استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای تعدیل اوج تقاضا در سیستم حمل‌ونقل عمومی است

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به قیمت‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی گفت: استراتژی‌های قیمت‌گذاری اوج و خارج از اوج یک ابزار مهم سیاستی است که برای تعدیل اوج تقاضا در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نادر آخوندی در نشست هم‌اندیشی عملیاتی کردن استراتژی قیمت‌گذاری پویا به‌صورت مستقل و مشترک در مدهای حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان (اتوبوس و مترو) که در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: قیمت‌گذاری پویا که به آن قیمت‌گذاری افزایشی، قیمت‌گذاری تقاضا، قیمت‌گذاری بلادرنگ یا قیمت‌گذاری الگوریتمی نیز گفته می‌شود، مکانی است که قیمت بر اساس تقاضا، عرضه، قیمت رقابت و قیمت محصولات فرعی انعطاف‌پذیر است.

وی افزود: این قیمت حتی ممکن است از یک مشتری به مشتری دیگر بر اساس عادات خرید آن‌ها تغییر کند و قیمت‌گذاری پویا تامین‌کنندگان را قادر می‌سازد تا انعطاف‌پذیرتر باشد و قیمت‌ها را برای شخصی‌سازی بیشتر تنظیم می‌کند.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: قیمت‌های پویا توسط الگوریتم‌های مبتنی بر قوانین یا الگوریتم‌های خود-بهبودی تعیین می‌شود که متغیرهای متعددی را برای تعیین بهترین قیمت برای آن محصول، مشتری و زمان خاص در نظر می‌گیرد.

آخوندی گفت: انواع قیمت‌گذاری شامل قیمت‌گذاری مبتنی بر زمان، قیمت‌گذاری مبتنی بر تقاضا، قیمت‌گذاری شخصی شده و قیمت‌گذاری تقسیم‌بندی شده می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری مبتنی بر زمان، استراتژی است که در آن قیمت‌های مختلف بر اساس روز، هفته یا فصل تعیین می‌شود؛ صنایع سرگرمی و جذب توریست از این روش استفاده می‌کند و دیزنی برای فروش بلیط پارک موضوعی خود از قیمت‌گذاری مبتنی بر زمان استفاده می‌کند.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی خاطرنشان کرد: اپراتور پارک موضوعی سطوح مختلف قیمت‌گذاری را به‌عنوان فصل‌های «ارزش»، «عادی» و «اوج» برچسب‌گذاری می‌کند و مشتریان حساس به قیمت می‌توانند در طول هفته که بسیاری از روزها در دسته «ارزش» ارزان‌تر قرار می‌گیرد، از آن بازدید کنند و در همین حال، روزهای اوج قیمت بالایی دارد.

آخوندی گفت: در قیمت‌گذاری مبتنی بر تقاضا، قیمت‌ها با توجه به پویایی عرضه و تقاضا در بازار تنظیم می‌شود و وقتی عرضه محصول محدود باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند و زمانی که تقاضا کم باشد، قیمت کاهشی می‌شود؛ شرکت‌های هواپیمایی از این روش برای تعیین قیمت پروازهای خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: یکی دیگر از نمونه‌های قیمت‌گذاری تقاضا محور اَپِل است؛ هنگام عرضه آیفون‌های جدید، اپل از افزایش قیمت استفاده می‌کند و مدل جدید با هزینه بسیار بالایی عرضه می‌شود، زیرا اپل می‌داند که مردم برای عرضه نسل‌های جدید آیفون، حداقل در ایالات متحده، هیجان‌زده هستند و سرمایه گذاری می‌کنند، به همین دلیل آن‌ها می‌توانند یک گوشی جدید را با قیمت‌های بالا خریداری کنند و پس از کاهش تقاضای اولیه، قیمت آن را کاهش دهند.

استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای تعدیل اوج تقاضا در سیستم حمل‌ونقل عمومی است

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه قیمت‌گذاری مبتنی بر تقاضا به محصولات فیزیکی محدود نمی‌شود، تاکید کرد: شرکت‌های خدمات شهری ممکن است قیمت‌گذاری زمان استفاده را برای برق اعمال کنند و نرخ‌های بالاتری را در ساعات اوج مصرف برای تشویق به صرفه‌جویی در مصرف انرژی اعمال کنند.

آخوندی گفت: شرکت‌های اشتراک‌گذاری سواری همچون اوبر از قیمت‌گذاری افزایشی برای تشویق رانندگان به کار در زمانی که تقاضا زیاد است استفاده می‌کنند و به تعادل تقاضای بالا و دسترسی محدود رانندگان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در قیمت‌گذاری شخصی‌شده، قیمت‌ها بر اساس رفتار خرید مصرف‌کننده منفرد، از جمله خریدهای گذشته، وضعیت وفاداری و عادت‌های آن تنظیم می‌شود.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی خاطرنشان کرد: آمازون بزرگترین خرده فروش آنلاین جهان است که میلیون‌ها محصول را در دسته‌های مختلف به فروش می‌رساند و آمازون از بازاریابی شخصی برای ارائه توصیه‌ها، بررسی‌ها و پیشنهادات مرتبط و به موقع به مشتریان خود استفاده می‌کند؛ آمازون تخمین می‌زند که بازاریابی شخصی آن ۳۵ درصد از فروش آن را تشکیل می‌دهد.

