لزوم ریل‌گذاری صحیح در اقتصاد دانشگاهی

معاون اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مشکلات اصلی کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان به نبود زیرساخت‌های مناسب و قوانین کارامد بازمی‌گردد و در این راستا نیاز به ریل‌گذاری صحیح در اقتصاد دانشگاهی بسیار احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار مجید خراسانی امروز _دوشنبه سی‌ام مهر_ در رویداد ملی و تخصصی «تا ثریا» در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی اظهار کرد: پیش از انقلاب، ایران تحت تأثیر حضور کارشناسان و دانشمندان آمریکایی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعت نفت و پالایشگاه‌ها قرار داشت و در اصفهان که یکی از مراکز مهم صنعتی کشور بود، حدود پنج هزار دانشمند آمریکایی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی شرکت داشتند، اما پس از انقلاب با تغییرات بنیادین در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی این وضعیت دستخوش تغییرات عمده‌ای شد.

وی افزود: پس از انقلاب، شاهد تشکیل نیروهای مسلح و بخش‌های صنعتی و دانشگاه‌ها بودیم و در بسیاری از عرصه‌ها در زمینه تحقیقات و تجربیات حرکت کردیم که دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان بسیاری در این حوزه‌ها فعالیت داشتند.

معاون اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: با وجود این چالش‌ها در سال‌های اخیر، کشور در حوزه‌های تحقیقات و فناوری پیشرفت‌هایی داشته است و مراکز علمی و دانشگاه‌ها توانسته‌اند با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی بپردازند، اما همچنان در این مسیر مشکلاتی همچون نبود ارتباط مؤثر با بازار و صنعت در حوزه‌های فناوری و تحقیق وجود دارد؛ به همین خاطر نخبگان نتوانسته‌اند به‌خوبی از ظرفیت‌های خود بهره‌برداری کنند.

خراسانی با اشاره به مشکلات بخش دانش و فناوری گفت: مشکلات اصلی کشور در اقتصاد دانش‌بنیان به نبود زیرساخت‌های مناسب و قوانین کارآمد برمی‌گردد و نیاز به ریل‌گذاری صحیح در اقتصاد دانشگاهی بسیار احساس می‌شود، گفت: برای رفع این مشکلات ضروری است دستگاه‌های دولتی به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی ملزم به همکاری و ایجاد یک سامانه ارتباطی مؤثر میان نیازهای بازار و ظرفیت‌های علمی شوند.

وی ادامه داد: ما و مسئولان مربوطه باید سامانه‌ای طراحی کنیم که نیازها و توانایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را به هم متصل کند و در صورت طراحی درست این سامانه می‌توانیم نخبگان خود را حفظ کنیم و از ظرفیت‌های اقتصادی کشور بهره‌برداری نمائیم.

معاون اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی ابلاغ کتبی موظف است حداقل نیازهای معمولی مجموعه سپاه را از شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کند که این اقدام موجب می‌شود بازار جدیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود.

خراسانی گفت: برای دستیابی به پیشرفت‌های پایدار لازم است نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها و صنایع همکاری‌های خود را گسترش دهند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

کد خبر 802899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.