روز جهانی سرآشپز International Chef Day + تاریخچه، شعار ، پوستر ۲۰۲۴

روز جهانی سرآشپز International Chef Day هر سال در بیستم اکتبر (۲۹ مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار آن در سال ۲۰۲۴ «سرآشپزهای بزرگ در حال رشد» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بیستم اکتبر هر سال در سراسر جهان روز جهانی سرآشپز International Chef Day برگزار می‌شود تا ضمن تجلیل از سرآشپزها، آگاهی در مورد تغذیه سالم را گسترش دهد.

تاریخ روز جهانی سرآشپز ۱۴۰۳

روز جهانی سرآشپز هر سال در بیستم اکتبر مصادف با بیست‌ونهم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی سرآشپز

سرآشپز از ابتدا نقش مهمی در جوامع داشته است. غذا یک نیاز اساسی است و آزمایشات و نوآوری‌ها روی آن هزاران سال است که ادامه دارد. در طول تاریخ سرآشپزها و پیشگامان آشپزی نقشی حیاتی در شکل دادن به ذائقه و سنت‌های اجتماعی ایفا کرده‌اند.

در قرن اول پس از میلاد، یک سرآشپز رومی به نام مارکوس آپیسیوس نخستین کتاب آشپزی جهان را نوشت که شامل بیش از ۴۰۰ دستور غذا می‌شود. وی برای نوشتن این کتاب مسافت‌های زیادی را مسافرت کرد.

روز جهانی سرآشپز International Chef Day + تاریخچه، شعار ، پوستر ۲۰۲۴

ای بولانجر در سال ۱۷۶۵ نخستین تجارتی را در پاریس افتتاح کرد که رستوران نامیده شد که به سوپ‌ها و آبگوشت‌هایی اشاره می‌کرد که در منو ارائه می‌شد. سپس کلمه «رستوران» معنای «محل غذاخوری عمومی» را به خود گرفت.

در سال ۱۸۰۹، یک سرآشپز فرانسوی به نام الکسیس سویر، به یکی از برجسته‌ترین آشپزهای انگلستان تبدیل شد، زیرا به‌ویژه در طول قحطی سیب‌زمینی ۱۸۴۵ تا ۱۸۴۹ در ایرلند، غذاهای ارزان و مقوی برای فقرا و طبقه کارگر تهیه می‌کرد. او همچنین برای سربازان بریتانیایی که در جنگ خدمت می‌کردند اجاق مزرعه‌ای به نام «اجاق سویر» اختراع کرد.

سپس ژرژ آگوست اسکوفیه، سرآشپز برجسته فرانسوی، در دهه ۱۸۷۰ سیستم تیپ را ایجاد و روال کار در آشپزخانه را ساده کرد. طبق سیستم او، هر فردی در آشپزخانه وظیفه خاصی داشت. این سیستم همچون یک سلسله مراتب نظامی کار می‌کرد که سرآشپز و سپس آشپز در رأس امور قرار داشتند.

از سال ۲۰۰۴ تاکنون بیستم اکتبر هر سال به هنرمندان و علاقه‌مندان به غذا در سراسر جهان اختصاص داده شده است. این روز توسط دکتر بیل گالاگر، سرآشپز معروف و رئیس سابق انجمن جهانی انجمن‌های سرآشپزها (Worldchefs) معرفی شد.

شعار روز جهانی سرآشپز ۲۰۲۴

شعار روز جهانی سرآشپز ۲۰۲۴ «سرآشپزهای بزرگ در حال رشد Growing Great Chefs» تعیین شده است که هدف آن شامل برجسته کردن ایده مربیگری و پرورش استعدادهای جوان آشپزی، آموزش لذت‌های آشپزی، تغذیه سالم و اهمیت پایداری می‌شد.

روز جهانی سرآشپز International Chef Day + تاریخچه، شعار ، پوستر ۲۰۲۴

دانستنی‌های جالب

گوردون رمزی مشهورترین سرآشپز حال حاضر است که در مجموع ۱۶ ستاره میشلن دریافت کرده و در چندین برنامه تلویزیونی موفق شرکت کرده است. وی با دارایی خالص ۷۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۰، پردرآمدترین سرآشپز جهان و تنها سرآشپزی است که در فهرست ۱۰۰ چهره پردرآمد برتر فوربس در آن سال قرار گرفت.

گوردون رمزی، مارتا استوارت، ماریو باتالی، ریچل ری، پائولا دین، و گای فیری سرآشپزهای مشهور هستند، اما آموزش‌دیده نیستند.

ستاره‌های میشلین، معتبرترین جایزه‌ای که به یک سرآشپز اعطا می‌شود، توسط شرکت فرانسوی میشلین اعطا می‌شود که سرآشپزهای سابق را به‌عنوان منتقدان غذایی ناشناس آموزش می‌دهد.

ستاره‌های میشلن به رستوران‌ها تعلق می‌گیرد و سرآشپز رستوران می‌تواند تا زمانی که در آنجا کار می‌کند، این ستاره را داشته باشد.

«راهنمای میشلن» معروف که تا سه ستاره برتری را به بهترین رستوران‌ها اعطا می‌کند، توسط میشلن تایر، به‌عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی برای فروش لاستیک آغاز شد.

روز جهانی سرآشپز International Chef Day + تاریخچه، شعار ، پوستر ۲۰۲۴

چیپس سیب‌زمینی یک شوخی بود؛ در سال ۱۸۵۳، یک مشتری آزرده سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده خود را به دلیل ضخیم بودن آن‌ها به آشپزخانه بازگرداند، سرآشپز سیب‌زمینی‌ها را به قطعات نازک برش داد و نمک اضافی روی آنها پاشید که در کمال تعجب یک غذای محبوب شد.

سرآشپز فرانسوی ژوئل روبوشون، آشپزی با بیشترین ستاره میشلن به تعداد ۳۲ عدد تا پیش از مرگش در سال ۲۰۱۸ بود.

کلاه سرآشپز حاوی یک رمز مخفی است؛ چین‌های این کلاه نشان‌دهنده تعداد روش‌های مختلف پخت است.

نخستین تحویل پیتزا در سال ۱۸۸۹ به پادشاه و ملکه ایتالیا توسط مشهورترین پیتزاپز جهان انجام شد.

یکی از نخستین قدم‌هایی که یک سرآشپز در راه حرفه‌ای شدن باید بردارد، جمع‌آوری مجموعه‌ای از چاقوهای آشپزی است.

قدیمی‌ترین دستورالعمل‌های باقی‌مانده آشپزی بیش از ۴۰۰۰ سال قدمت دارند و توسط بین‌النهرینیان باستان نوشته شده‌اند.

روز جهانی سرآشپز International Chef Day + تاریخچه، شعار ، پوستر ۲۰۲۴

کد خبر 802538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.