وعده کاذب

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ششم آبان ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وعده کاذب» نوشت: بالاخره پس از لفاظی‌های چند هفته اخیر و ۲۶ روز پس از عملیات وعده صادق ۲، رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه برخی مراکز نظامی و پدافندی کشورمان انجام داد. این حملات که به گفته صهیونیست‌ها، شامل چند مرحله بود، از بامداد شنبه آغاز شد و قریب به ۴ ساعت طول کشید. حمله‌ای که برخلاف رجزخوانی‌های اخیر نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل، دامنه محدودی داشت. اما این حمله‌ای نبود که با توجه به لفاظی‌های پرتعداد سران رژیم صهیونیستی، ساکنین سرزمین‌های اشغالی انتظارش را می‌کشیدند.

هر قدر عملیات یکم اکتبر اقتدار و توانمندی‌های ایران را به روشنی به تصویر کشید و دنیا را پای گیرنده‌های تلویزیونی خود میخکوب کرد تا دقایقی را به تماشای زنده برخورد موشک‌های ایران به قلب سرزمین‌های اشغالی بنشینند، تعرض اخیر رژیم صهیونیستی به ایران اما چیزی برای عرضه نداشت.

در پی انتشار گزارش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای انفجارهایی در تهران، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال حمله به اهدافی در ایران است. در دقایق ابتدایی این حمله، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که ارتش این رژیم با استفاده از بیش از ۱۰۰ جنگنده، ۲۰ مرکز نظامی در نقاط مختلف ایران را هدف قرار داده است؛ ادعایی که ساعتی پس از حمله توسط قرارگاه پدافندی کشور تکذیب شد.

به‌رغم تلاش رژیم صهیونیستی برای تزریق ترس به جامعه ایران، دلیلی که موجب شد مردم از چند و چون ماجرا مطلع شوند، نه اصابت موشک‌های اسرائیل، که صدای درگیری سامانه‌های پدافندی چند نقطه از کشور با پرتابه‌های رژیم صهیونیستی بود. همین موضوع باعث شد تا قرارگاه پدافند هوایی کشور با صدور اطلاعیه‌ای مردم ایران را در جریان اتفاقات قرار دهد. در اطلاعیه قرارگاه پدافندی ایران که در توضیح اتفاقات صادر شد، آمده است: «با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز (شنبه) در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»

وعده کاذب

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازار هم به حمله اسرائیل پوزخند زد دلار و سکه ریخت، بورس سبز شد» نوشت: به گزارش رسانه‌ها؛ پس از نمایش ضعیف اسرائیل در بامداد شنبه، از صبح دیروز روند نرخ‌گذاری قیمت ارز در گروه‌های مبادله ارز و کانال‌های تلگرامی در فضای مجازی، پیش از گشایش و فعالیت بازار غیر رسمی ارز در بازار با روند نزولی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، طبق مشاهدات میدانی دیروز از بازار ارز، از حوالی ساعت ۱۲ ظهر، بازار شاهد حضور بسیار چشمگیر واسطه‌ها بود و جالب اینکه اکثر این افراد خریدار ارز نبودند و بیشتر تمایل به فروش داشتند که این به معنای ادامه روند کاهشی قیمت دلار و یورو در بازار آزاد و حتی احتمال بازگشت نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گشت‌وگذاری در خیابان منوچهری همزمان با دقایق نخست آغاز معاملات غیررسمی دیروز ارز نشان داد که حجم فروش از همان دقایق اولیه سنگین است. فروشنده‌ها با صدای بلند سعی داشتند ارز خود را سریع‌تر بفروشند؛ «هزارتا نقدی کی میخاد؟»؛ «۱۰ هزارتا نقد کی میخاد؟»؛ «دلار آماده و نقد کی میخاد؟»

دلارفروش‌های منوچهری به تکاپو برای فروش دلارهای خود افتاده‌اند و مدام از حملات ضعیف اسرائیل در بامداد شنبه و ناتوانی‌اش سخن می‌گویند. آن‌ها تأکید دارند که الان دیگر ترس بازار ریخته است و می‌توانیم شاهد بازگشت قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان باشیم. یکی از دلارفروش‌ها با تأکید بر اینکه خیال بازار راحت شده است، افزود: «چند هفته بود مدام شاهد تهدید سنگین اسرائیل بودیم ولی با اتفاقی که نیمه شب شنبه افتاد مشخص شد ترس‌ها الکی بوده است.»

