نسل بعدی فناوری خورشیدی در کالیفرنیا رونمایی شد

شرکت هلیوژن مستقر در کالیفرنیا یک سیستم حرارتی خورشیدی متمرکز جدید طراحی کرده است که نسل بعدی در فناوری انرژی خورشیدی به‌شمار می‌رود که امکان تولید دماهایی را فراهم می‌کند که به میزان قابل‌توجهی بالاتر از سیستم‌های حرارتی خورشیدی موجود هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کالیفرنیا فراتر از نیروگاه‌های فتوولتائیک از سیستم نیروی عجیبی موسوم به هلیوژن بهره می‌برد که با متمرکز کردن نور خورشید در دمای بالاتر از ۱۰۰۰ و تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد فعالیت می‌کند و پیشرفتی چشمگیری را در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر ثبت کرده است. این سیستم دستاورد کارخانه آزمایشی هلیوژن در لنکستر کالیفرنیا است و که در خط مقدم تغییرات این ایالت از انرژی مبتنی‌بر سوخت فسیلی قرار داد.

هلیوژن سعی دارد با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی معمولی، پرتوهای جذب‌شده را برای تولید جریان الکتریکی به کار گیرد و از نیروی خورشید برای تولید گرما استفاده کند. این نوع جدید از سیستم‌های CST (تفکر سیستمی انتقادی که فراهم‌آورنده امکان یکپارچه‌سازی تنوع رویکردهای سیستمی گوناگون است)، چشم‌اندازی ویژه برای بحران صنایعی هم‌چون سیمان، فولاد و پتروشیمی دارد که به انرژی فسیلی برای کاربردهای در دمای بالا متکی هستند. در نتیجه سیستم یادشده انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

نسل بعدی فناوری خورشیدی در کالیفرنیا رونمایی شد

عصر جدید در فناوری انرژی خورشیدی متمرکز

هلیوژن یک سیستم حرارتی خورشیدی متمرکز جدید طراحی کرده است که نسل بعدی در فناوری انرژی خورشیدی به‌شمار می‌رود. برخلاف پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک معمولی که برای تولید مستقیم برق از خورشید به فتوولتائیک‌ها وابسته هستند، هلیوژن فناوری خود برای استفاده از نرم‌افزار نظارت کامپیوتری در راستای قرار دادن مجموعه‌ای از هلیواستات‌های نیرو را به‌گونه‌ای توسعه داده است که نور را در یک نقطه متمرکز کند.

این دقت امکان تولید دماهایی را فراهم می‌کند که به میزان قابل‌توجهی بالاتر از سیستم‌های حرارتی خورشیدی موجود هستند و دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌کند. این محدوده دما برای کاربردهای صنعتی همچون تولید سیمان و فسیل دارای اهمیت چشمگیری است که در آن‌ها روش‌های مرسوم با دمای بالا و به‌طور معمول با سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود.

هلیواستات‌ها همچنین سازگار هستند، بنابراین هلیوژن انگیزه لازم برای استفاده از هوش مصنوعی برای حفظ تمرکز روی هدف در طول روز را ارائه می‌دهد؛ همین امر آن را به کارآمدترین و قابل‌اعتمادترین نیروگاه خورشیدی تبدیل کرده است.

نسل بعدی فناوری خورشیدی در کالیفرنیا رونمایی شد

پتانسیل تولید هیدروژن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت

جذاب‌ترین جنبه پیشرفت هلیوژن این است که می‌تواند به جایگزینی سوخت‌های فسیلی در کاربردهای صنعتی کمک کند. بخش‌هایی از جمله سیمان و فولاد با تولید ردپای کربن بالا، بخش بزرگی از انتشار این گازها را تشکیل می‌دهند، چراکه گرمای مورد نیاز این صنایع با سوزاندن زغال‌سنگ، گاز طبیعی یا هر سوخت فسیلی دیگر به‌دست می‌آید.

صنایع یادشده برای کار کردن به گرمای زیادی نیاز دارند و با فناوری هلیوژن برای تأمین انرژی خورشیدی متمرکز برای ایجاد گرمای مورد نیاز آن‌ها می‌توان کربن حاصل از این صنایع را به میزان قابل‌توجهی کمتر کرد. علاوه‌بر این، هلیوژن هدف خود را رسیدن به دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد تعیین کرده است تا امکان تجزیه کربن‌دی‌اکسید و آب را برای تولید منابع سوخت پاک همچون هیدروژن فراهم کند.

این هیدروژن تجدیدپذیر که نیازی به سوخت فسیلی ندارد، در بازار انرژی قادر به ایجاد تغییرات چشمگیری است.

نسل بعدی فناوری خورشیدی در کالیفرنیا رونمایی شد

مزایای زیست‌محیطی و فرصت‌های اقتصادی

سیستم یادشده چشم‌انداز گسترده‌ای در مورد بهبود محیط زیست دارد و با ارائه یک راه‌حل کارآمد انرژی بدون کربن برای صنایعی که به‌شدت به سوخت‌های فسیلی وابسته هستند، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان کمک می‌کند.

صنایع بتن، فولاد و پتروشیمی از بزرگ‌ترین عاملان ایجاد تغییرات آب‌وهوایی محسوب می‌شوند و ارائه منابع انرژی تجدیدپذیر برای چنین صنایعی آسان نیست. سیستم فعلی هلیوژن نه‌تنها مشکل تقاضای گرمای با دمای بالا را حل می‌کند، بلکه مسیر مناسبی را برای مقیاس‌پذیری و ادغام بالقوه در تأسیسات صنعتی سراسر جهان ارائه می‌دهد.

علاوه‌بر این، با کاهش هزینه تولید برق، فناوری جدید به احتمال زیاد با صرفه‌جویی در مقیاس وسیع همراه است که آن را قادر می‌سازد تا به‌طور مؤثر با سوخت‌های فسیلی رقابت کند. این سیستم در عین حال مؤثرترین راه برای ذخیره گرما به شمار می‌رود که انرژی حرارتی خورشیدی متمرکز را برای بخش صنعتی جذاب می‌کند. وابستگی کمتر به فلزات کمیاب برای ذخیره باتری که در سیستم‌های فتولتائیک سنتی مورد استفاده قرار دارد نیز بر مقرون‌به‌صرفه بودن سیستم هلیوژن می‌افزاید.

این فناوری همچنین دارای مزایای اضافی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل‌ونقل تا ۹۰ درصد و در دسترس قرار دادن سوخت‌های پاک هم‌چون هیدروژن است و پتانسیل ایجاد اثرات زیست‌محیطی و اقتصادی گسترده‌ای دارد.

کد خبر 802447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.