از تسویه تمام مطالبات گندم‌کاران تا پایان هفته جاری تا ثبت جهانی قلمزنی اصفهان

ایمنا از تسویه تمام مطالبات گندم‌کاران تا پایان هفته جاری، خدمت‌رسانی بیش از ۶۵۰۰ مراقب بهداشت به دانش‌آموزان، اعزام بیش از ۲۳ هزار زائر عمره‌گزار به سرزمین وحی، ثبت جهانی قلمزنی اصفهان و مهم‌ترین اولویت تأمین اجتماعی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ تسویه تمام مطالبات گندم‌کاران تا پایان هفته جاری می‌رویم، در ادامه نیز خدمت‌رسانی بیش از ۶۵۰۰ مراقب بهداشت به دانش‌آموزان مطرح شده است، همچنین اعزام بیش از ۲۳ هزار زائر عمره‌گزار به سرزمین وحی، ثبت جهانی قلمزنی اصفهان و ‏‬ مهم‌ترین اولویت تأمین اجتماعی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

خبر خوش برای گندم‌کاران / تسویه تمام مطالبات تا پایان هفته جاری

خبر خوش برای گندم‌کاران / تسویه تمام مطالبات تا پایان هفته جاری

مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور اطلاعیه‌ای، از پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران و تسویه تمام مطالبات تا پایان هفته جاری و اصلاح احکام و آغاز پرداخت ۴۰ درصد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس احکام جدید از این ماه خبر داد، در ادامه این اطلاعیه آمده است:

«با توجه به ابلاغ قانون برنامه هفتم در سال جاری و مطالبه بازنشستگان کشوری مبنی بر اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشگری و صندوق فولاد، اجرای این قانون در سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان (موضوع بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور) در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفت و با تلاش و پیگیری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با وجود مشکلات متعدد در اجرایی کردن حکم قانونی یادشده به جهت تنوع بازنشستگان صندوق‌های فوق‌الذکر، جداول مربوط به متناسب‌سازی صندوق بازنشستگی کشوری، تدوین و حکم حقوقی بازنشستگان با لحاظ ۴۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق بازنشسته با شاغل مشابه، اصلاح شد. بر این اساس حقوق مهرماه بر اساس احکام جدید پرداخت می‌شود، ضمن اینکه معوقات شش‌ماهه ابتدایی سال جاری نیز به مرور زمان پرداخت خواهد شد؛ همچنین پرداخت حقوق بازنشستگان لشکری، فولاد و سایر صندوق‌ها نیز پس از صدور احکام، به موجب قانون اجرایی می‌شود.»

خدمت‌رسانی بیش از ۶۵۰۰ مراقب بهداشت به دانش‌آموزان هستند

بیش از ۶۵۰۰ مراقب بهداشت مشغول خدمات رسانی به دانش‌آموزان هستند

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حدود یک سال است تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام پزشکی امضا شده است، اظهار کرد: یکی از محورها مسئله سواد سلامت و ارتقای سواد سلامت برای جامعه مراقبان سلامت، معلمان و خانواده‌ها و دانش‌آموزان است، در مجموعه آموزش‌وپرورش به لحاظ اسنادی نیز در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش و هم سند تحول بنیادین، مسئله سلامت به عنوان یک موضوع زیربنایی و جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در برنامه درسی ملی یکی از حوزه‌های یادگیری یازده‌گانه، حوزه یادگیری سلامت و تربیت بدنی است، افزود: سلامت، مقدمه تعلیم و تربیت است و اعتقاد داریم هرکس یک نفر را به زندگی بازگرداند گویی تمام افراد را به زندگی بازگردانده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در سه حوزه نیروی انسانی، فضا و زیرساخت و برنامه اتفاقات خوبی افتاده است، ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی از سال ۱۳۷۳ وزارت بهداشت مکلف بود نیروی انسانی مراقبان بهداشت و سلامت آموزش‌وپرورش را تربیت کند، این اتفاق محقق نشد تا در دوره شهید رئیسی و سال جاری برای سومین سال مراقبان بهداشت و سلامت در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند و این شغل ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت فعالیت و ساماندهی مراقبان بهداشت در هیئت وزیران با هدف کیفیت خدمات‌رسانی مراقبان بهداشت به جامعه دانش‌آموزان تصویب شد، گفت: نرخ یک مراقب بهداشت و سلامت به ۷۵۰ دانش‌آموز، به یک به ۴۸۰ اصلاح و ابلاغ شد که هدف آن کیفیت‌بخشی بود، پوشش کمی نبود.

ستاری‌فرد با بیان اینکه بیش از ۶۵۰۰ مراقب بهداشت مشغول خدمات رسانی به دانش‌آموزان هستند، افزود: این افراد مشمول قانون آموزش مداوم به جامعه پزشکی شدند که این قانون در وزارت بهداشت وجود دارد و سال جاری از این ظرفیت استفاده شد، تعامل با سایر دستگاه‌ها در مسئله سواد سلامت دانش‌آموزان (انتقال مفاهیم دانش، نهادینه کردن این دانش، تبدیل نگرش و کنترل رفتار) انجام شد.

