بارش شهابی Orionid 2024  را از دست ندهید

بارش شهابی Orionid 2024 سی‌ام مهر از ساعت 21:38 تا 05:44 قابل رصد است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی Orionid 2024 از یازدهم مهر تا هفدهم آبان فعال است و اوج آن نیز دوشنبه -سی‌ام مهر- رخ می‌دهد؛ در طول این مدت هر زمان که نقطه تابشی شهاب‌باران در صورت فلکی هرکول بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هرچه نقطه تابش در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند.

بارش شهابی Orionid 2024 از ساعت ۲۱:۳۸ هر شب که نقطه تابش آن از افق شرقی شما بالا می‌رود، قابل مشاهده است، سپس تا طلوع آفتاب حدود ساعت ۰۵:۴۴ فعال خواهد بود؛ بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی ساعت ۰۴:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Orionid 2024 تقریباً ۱۵ است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید، کمتر خواهد بود؛ تخمین زده شده است که افراد می‌توانند از اصفهان در زمان اوج بارش شهابی تا ۱۴ شهاب در ساعت را رصد کنند، در این زمان ماه در صورت فلکی ثور در فاز تربیع آخر قرار دارد که تداخل قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند.

نزدیک شدن ماه و سیاره مشتری به یکدیگر

ماه ۱۹ روزه و سیاره مشتری دوشنبه -سی‌ام مهر- از فاصله پنج درجه و ۴۷ دقیقه‌ای یکدیگر عبور می‌کنند، این دو جرم آسمانی حدود ساعت ۲۱:۰۳ به ارتفاع هفت درجه از افق شرقی شما می‌رسند، سپس ساعت ۰۳:۲۳ حدود ۷۹ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و حدود ساعت ۰۵:۵۴ نیز از دسترس خارج می‏‌شوند.

ماه در قدر منفی ۱۲.۵ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۶ هر در دو صورت فلکی ثور قرار دارند، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهند بود.

مقارنه ماه و سیاره مشتری

ماه و سیاره مشتری دوشنبه -سی‌ام مهر- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۱۹ روزه از زاویه پنج درجه و ۴۸ دقیقه‌ای شمال سیاره مشتری عبور می‌کند، این دو جرم آسمانی حدود ساعت ۲۱:۰۳ به میزان هفت درجه از افق شرقی شما بالا می‌رود، سپس ساعت ۰۳:۲۳ به میزان ۷۹ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و حدود ساعت ۰۵:۵۴ نیز از دسترس خارج می‏‌شوند.

ماه در قدر منفی ۱۲.۵ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۶ هر در دو صورت فلکی ثور قرار دارند، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهند بود.

غیبت قمری بتا توری

ماه دوشنبه -سی‌ام مهر- از مقابل ستاری بتا عبور می‌کند و یک غیبت ماه ایجاد می‌شود که از کشورها و مناطقی از جمله مکزیک، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و غیره قابل مشاهده است، اما از اصفهان قابل رصد نیست.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است و از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین به دلیل اختلاف منظر آن متفاوت است، موقعیت ماه از دو نقطه در دو طرف زمین تا دو درجه متفاوت است.

کد خبر 802747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.