آخوندی گفت: در قیمت‌گذاری تقسیم‌بندی‌شده، قیمت‌ها برای گروه‌های مصرف‌کننده خاص (به‌عنوان مثال، شهروندان سالمند یا دانش‌آموزان) تنظیم می‌شود؛ اگرچه شبیه قیمت‌گذاری شخصی‌شده است، قیمت‌گذاری تقسیم‌بندی شده با دسته‌بندی مصرف‌کنندگان به گروه‌های بزرگ‌تر به جای تمرکز بر هدف‌گذاری فردی، رویکردی گسترده‌تر را اتخاذ می‌کند.

وی افزود: بر اساس آنچه در مورد نحوه عملکرد قیمت‌گذاری پویا در بازار رویدادها رخ می‌دهد، عواملی از جمله تاریخچه فروش داده‌ها، از جمله الگوهای تقاضای گذشته برای رویدادهای مشابه یا نتیجه‌گیری کلی، تعداد صندلی‌های موجود قبل از فروش سالن، تقسیم‌بندی صندلی‌ها بر اساس نزدیکی به صحنه و سایر عوامل محرک ادراک ارزش، قیمت‌گذاری از بازار بلیت ثانویه از جمله بازارهای رقبا و پلتفرم فروش مجدد آن، رویدادها و تعطیلات فصلی، به‌ویژه برای رویدادهای مربوط به یک فصل یا تعطیلات خاص و دوره‌های خارج از اوج مصرف همچون روزهای هفته یا جشن‌ها در مدل قیمت‌گذاری پویا در نظر گرفته می‌شود.

مدیریت تقاضا در سیستم‌های حمل‌ونقل برای استفاده بهینه از دارایی‌های ثابت نیاز است

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: به‌طور خلاصه، قیمت‌گذاری پویای تیکت مستر ترکیبی از قیمت‌گذاری مبتنی بر تقاضا، زمان و بخش‌بندی است و داده‌هایی را در نظر می‌گیرد که هر یک از این استراتژی‌ها مشخص می‌کند.

آخوندی با اشاره به قیمت‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی گفت: استراتژی‌های قیمت‌گذاری اوج و خارج از اوج یک ابزار مهم سیاستی است که برای تعدیل اوج تقاضا در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، شهرهای بزرگ کرایه‌های کمتر و سفر رایگان را در شبکه‌های ریلی مسافری شهری معرفی کرده‌اند تا مسافران را به سفر قبل از اوج صبح تشویق کنند.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به ابزارهای مدیریت تقاضای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: مدیریت تقاضا در سیستم‌های حمل‌ونقل نه تنها برای کاهش ازدحام، بلکه برای استفاده بهینه از دارایی‌های ثابت مورد نیاز است.

آخوندی گفت: قیمت‌گذاری دیفرانسیل شامل کرایه‌های بالاتر در ساعات اوج بار و کرایه‌های کمتر در ساعات غیر اوج بار است؛ سیستم قیمت‌گذاری متفاوت، مسافران را از سفر در ساعات اوج منصرف و به سفرهای غیر اوج بار تشویق می‌کند و در نتیجه ممکن است به یکسان‌سازی تقاضای ساعات اوج مصرف کمک کند.

وی اضافه کرد: در سیاست‌های پارکینگ، نرخ‌های متفاوت پارک برای ساعات اوج بار و غیر اوج بار ممکن است تا حدی در تسطیح تقاضا مفید باشد.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی و مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: کرایه‌های یکپارچه با سایر روش‌های حمل‌ونقل، استفاده بدون دردسر و اقتصادی از گزینه‌های حمل و نقل متعدد را تشویق می‌کند، در این راستا تقاضای حمل‌ونقل در ساختار کرایه‌های یکپارچه به‌طور بهینه بین انواع مختلف حمل‌ونقل توزیع می‌شود.

آخوندی اظهار داشت: کاربری مخلوط زمین، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی متعدد را در یک منطقه تضمین می‌کند و در نتیجه نیاز به حمل‌ونقل طولانی مدت برای رفتن به محل کار، بازار، مدرسه و غیره را کاهش می‌دهد و برنامه‌ریزی کاربری مخلوط ممکن است در به حداقل رساندن تقاضای کلی حمل‌ونقل کمک زیادی کند.

وی افزود: شهری با مرکزهای متعدد به گسترش یکنواخت تقاضای حمل‌ونقل در سراسر شهر کمک می‌کند؛ برخلاف شهری با یک مرکز که در آن تقاضای حمل‌ونقل غالب به مرکز متمرکز است، شهر چند مرکزی به تسطیح فضایی تقاضا کمک می‌کند.

کد خبر 803266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.