روند میانگین بارش در کشور کاهشی ثبت شد / تجربه خشکسالی در ۱۲ استان

اطلاعات هواشناسی مربوط به هفته سوم سال زراعی جاری نشان می‌دهد میانگین بارش کشور نسبت به بلند مدت ۰.۸ میلی‌متر کمتر بوده است و استان‌های خراسان شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، تهران، البرز، قزوین و زنجان در بخش‌هایی از مساحت خود خشکسالی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در هفته سوم سال زراعی جاری (از تاریخ شانزدهم تا بیست‌ودوم مهر)، استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین بارندگی را داشته‌اند که میانگین بارش استان سیستان و بلوچستان ۰.۱ میلی‌متر و هرمزگان ۱.۶ میلی‌متر از میانگین بارش بلند مدت طی این هفته بیشتر و میانگین بارش کشور نسبت به بلند مدت ۰.۸ میلی‌متر کمتر بوده است.

همچنین بیشینه بارش تجمعی این هفته در ایستگاه‌های استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است و استان‌های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان‌های شرقی و غربی، مرکزی، اصفهان و چهارمحال و بختیاری، در بخش‌هایی از مساحت خود بارش کمتر از نرمال تا بیش از ۴۰ میلی‌متر داشته‌اند.

استان کرمان در بخش‌هایی از مساحت خود بارش بیشتر از نرمال تا ۱۵ میلی‌متر و در بخش‌های دیگری بارش کمتر از نرمال تا ۱۰ میلی‌متر داشته است و وضعیت سایر استان‌های کشور در شرایط نرمال به ثبت رسیده است.

روند میانگین بارش در کشور کاهشی ثبت شد / تجربه خشکسالی در ۱۲ استان

ترسالی خفیف تا شدید در ۷ استان کشور ثبت شد

در این بازه زمانی استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، بوشهر، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در بخش‌هایی از مساحت خود ترسالی خفیف تا شدید داشته‌اند و استان‌های خراسان شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، تهران، البرز، قزوین و زنجان در بخش‌هایی از مساحت خود خشکسالی ضعیف تا شدید را تجربه کرده‌اند.

روند میانگین بارش در کشور کاهشی ثبت شد / تجربه خشکسالی در ۱۲ استان

نمودار افزایشی دمای هوا در کشور

نمودار و نقشه بیانگر اختلاف میانگین دمای هفته سوم سال زراعی جاری با میانگین دما در بلند مدت، نشان می‌دهد که در کل کشور شاهد افزایش ۲ درجه سانتی‌گرادی دما بوده‌ایم که بیشترین بی‌هنجاری مثبت دمای هوا مربوط به اردبیل و کمترین آن مربوط به استان خوزستان بوده است.

روند میانگین بارش در کشور کاهشی ثبت شد / تجربه خشکسالی در ۱۲ استان

کدام استان‌ها کاهش بارندگی داشتند؟

بر اساس اطلاعات پهنه‌ای بارش استان‌ها و کشور از ابتدای سال جاری تا سی‌ام مهر، در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی، همدان، هرمزگان و یزد، شاهد کاهش بارندگی بوده‌ایم.

روند میانگین بارش در کشور کاهشی ثبت شد / تجربه خشکسالی در ۱۲ استان

کاهش ۲ میلی‌متری مجموع بارش در حوزه‌های اصلی کشور

همچنین بر اساس اطلاعات پهنه‌ای بارش حوزه‌های اصلی کشور، از ابتدای سال آبی جاری تا سی‌ام مهر در حوزه‌های خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، دریای خزر، فلات مرکزی، قره قم و حوزه مرزی شرق، شاهد کاهش بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت بوده‌ایم و مجموع بارش در حوزه‌های اصلی کشور نیز نسبت به بلند مدت دو میلی‌متر کاهش یافته است.

روند میانگین بارش در کشور کاهشی ثبت شد / تجربه خشکسالی در ۱۲ استان

آخرین وضعیت ذخیره سدهای کشور

از ابتدای سال آبی تا بیست‌وهشتم مهر نیز موجودی مخزن ۱۷ سد در کشور کاهش داشته است و بیشترین کاهش حجم سد مربوط به سد «استقلال» در هرمزگان است که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

سپس سد «رودبار» در استان لرستان با ۴۷ درصد کاهش، سد «نساء» در استان کرمان با ۴۰ درصد کاهش، سد «زاینده‌رود» در استان اصفهان و سد «کمال صالح» در استان مرکزی با ۳۷ درصد کاهش، سد «پانزده خرداد» در حوضه قمرود با ۲۹ درصد کاهش و سد «رئیسعلی دلواری» در بوشهر با ۲۵ درصد کاهش، بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سدهای کشور داشته‌اند.

از سوی دیگر بیشترین افزایش حجم مربوط به سد «اکباتان، آبشینه» در همدان است که نسبت به سال گذشته حجم آن ۴۰۹ درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین «وشمگیر، گلستان، بوستان» در گلستان نسبت به سال گذشته حجم آن ۲۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است، ۱۳ سد دریاچه ارومیه در حال حاضر ۵۷۶ میلیون مترمکعب آب دارند که برابر ۳۵ درصد از حجم این سد است و نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

سدهای پنج‌گانه تهران در حال حاضر ۴۴۴ میلیون مترمکعب آب دارند که برابر ۲۴ درصد از حجم این سدها است و نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در خوزستان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از ۷۶۲۶ میلیون مترمکعب، «سد دز» ۱۲۵۶ میلیون مترمکعب، سد «کرخه» بیش از ۲۲۲۸ میلیون مترمکعب، سد «‌جره» ۱۵۳ مترمکعب و سد «‌مارون» ۶۹۵ میلیون مترمکعب آب دارد که در این بین بیشترین افزایش حجم مربوط به سد «مارون» است که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۵۷ میلیون مترمکعب رسیده که برابر با ۲۱ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش را ثبت کرده است.

کد خبر 803390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.