به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از قوه قضائیه، سیدعلیاصغر رفاهی درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در شهریور سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیقتر و بیشتر به جنبههای حقوقی مسائل مطرح شده و ارشاد متقاضیان است و واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقی مراجعان اقدام میکند.
وی افزود: در شهریور ۱۴۰۳ برای ۴۴۸۴ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس شده است و میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بهصورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: بهمنظور اطلاعرسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبهای انجامشده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه چهار در نظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ مراجعه میتوانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواستهای خود باخبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
وی اضافه کرد: در شهریور ۸۹۶ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۱۷۷۵ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است.
رفاهی ادامه داد: در ماههای اخیر و در پی همکاریهای گستردهی مراجع قضائی (بهویژه شهرستانها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، بهطور مرتب پاسخهای متعددی مربوط به درخواستهای مردمی از این مراجع دریافت میشود که این پاسخها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده میشود، در شهریور ۳۶۷۱ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.
وی بیان کرد: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت میشوند، در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۰۷:۰۰ تا ۱۷:۰۰ فقط به ملاقات و دیدار مردمی میپردازد، همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت میشوند؛ علاوه بر این، به طور معمول نمایندگان تجمعکنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقاتها مراجعه میکنند.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۶۰۱ نفر، معاون مدیرکل ۱۰۵ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقاتها ۲۰۵ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۰۱ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارش ۱۵ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۱۲۰۰ نفر که در مجموع ۲۳۲۷ نفر ملاقات شدهاند، قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۱۷۴۱ درخواستهای مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند، همچنین توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۵۵۸ مورد ارشاد قضائی انجام گرفته است.
۲۱۴ هزار و ۴۷۳ مورد ملاقات مردمی در شهریور
رفاهی درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضائی سراسر کشور در شهریور سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در شهریور سال جاری تعداد ۲۱۴ هزار و ۴۷۳ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۴ هزار و ۹۷۷ مورد آن متعلق به رؤسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۰ هزار و ۶۶۱ مورد مربوط به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و سایر موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضائی است.
وی افزود: استان فارس با ۲۲ هزار و ۱۰۱ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان مازندران با ۱۵۳۴ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است، همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نیز با ۹۷۳ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان از جمله تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، ارشاد و راهنمایی، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، اعسار، رضایت نداشتن از عملکرد همکاران قضائی و اداری و وکلا و کارشناسان و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
رفاهی درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در شهریور گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۳۸۷ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۳۳ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۴۶۷ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۲۳۱ مورد وقت دریافت شده از مراجع قضائی برای ارباب رجوع، ۲۱۵ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشها ۲۰۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضائی، ۳۵ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعان پرتکرار و ۱۳۰ مورد اطلاعرسانی به متقاضی صورت گرفته است.
وی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشها بیان کرد: تعداد ۵۳۷ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۱۶ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۱۵۸ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۰۲ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضائی ارسال شده است، استانهای آذربایجان غربی، زنجان، سمنان، سیستانوبلوچستان، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویهوبویراحمد، مرکزی مکاتبه پیگیری دوم نداشتهاند و هیچیک از نامههای استان ایلام، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در شهریور منجر به پیگیری نشده و تمام مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ تا ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور پیدا میکنند، در شهریور معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۵۲ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۱۴۵ مورد تقاضای مردمی بودهاند و دادیاران حوزه معاونت اول دادستانی کل کشور تعداد ۱۴۰ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردند.
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در راستای خدمترسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته دو تا سه کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاعرسانی میشود، تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۹۸ مورد بوده است.
وی گفت: در راستای تأکیدات ریاست قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی در مورخ دوشنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ که بیان کرد «در تمام ایام سال، بخصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و در حد توان و مقدورات قانونی، در راستای رفع این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضائی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید.» میز خدمت قضائی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضائی با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و تعدادی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار میشود و تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۶۴ مورد بوده است.
نظر شما