهای منطقه و بازیگران غیرمنطقه‌ای باید برای بازگرداندن صلح در خاورمیانه، موضعی عقلانی و خردمندانه اتخاذ کنند.

بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

روسیه

وزارت امور خارجه روسیه در پی هجوم متجاوزانه بامداد امروز رژیم صهیونیستی به ایران، هشدار داد که «تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و ایران، تهدیدی واقعی برای ثبات و امنیت در منطقه ایجاد می‌کند.»

بر اساس این بیانیه، روسیه در حالی که «از همه طرف‌های درگیر خواست که خویشتن‌داری نشان دهند و خشونت را متوقف کنند»، اعلام کرد که «آماده همکاری با همه طرف‌ها برای کاهش سطح رویارویی» است.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه همچنین آمده است: باید از تحریک ایران برای انتقام‌گیری دست برداشت و از مارپیچ تشدید غیرقابل کنترل تنش‌ها خارج شد.

سوئیس

وزارت امور خارجه سوئیس در شبکه اجتماعی ایکس ضمن محکوم کردن تجاوزگری بامداد امروز رژیم صهیونیستی به ایران، خواهان خاتمه خصومت‌ها در منطقه شد.

در این مطلب آمده است: سوئیس تشدید خطرناک خشونت در خاورمیانه و از جمله حملات هوایی اسرائیل در ایران را محکوم می‌کند.

دستگاه دیپلماسی سوئیس در ادامه از تمام دو طرف درگیری خواست تا خصومت‌ها را پایان دهند تا تشدید خشونت‌ها در منطقه به وخامت نگراید.

آلمان اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم نکرد

«اولاف شولتس» روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ادعا کرد: اسرائیل امروز به ما اطلاع داد که در پاسخ به حمله موشکی گسترده ایران علیه اسرائیل (فلسطین اشغالی) که به‌تازگی انجام شد، حملات دقیق و هدفمندی را به تأسیسات نظامی ایران انجام داده است.

صدر اعظم آلمان در توجیه این اقدام غیرقانونی و تنش‌زا مدعی شد: [در این عملیات] تلاش شد که صدمات شخصی به حداقل برسد تا فرصتی برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها فراهم شود.

وی سپس ادعا کرد: پیام من به ایران روشن است؛ ما نمی‌توانیم شاهد ادامه واکنش‌های گسترده و تنش‌زا باشیم. این [حملات] الان باید تمام شود تا فرصتی را برای توسعه صلح در خاورمیانه فراهم کند.

بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

بریتانیا خواستار خویشتنداری طرفین شد

در چارچوب واکنش‌های غربی، استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که ایران نباید به حملات اسرائیل پاسخ دهد و از همه طرف‌ها خواست خویشتن‌داری کنند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در جزایر ساموآ، جایی که در نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع حضور داشت، گفت: من به صراحت می‌گویم که اسرائیل حق دارد از خود در برابر تجاوز ایران دفاع کند. به همان اندازه صراحت دارم که ما باید از تشدید بیشتر تنش منطقه‌ای جلوگیری کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهم خویشتن‌داری کنند. ایران نباید پاسخ دهد.

فرانسه اقدام تجاوزکارانه اسرائیل را محکوم نکرد

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه که یک نسخه آن در تارنمای این وزارت‌خانه منتشر شد آمده است: فرانسه از دو طرف می‌خواهد که از هرگونه تشدید تنش و اقدامی که می‌تواند زمینه افزایش تنش‌ها در منطقه را تشدید کند، خودداری کنند.

واکنش اتحادیه اروپا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بدون محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، خواستار حداکثر خویشتن‌داری دو طرف برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد.

نبیلا مسرلی در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد ادعا کرد: حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران، همان‌طور که توسط ارتش اسرائیل تأیید شد، در بحبوحه تنش‌های شدید و فزاینده منطقه‌ای رخ داد.

وی با بیان اینکه «چرخه خطرناک حملات و اقدامات تلافی‌جویانه، باعث گسترش بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای می‌شود» مدعی شد: اتحادیه اروپا ضمن اذعان به حق اسرائیل برای دفاع از خود، از همه طرف‌ها می‌خواهد که حداکثر خویشتن‌داری را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های غیرقابل کنترل، که به نفع هیچ‌کس نیست، اعمال کنند.

بررسی واکنش جهان عرب به تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران/ کیش و مات غرب مقابل دیپلماسی و میدان

سازمان ملل: همه اقدامات تشدید کننده محکوم هستند و باید متوقف شوند

استفان دوجاریک در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران اعلام کرد: «دبیرکل سازمان ملل از ادامه تشدید تنش در خاورمیانه به‌شدت نگران است. همه اقدامات تشدیدکننده محکوم هستند و باید متوقف شوند.»

سخنگوی سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «دبیرکل سازمان ملل متحد فوری از همه طرف‌ها می‌خواهد تا تمام اقدامات نظامی از جمله در غزه و لبنان را متوقف کنند، حداکثر تلاش را برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه و بازگشت به مسیر دیپلماسی به کار گیرند.»

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد کنش‌های دیپلماتیک اخیر توانسته پیام قدرت ایران را در ذهن کشورهای منطقه تثبیت کند و همچنین اقدام تجاوزکارانه امروز صهیونیست‌ها که با واکنش موفق قرارگاه پدافند هوایی کشور همراه بود گزاره‌های پرشماری از ضعف دشمن را عیان کرد.

دست برتر ایران در سامانه‌های پدافند در کنار آفند پرقدرت، محکومیت حملات توسط کشورهای منطقه و جهان عرب، بازنمایی مجدد عملیات وعده صادق ۲ و ضعف سامانه‌های پدافندی مثل گنبد آهنین در مقابل عملیات‌های موفق ایران، تاکید آمریکا بر دست نداشتن در حمله امروز و حضور نتانیاهو در پناهگاه هنگام صدور فرمان حمله به ایران از جمله گزاره‌های ضعف دشمن و نشانه قدرت برتر ایران است.

کد خبر 804651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.