با روش ارزیابی توصیفی، دانش‌آموزان با نمره و عدد مقایسه نمی‌شوند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در روش ارزیابی توصیفی، دانش‌آموزان با نمره و عدد مقایسه نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اصول اساسی در تربیت و یادگیری به طور عام و در مورد دوره کودکی به طور خاص باید مبنای دینی داشته باشد، اظهار کرد: بهترین و کامل‌ترین منبع برای استخراج نظریه‌های تربیتی قرآن کریم است که در واقع کتاب زندگی است.

وی با بیان اینکه نتیجه کلیه جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ها باید تابع اصول دینی باشد، ادامه داد: انسان به‌طور ذاتی ارزشمند و صاحب کرامت است، به همین دلیل پاسداشت کرامت کودکان که پاک‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه کشور هستند، امری ضروری است و تمام اقدامات و برنامه‌ها باید حافظ این کرامت باشد و محیط تربیتی باید به گونه‌ای طراحی شود که کودک این ارزش خدادادی را ادراک کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ورود به دوره مدرسه اولین مواجهه کودک با دنیای بزرگسالانی است که با آنان ارتباط خانوادگی ندارد، بنابراین این محیط باید به شکلی اداره شود که حس تعلق در دانش‌آموز ایجاد شود و مدرسه را خانه دوم خود بداند؛ این مهم نقش بسزایی در کاهش آسیب‌ها خواهد داشت و فرد بهتر می‌تواند خود را در معرض یادگیری قرار دهد.

وی با اشاره به ضرورت پرهیز از ایجاد فضای رقابتی در دوره ابتدایی، تبدیل رقابت به رفاقت را امری ضروری و مطابق با اقتضائات تربیتی دوره کودکی دانست و افزود: اهمیت توفیق‌خواهی جمعی به حدی است که حتی در مبانی دینی نیز بر آن تاکید شده است، بنابراین کودکان باید به نحوی تربیت شوند که توفیق‌خواهی جمعی داشته باشند؛ لازمه این مهم، ایجاد فضای مشارکتی و رویکردهای مشارکتی و همکاری در کار تعلیم و تربیت است؛ با این دید هر موقعیتی که کودک را در فضای رقابتی قرار دهد مردود است.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: کودکان تحت هیچ عنوانی نباید در فضای رقابتی قرار بگیرند؛ این موضوع خط قرمز دوره ابتدایی است؛ در همین راستا اصلاح رویکردها «از آموزش از یادگیری» به «آموزش برای یادگیری» و از «ارزشیابی از یادگیری» به «ارزشیابی برای یادگیری» ضرورت دارد و رویکردی که بیش از سه دهه توسط علم نیز اثبات شده است.

وی توضیح داد: هدف از ارزشیابی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی به صورت توصیفی، یافتن نقاط قوت و ضعف و هدفمند کردن ادامه مسیر آنان در تحصیل است؛ در واقع ارزشیابی صورت می‌پذیرد تا یادگیری به صورت هدفمند رخ دهد. اگر ارزشیابی توصیفی به درستی انجام پذیرد، به‌طور قطعی نتایج بهتری حاصل خواهد شد، زیرا در این روش دانش‌آموزان با نمره و عدد مقایسه نمی‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اصل وفاق ملی که رئیس جمهور آن را محور اصلی دولت چهاردهم عنوان کرده، از مدرسه و دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی آغاز می‌شود. موضوعی که باید در بستر کارِ گروهی محقق شود که لازمه آن ترجیح دادن منافع جمعی به منافع فردی است که این مهم تنها در فضای رفاقتی و مشارکتی محقق می‌شود.

وی با اشاره به نقش تشویق در انگیزه‌بخشی به دانش‌آموزان، یادآور شد: مهرورزی و اخلاق نیکو یکی از شروط اصلی معلمی است و معلم باید بتواند در گام اول ارتباط عاطفی با دانش‌آموز برقرار کند؛ ارتباطی که مشارکت دانش‌آموز را در مسیر یادگیری افزایش می‌دهد و سبب افزایش انگیزه او می‌شود. به عبارت بهتر، یادگیری پایدار در گرو ارتباط دو سویه معلم و دانش‌آموزان است. موضوعی که معلم در کنار همه روش‌های نوین تدریس و فراگیری مهارت‌های مختلف باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

وی اضافه کرد: حرکات، رفتار، گفتار و منش معلم تأثیر تربیتی روی کودکان دارد و کودک باید در مدرسه احساس ارزشمندی کند احساس کند مدرسه و نظام آموزشی فرصت کافی برای یادگیری و در اختیار او قرار می‌دهند.

حکیم‌زاده گفت: محور فعالیت‌های معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دور جدید، «توسعه عدالت»، «ارتقای کیفیت» و «ایجاد تعلق و هویت‌بخشی» است که این سه اصل برای حل سه ابر چالش نظام آموزشی کشور یعنی «نابرابری در آموزش و فرصت یادگیری و تربیتی»، «نگرانی راجع به کیفیت و ضعف مهارت‌های سواد پایه» و «بحران هویت» مد نظر قرار گرفته‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: فعالیت‌ها در آموزش ابتدایی باید به شکلی باشد که دانش‌آموزان مهارت‌های سواد پایه را به خوبی فرا بگیرند و برای یادگیری، توانمند و به ابزار یادگیری مجهز شوند. فراموش نکنید ایجاد سرمایه انسانی از مسیر تثبیت سواد پایه می‌گذرد و در این بین مهارت‌های زبانی و حسابی بیشترین نقش را دارند که متأسفانه دوره کرونا به مهارت‌های زبانی آسیب‌های زیادی رساند، البته این موضوع مختص ایران نبود و همه جهان با آن درگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: معاونت آموزش ابتدایی در دور جدید تلاش دارد با همکاری استان‌ها و مناطق برنامه‌های لازم برای سواد پایه را طراحی کند تا آنها با توجه به اقتضائات اقلیمی و بومی در طراحی این برنامه‌ها نقش داشته باشند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه ایجاد محیط یادگیری مثبت اولویت دیگر معاونت آموزش ابتدایی است، اظهار کرد: این عوامل زمانی خروجی مطلوب خواهند داشت که محیط یادگیری مثبت ایجاد شده باشد و احساس تعلق به مدرسه در همه بچه‌ها وجود باشد و همه آنها صرف نظر از تفاوت‌های فردی، فرهنگی، زبانی و حتی اقتصادی خانواده‌ها بتوانند مهارت‌های یادگیری را در خود بهبود ببخشند. از طرف دیگر، دانش‌آموزان باید در فرایند یادگیری نیز مشارکت جدی داشته باشند تا محیط یادگیری مثبت ایجاد شود.

وی افزود: ایجاد فضای یادگیری مثبت سبب موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان خواهد شد و از تبدیل ناکامی‌های تحصیلی به ناکامی‌های بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند؛ این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه همه دانش‌آموزان و همه خانواده‌ها خود را بخشی از فرایند یادگیری بدانند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد نظام‌های آموزشی که از غربالگری و جداسازی دانش‌آموزان پرهیز دارند، به‌طور عام به نتایج مطلوب‌تری می‌رسند و بهتر می‌توانند زمینه را برای پیشرفت جامعه فراهم کنند، به همین دلیل همه فعالیت‌های نظام آموزشی باید به نحوی باشد که همه کودکان مفید بودن و ارزشمند بودن را احساس کنند.

کد خبر 804059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.