بیش از ۲۳ هزار زائر عمره‌گزار به سرزمین وحی اعزام شدند

بیش از ۲۳ هزار زائر عمره‌گزار به سرزمین وحی اعزام شدند

نصراله فرهمند، مدیرعامل شرکت عمره سعادت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از اعزام بیش از ۲۳ هزار زائر عمره‌گزار به سرزمین وحی خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار و ۱۰۰ زائر ایرانی در دو شهر مکه و مدینه اسکان دارند و ۱۳۲۵۰ نفر نیز پس از انجام مناسک عمره به ایران بازگشتند.

همچنین سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار زائر عمره‌گزار اطلاعات خود را در سامانه تکمیل و ۵۵ هزار و ۳۲۶ نفر هم ضمن واریز وجه و کاروان بندی ثبت‌نام خود را در کاروان قطعی کردند.

قلمزنی اصفهان ثبت جهانی شد

قلمزنی اصفهان ثبت جهانی شد

مجدالاین تاج، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی فعالان حوزه صنایع‌دستی، در کنار موضوع تبلیغات، برندینگ و بازاریابی، این است که سایر کشورها تلاش زیادی داشته‌اند تا بسیاری از هنرهایی که از قرن‌ها پیش تا به حال در اصفهان انجام می‌شود و هنرمندانی زیادی در این رشته‌ها فعال بوده و هستند را به نام خود به ثبت جهانی برسانند.

وی افزود: درست همچون اتفاقی که برای چوگان رخ داد و در حالی که دروازه‌های چوگان در میدان نقش‌جهان به طور کامل مشهود است، اما کشورهای دیگری برای ثبت آن به نام خودشان مدعی هستند و البته این موضوع را درباره شخصیت‌ها و مفاخر ملی ایران مانند مولوی نیز مطرح کرده‌اند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان ادامه داد: این دغدغه از سوی اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان، مطرح و با جدیت پیگیری شد و به این منظور پروپوزال‌های مربوطه را تهیه و از آن‌ها دفاع کرد، ضمن اینکه اقدام برای ثبت ملی و جهانی نیازمند هزینه بود، اتاق بازرگانی اصفهان هزینه‌های مالی را پرداخت کرد، روند ثبت جهانی رشته‌های صنایع‌دستی نیز به این صورت است که ابتدا باید رشته صنایع دستی مورد نظر به‌صورت ملی به ثبت جغرافیایی برسد و نشان جغرافیای ملی به‌دست آورد و سپس برای ثبت جهانی آن اقدام شود.

تاج عنوان کرد: در دو سال و نیم گذشته، تعداد ۲۰ رشته صنایع‌دستی استان اصفهان با تلاش اتحادیه صنایع‌دستی به ثبت جغرافیایی در سطح ملی رسیدند و در گام بعدی به این سمت حرکت کردیم تا رشته‌های ثبت شده ملی را به ثبت جهانی برسانیم، بر این اساس و بعد از هنرهای «میناکاری»، «قلمکار»، «کاشی هفت‌رنگ»، امروز نیز چهارمین رشته صنایع‌دستی اصفهان یعنی «قلمزنی» به ثبت جهانی رسید و در حوزه بین‌المللی موفق به دریافت نشان جغرافیایی شد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مهم‌ترین اولویت‌های تامین اجتماعی است

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مهم‌ترین اولویت‌های تأمین اجتماعی است

مصطفی سالاری، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در راستای پیگیری مطالبات بازنشستگان اظهار کرد: تغییرات در هرم جمعیتی باعث شده تا شیب بازنشستگی نسبت به قبل افزایش پیدا کند، حدود سه سال پیش، حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته داشتیم و الان این رقم به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: بخشی از این افزایش شدید در آمار بازنشستگی ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که بر اساس آن گاهی افراد می‌توانند در سنین زیر ۴۰ سالگی بازنشسته شوند، چنین چالش‌هایی در تأمین اجتماعی وجود دارد و انتظار است که بازنشستگان در رفع این مشکلات کمک کنند، زیرا این سازمان به بیمه شده‌ها و بازنشستگان تعلق دارد و بین‌المللی است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه خدمات سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان عام‌الشمول باشد و تمام بیمه‌شدگان و بازنشستگان را در بر گیرد، افزود: این سازمان دو وظیفه اصلی دارد، اول اینکه مستمری خوبی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران دهد و دوم اینکه درمان مناسبی برای افراد تحت پوشش ایجاد کند.

عزم جدی برای تحقق درمان رایگان

وی افزود: درمان پایه باید روزی در کشور رایگان شود، در جلسه‌ای هم که با وزیر محترم رفاه در خدمت رئیس جمهور بودیم، اعلام شد که تأمین اجتماعی آمادگی دارد تا در این مسئله پیشگام باشد.

سالاری گفت: مشروط به اینکه تمام شرایط و پیش‌نیازها فراهم باشد، پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازوکاری است که در دنیا برای ارزان‌سازی یا رایگان کردن خدمات درمانی و کاهش سهم بیمار در هزینه‌های درمانی یا صفر کردن آن انجام شده است، اگر این پشتیبانی در اختیار ما قرار گیرد، این کار شدنی است هر چند اجرای کامل آن زمان می‌برد و کار بزرگ و سختی است.

کد خبر 803082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.