یکی از فعالان بازار ارز درباره دلیل سقوط آزاد نرخ‌ها در بازار تصریح کرد: «حملات اسرائیل، بسیار محدود و ضعیف بود. بالازدن‌های بازار به‌خاطر ترس از حمله سنگین بود و بازار به‌اصطلاح از دو هفته قبل پیش‌خور شده بود اما اکنون که حمله انجام شد و بسیار خفیف بود ترس بازار ریخت و هیجان کاذب بازار در حال تخلیه است.»

وعده کاذب

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چه کسی ما را از خواب بیدار کرد؟!» نوشت: حمله نیمه‌شب اسرائیل به ایران کسی را از خواب بیدار نکرد، اما اتفاقات یک سال اخیر بسیاری را! اولین بیداری در میان قشری بود که ده‌ها نوشته و تحلیل و سخنرانی درباره مهم‌بودن جایگاه حقوق‌بشر در غرب و اهمیت پیوستن به این فرهنگ و مرام و نیز درباره اهمیت سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل در کارنامه داشتند. هرچند بسیاری از اینان شاید به این دلیل که خودشان یا فرزندان‌شان در آینده با منع و تعقیب دانشگاه‌ها و مراکز غربی روبه‌رو نشوند، سکوت کرده‌اند، اما در وضعیت چهره‌به‌چهره اعتراف می‌کنند که باورشان به غرب فروریخته است. این چیز ساده‌ای نیست. حرفی که بعد از انقلاب در دنیا شعار شد و کثیری از خاص و عام آن را به نقد و حتی تمسخر دائم می‌گرفتند، یکباره تبدیل به باور همان‌ها شد. شعار را نباید به شکل شعاری ترویج کرد. شعار انقلاب استکبارستیزی بود، اما چون برخی مبلغان شعارهای انقلاب آن را با زبانی غیر آکادمیک و به شکل تقلیدی و شعاری ترویج می‌کردند، بهانه‌ای برای تمسخر آن بود. حالا، اما تبدیل به یک انگاره قرص و محکم شده است.

اگر دستاورد مقاومت فقط همین بود، غیرقابل‌قیمت‌گذاری بود. اما بسیار بیش از این است. در میان همین قشر خاص و گروهی از عوام که پای رسانه‌ای لندنی کاشته شده‌اند، باور دیگری هم بود که آمریکا (یا اسرائیل) اراده کند می‌تواند کل نظام دفاعی ما را ویران کند. معاون راهبردی رئیس‌جمهور نخستین مقام رسمی بود که به حمله دیشب واکنش نشان داد و از تعابیری استفاده کرد تا آن جمله معروف خود را که آمریکا با یک بمب چنان می‌کند، از اذهان پاک کند. او در این مقام تنها نبود. بسیاری مثل او فکر می‌کردند که نسبت آمریکا و ما همین است و از درک تفاوت‌ها با تکیه بر فهم عقلی عاجز بودند. تجربه شب گذشته این باور را هم فروریخت. وقتی این دسته می‌پنداشتند آمریکا می‌تواند با بمب (یا فوقش با یک حمله) کار ما را یکسره کند، در ذهن خود مقابل این پرسش که پس با این همه دشمنی چرا نمی‌کند، جز رأفت و انسانیت و بزرگ‌منشی و اصول اخلاقی و باقی فضائل انسانی چیزی نمی‌توانستند به آمریکا نسبت بدهند.

