به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، داریوش امانی در دیدار با دبیرکل تراسیکا، فرایندمحوری در حوزه ترانزیت و ارتقای سطح همکاریها بین کشورها را اقدامی ارزشمند از سوی تراسیکا دانست و ضمن اعلام همکاری متقابل اظهار کرد: محورها و موضوعات همکاری مشترک با رویکرد تأمین الزامات جهش ترانزیت برنامه هفتم توسعه به دبیرکل تراسیکا ارائه میشود تا در قالب یک برنامه اقدام مشترک اجرایی شود.
وی با ارائه گزارشی از وضعیت حملونقل بینالمللی افزود: بیشک ابتکار تراسیکا، در تقویت پیوندها، تسهیل تجارت و تضمین حملونقل روان در سراسر مرزهای منطقه نقشآفرینی میکند و همکاری ما در پرداختن به چالشهایی که در دو حوزه عملیات و زیرساختها با آن روبهرو هستیم، بهویژه در سایه تقاضای روزافزون حملونقل جادهای، حیاتی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: از نظر تاریخی، نگاه ویژهای به تجارت مسیر شرقی-غربی داریم و آن را نهتنها زمینه تقویت حاکمیت کشورهای مسیر و نهتنها بهترین تبلور بازگشت تجارت از بحر به بر، بلکه ایجادکننده بزرگترین راهگذر اقتصادی جهان از طریق پیونددهی شبکه منحصربهفردی از مقاصدی میدانیم که تاریخ مشترک دارند و در نهایت به بهبود قابل ملاحظه رشد اقتصادی و تعمیق سرمایهگذاری در بخشهای مختلف، از طریق توسعه لجستیک میانجامد.
ایران اتصالدهنده کشورهای عضو تراسیکا
آست اصف بایوف، دبیرکل تراسیکا نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات انجام شده در رشد ترانزیت از مرزهای کشور طی سال گذشته اظهار کرد: نقش ایران در ترانزیت بهعنوان اتصالدهنده بین سایر کشورهای عضو تراسیکا است و توسعه اقتصادی در نتیجه ترانزیت در کل منطقه تسری پیدا میکند.
وی با اشاره به اقدامات زیرساختی در پایانههای مرزی خاطرنشان کرد: در بازدید میدانی از مرز آستارا، سامانه نوبتدهی موجب روانسازی ترانزیتی شده است و در راستای تسریع در فرایندها باید هر دو طرف ایرانی و آذربایجانی، زیرساختها را توسعه دهند.
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در این دیدار بیان کرد: همواره بهدنبال توسعه مشارکت در نهادهای بینالدولی هستیم که الحاق به کنوانسیونهای حمل کالاهای فسادپذیر (ATP)، کنوانسیون حمل کالاهای خطرناک (ADR)، کنوانسیون الحاقی راهنامه برخط (e-CMR) و نیز همکاری در جلسات زیربخشهای گوناگون اکو و تراسیکا و اجرای موفق چند برنامه حمل آزمایشی و پروژه e-TIR قابل اشاره است.
وی افزود: با توجه به تمهیدات و اقدامات متنوع سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای توسعه ترانزیت از جمله الکترونیکی کردن اسناد حمل، توسعه زیرساختهای جمعآوری و تبادل داده دیجیتال، افزایش ظرفیت عملکردی پایانههای مرزی واقع در شاخه جنوبی راهگذر شرقی-غربی برای پاسخگویی روزانه به ورود و تردد حداقل ۲۰۰۰ کامیون، در شرایط فعلی زمینههای گستردهای برای همکاری با تراسیکا فراهم است، از اینرو با توجه به اشباع ظرفیت محدود کریدور میانی آماده همکاری نزدیک با تراسیکا یا دیگر کشورهای عضو علاقهمند به استفاده از مزیت ترانزیتی قلمرو جمهوری اسلامی ایران هستیم.
نظر شما