تخفیف خرید خودرو برای متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: مالکان خودروهای فرسوده که در طرح‌های جایگزینی خودرو شرکت کنند به ازای تعداد گواهی‌های اسقاط از قیمت خودروی انتخابی‌شان تخفیف دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهران سالاریه اظهار کرد: با توافقی که با شرکت‌های خودروساز از جمله ایران خودرو و سایپا شده است، کسانی که در طرح‌های جایگزینی خودرو شرکت کنند و خودروی خود را اسقاط کنند به ازای تعداد گواهی اسقاط خودروی فرسوده خود از شرکت خودروساز برای خرید خودرو تخفیف دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دو نوع طرح اسقاط خودرو فرسوده وجود دارد، افزود: طرح جایگزینی و طرح بدون جایگزینی که به اصطلاح به آن " طرح نقدی" هم گفته می‌شود.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده تصریح کرد: در طرح بدون جایگزینی، مراکز اسقاط، با لحاظ کردن شرایط اسقاط که شامل مدل، سن، سلامت خودرو و سایر مواردی که بین خریدار و فروشنده توافق می‌شود، خودرو از مالک خریداری می‌شود.

سالاریه اضافه کرد: منفعتی که در ازای این موضوع به وجود می‌آید به سه بخش تقسیم می‌شود، بخشی از آن به مالک اصلی بازمی‌گردد، یعنی مرکز اسقاطی که از مالک اصلی، خودرو خریداری می‌کند، بخشی را محاسبه و به مالک اصلی پرداخت می‌کند، بخشی برای هزینه‌های خود مرکز و بخشی هم سود خودش تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه خودروهای فرسوده بر اساس سال تولید دسته‌بندی و مشمول دریافت گواهی اسقاط می‌شوند، گفت: خودروهایی که ۲۰ تا ۲۵ سال از زمان تولید آن‌ها گذشته، سه گواهی اسقاط از آن‌ها تولید می‌شود (هر گواهی ۳۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود) به عبارتی ۱۰۵ میلیون تومان، ارزش یک خودرویی است که ۲۰ تا ۲۵ سال دارد و در طرح بدون جایگزین شرکت می‌کند، البته این منفعت ممکن است صددرصد به مالک خودرو نرسد و رقمی در حدود ۸۸ تا ۹۵ میلیون تومان به مالک خودرو پرداخت می‌شود.

خروج ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو از چرخه حمل‌ونقل

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط کردیم و تاکنون که هفت ماه از سال می‌گذرد بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو در مراکز اسقاط پذیرش و از چرخه حمل‌ونقل خارج شده است.

سالاریه ادامه داد: در شش ماهه نخست سال جاری، ۱۲۹ هزار و ۸۷۸ دستگاه خودروی سواری، ۱۱۵۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰۸۰ دستگاه مینی‌بوس، ۲۷۹ دستگاه کامیون، ۵۰۱ کامیونت، ۸۳ دستگاه کشنده، ۱۰ هزار و ۷۴۰ دستگاه انواع وانت و ۵۶۷۸ دستگاه تاکسی اسقاط شدند که در بعضی از موارد مثل تاکسی، تا حدودی جایگزین هم انجام و نوسازی شده است.

وی گفت: طرح جایگزینی خودروها را به‌طور تقریبی از نیمه دوم سال گذشته شروع کردیم و در شش ماهه نخست سال جاری هم طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ادامه پیدا کرد، از مهر سال جاری تاکنون حدود ۲۷ هزار متقاضی برای اسقاط و جایگزینی خودرو در طرح‌های جایگزینی ایران خودرو و سایپا ثبت‌نام کردند و مراحل پذیرش انجام و اکنون فرایند نوسازی در حال انجام است.

بیش از ۹۰ درصد متقاضیان طرح جایگزینی، خودرو خود را تحویل گرفتند

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده افزود: بیش از ۹۰ درصد متقاضیانی که در طرح‌های جایگزینی سال قبل ثبت‌نام کرده بودند، خودروهایشان را تحویل گرفتند، جز مواردی که مشکلی داشتند که در این‌گونه موارد، مکاتباتی انجام می‌دهیم و در کوتاه‌ترین زمان، عارضه‌یابی و مشکل را حل می‌کنیم.

سالاریه اضافه کرد: اگر لازم باشد با خودروسازان نیز مکاتبه و یا بازرسی وزارت صمت را هم دخیل می‌کنیم و تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره بازه زمانی اسقاط خودرو و دریافت خودروی جایگزین هم گفت: متقاضیانی که ثبت‌نام و در قرعه کشی برنده شده‌اند باید خودروهایشان را دریافت کرده باشند اگر دریافت نکرده باشند باید پیگیری شود.

وضعیت مشمولانی که خودرو تحویل نگرفتند مشخص می‌شود

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده بیان کرد: تنها زمانی متقاضی مشمول طرح نمی‌شود که وجه تعیین‌شده را به‌موقع پرداخت نکرده باشد یا خودرو در مرکز اسقاط با مشکل پلیسی مواجه شده باشد که باید موارد عارضه‌یابی شود یا اینکه متقاضی در زمان مقرر مراجعه نکرده باشد، در این صورت مشمول طرح نخواهد شد.

سالاریه خاطرنشان کرد: متقاضیانی که با چنین مشکلاتی مواجه شدند، می‌توانند در طرح مجزایی که خودروسازان طبق قانون مکلف شده‌اند ۲۰ درصد از تولیداتشان را به نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص دهند شرکت و با مراجعه به سایت مربوط، اقدام به ثبت‌نام کنند، در این صورت هم یکسری ارتباطات داده‌ایی میان ستاد نوسازی و خودروساز مربوط وجود دارد، ما هم از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم تا این افراد هم جز متقاضیان مشمول قرار گیرند و خودروی جایگزین دریافت کنند.

وی تصریح کرد: بعد از ابلاغ آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، جذابیتی در بخش‌های خصوصی برای مالکان خودروهای فرسوده به وجود آمد، به عبارتی، به‌وسیله این آئین‌نامه، دولت به مراکز اسقاط اعلام کرد خودروی فرسوده متقاضیان را با بالاترین رقم خریداری کنند تا انگیزه‌ایی برای اسقاط و نوسازی ایجاد شود.

کد خبر 804592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.