وعده کاذب

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «ایران باید پاسخ دهد» را برگزید و نوشت: رژیم صهیونیستی بامداد شنبه ۵ آبان به برخی پایگاه‌های نظامی ایران حمله کرد. این حمله از آنچه مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها وعده‌اش را می‌دادند، محدودتر بود. برخلاف عملیات‌های «وعده صادق ۱ و ۲» که با بهت و حیرت و تمجید افکار عمومی دنیا و منطقه مواجه شد؛ حمله رژیم صهیونیستی به ایران، با طعنه و کنایه هم در میان اهالی رژیم صهیونی و هم از سوی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همراه بود. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی با انتقاد از نتانیاهو تاکید کرد این حمله صرفاً یک اقدام نمایشی بوده است. یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز با انتقاد از نتانیاهو گفت این حمله کوچک‌تر از آن چیزی بود که باید انجام می‌شد. تالی گوتلیپ، عضو کنست و هم‌حزبی نتانیاهو نیز این حمله رژیم صهیونیستی به ایران را «مایه تأسف» دانست. واکنش‌ها در میان نظامیان صهیونیست هم همانند سیاستمداران این رژیم بود. نظامیان شهرک‌نشین در شبکه‌های اجتماعی، نتانیاهو را بزدل خطاب کردند. این عصبانیت صهیونیست‌ها از ضعیف بودن حمله به ایران، البته در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی در قالب تحقیر نمودار شد. جالب‌ترین تحقیر از سوی الجزیره رخ داد. کارشناس الجزیره با مقایسه عملیات «وعده صادق ۲» و حمله بامداد شنبه رژیم صهیونیستی به ایران، با لحنی تمسخرآمیز گفت ظاهراً اسرائیل فقط در مقابل غزه و لبنان توان تهاجمی دارد.

وعده کاذب

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «آسمان در مشت ایران» را برگزید و نوشت: سرانجام ۲۵ روز پس از عملیات وعده صادق ،۲ اسرائیل در پاسخ، سحرگاه دیروز (شنبه) دومین حمله مستقیم خود را به خاک ایران انجام داد که به فعال شدن پدافند برخی شهرهای کشور از جمله پدافند مرکز تهران منجر شد. حوالی ساعت پنج بامداد، برای دقایقی صدای شلیک ممتد پدافند هوایی در مرکز تهران شنیده شد. اما پیش تر و حدود ساعت حدود دو بامداد نیز صداهایی شبیه انفجار در اطراف پایتخت شنیده شده که طبق اعلام روابط عمومی پدافند هوایی استان تهران، مربوط به واکنش پدافند هوایی در چند نقطه در اطراف تهران و کشور نسبت به تالش اسرائیل برای حمله به نقاطی در کشور بوده است. فارس هم نوشت: «چند پایگاه نظامی در غرب و جنوب غرب تهران هدف حمله بوده است که البته به گفته تسنیم، «اصابت موشک یا ضربه به مراکز نظامی سپاه در غرب و جنوب غرب تهران اتفاق نیفتاده است.»

هم زمان خبرهایی دال بر آتش سوزی یا انفجاری در پالایشگاه تهران مخابره شد که باز هم تسنیم آن را تکذیب کرد و عنوان کرد: «آتش‌سوزی یا انفجاری در پالایشگاه تهران گزارش نشده است». خبرنگار المیادین در تهران هم خبر داد: «تلاش‌هایی از سوی اسرائیل برای هدف قراردادن سه پایگاه در استان تهران صورت گرفته، اما پدافند هوایی ایران با آنها مقابله کرده است». پیرو این اتفاق، قرارگاه پدافند هوایی کشور با صدور اطلاعیه‌ای دلایل فعال شدن پدافندها در سحرگاه دیروز در برخی از شهرها را اعلام کرد که در این اطلاعیه آمده است: «به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند، با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است».

وعده کاذب

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دوربرگردان بازارها» نوشت: روز گذشته پس از حمله نظامی رژیم صهیونیستی و پاسخ پدافندی ایران به این اقدام بازارهای دارایی کشور تغییر روند قابل توجهی را تجربه کردند. قیمت دلار حدود ۲ هزار و ۶۵۰ تومان کاهش یافت، سکه طلای طرح جدید نیز با افت ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومانی به کانال ۵۰ میلیون تومانی بازگشت. بورس نیز پس از مدت‌ها یک روز سبز را به خود دید. شاخص کل این بازار بعد از ۸ روز منفی سرانجام با رشد ۱.۲۳ درصدی به سطح یک‌میلیون و ۹۹۵ هزار واحد رسید. پس از تحولات روز گذشته سوال اصلی فعالان بازار این است که چشم‌انداز شاخص‌های دارایی چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد در صورت تداوم خروج ریسک‌های سیاسی و کاهش سطح تنش‌ها احتمالاً بازارهای ارز و طلا مجدداً وارد فاز ثبات خواهند شد و بازار ساز، دست بالا را در تنظیم دلار خواهد داشت. خروج نا اطمینانی می‌تواند روزهای سبز بورس را در تقویم افزایش دهد.

وعده کاذب

کد خبر 804130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.