انرژی پنهان تولید مثل در حیوانات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انرژی لازم برای تولید مثل در حیوانات بسیار بیشتر از برآوردهای قبلی است که می‌تواند به درک بهتری از تکامل و واکنش آن‌ها به تغییرات محیطی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محققان به رهبری داستین مارشال، بوم شناس و زیست شناس تکاملی در دانشگاه موناش استرالیا، در مطالعات جدید خود به بررسی هزینه‌های واقعی تولید مثل در حیوانات پرداخته‌اند، نتایج این تحقیق، که در اول مه منتشر شد، نشان می‌دهد که هزینه‌های انرژی برای تولید یک نوزاد می‌تواند بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که مدل‌های ریاضی قبلی برآورد کرده‌اند.

مارشال در رابطه با این موضوع اظهار کرد: این یافته‌ها نه تنها به عنوان یک کنجکاوی علمی مطرح هستند، بلکه می‌توانند تأثیرات عمیقی بر نظریه‌های مربوط به جنبه‌های مختلف سبک زندگی حیوانات و همچنین پیش‌بینی واکنش آن‌ها به تغییرات آب و هوایی داشته باشند.

در طول این تحقیق، تیم مارشال به بررسی بیش از ۸۱ جنس و گونه، از حیوانات میکروسکوپی تا انسان‌ها پرداخته و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید مثل را محاسبه کرده است؛ این محاسبات شامل انرژی صرف شده توسط مادران برای ساخت و حمل نوزادانشان می‌شود، که به‌عنوان هزینه‌های غیرمستقیم تولید مثل شناخته می‌شود. این موضوع مشابه فرض گرفتن هزینه پخت یک دونات تنها بر اساس کالری موجود در خود آن است.

در این مطالعه، برآوردهای انرژی اضافی مورد نیاز برای تولید مثل در گونه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. برای نمونه، در مورد انسان، محققان داده‌های متابولیسم زنان باردار و غیرباردار را مورد مطالعه قرار دادند و انرژی اضافی مورد نیاز در طول نه ماه بارداری را برآورد کردند.

انرژی پنهان تولید مثل در حیوانات

به گفته لورن باکلی، بوم شناس و زیست شناس تکاملی در دانشگاه واشنگتن، «میزان این هزینه‌های غیرمستقیم در واقع خیره کننده است.» این هزینه‌ها می‌توانند بر رفتار تولید مثل در گونه‌های مختلف تأثیر بگذارند و در نهایت به نحوه تکامل آن‌ها کمک کنند.

شهرها و اکوسیستم‌ها با چالش‌های جدیدی ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه هستند و درک نحوه تولید مثل در این شرایط می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا پاسخ‌های بهتری برای این تغییرات بیابند، تیم مارشال در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفتند به بررسی ادبیات منتشر شده از دهه‌های گذشته در ارتباط با میزان مصرف انرژی در زنان باردار پرداخته و بر اساس آن داده‌های معتبر و دقیقی را به‌دست آورند.

محققان برای اندازه‌گیری انرژی صرف شده توسط زنان باردار، به بررسی میزان اکسیژن مصرفی و دی اکسید کربن تولیدی در بازدم آن‌ها پرداختند، این روش به آن‌ها امکان می‌دهد تا هزینه‌های انرژی را با دقت بیشتری محاسبه کنند و نتایج دقیق‌تری را برای جذب و ذخیره انرژی در نوزادان بررسی کنند.

این تحقیق نشان می‌دهد که نیازهای انرژی تولید مثل در حیوانات نیاز به بازنگری و بررسی دوباره دارد، پژوهشگران دریافته‌اند که مدل‌های قدیمی ممکن است نتایج نادرستی را به همراه داشته باشند و درک بهتری از این مسئله می‌تواند به محافظت از گونه‌های در حال انقراض و توسعه استراتژی‌های حفاظت مؤثر کمک کند. یافته‌های این تحقیق به طور دقیق زمینه‌ساز بسیاری از مطالعات آینده خواهند بود و می‌توانند به درک بهتر از چگونگی تطابق حیوانات در برابر تغییرات شدید زیست‌محیطی کمک کنند.

کد خبر 803603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.