برگزاری اجلاس وزرای کشورهای عضو تراسیکا تا ۳ ماه آینده در تهران

وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با دبیرکل تراسیکا ضمن ارائه ابتکارات ایران برای افزایش همکاری کشورهای عضو تراسیکا و ارتقای نقش ترانزیتی ایران در منطقه، از آمادگی برای برگزاری اجلاس وزرای کشورهای عضو تراسیکا ظرف سه ماه آینده به میزبانی تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تراسیکا؛ کریدوری بین‌المللی است که آسیا را به اروپا متصل می‌کند که این کریدور از اهمیت بین‌المللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است.

قاره آسیا در سال‌های اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حمل‌ونقل در این منطقه بیشتر شده و این مسئله موجب افزایش همکاری بین دولت‌ها به‌ویژه برای ایجاد کریدورهای بین‌المللی و عملیاتی کردن آن‌ها شده است. در حال حاضر چهار کریدور مهم بین‌المللی از قزاقستان می‌گذرند که چین را به اروپا وصل می‌کنند که یکی از این کریدورها کریدور تراسیکا است. اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال ۱۳۸۸ جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد. هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در طول این کریدور است. با توجه به اهمیت تکمیل مسیر استراتژیک حمل‌ونقل ترکیبی (جاده - ریل) اروپا - ترکیه - ایران به آسیای میانه-قفقاز و به‌عکس، تلاش‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای الحاق به کریدور تراسیکا از سال ۱۳۸۱ آغاز شد. برنامه‌های ایران برای اتصال ایران به کریدور بین‌المللی تراسیکا به‌دلیل مسائلی از جمله وجود تحریم‌ها در سال‌های گذشته، یا اجرا نشده یا دچار عقب‌ماندگی است. این در حالی است که کشورهایی همچون قزاقستان و ازبکستان در سال‌های اخیر با سرعت زیادی برنامه‌های خود را پیش برده‌اند.

در راستای گسترش ارتباطات ایران و تراسیکا، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی با آست آساوبایوف دبیرکل تراسیکا در ساختمان دادمان وزرات راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس بین دولتی تراسیکا (کریدور حمل‌ونقل اروپا، قفقاز، آسیا) طی سفری دو روزه از مقر دبیرخانه تراسیکا در باکو به شکل زمینی به آستارا سفر و از خطوط ریلی و جاده‌ای این مسیر بازدید کرد، در نهایت به تهران آمد تا با وزیر راه و شهرسازی کشورمان برای برگزاری اجلاس وزرای تراسیکا و انتقال ریاست دوره‌ای تراسیکا مذاکره و گفت‌وگو کند.

به گفته امین ترفع، سرپرست امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، سال جاری اجلاس وزرای تراسیکا به ریاست کشورمان و با حضور ۱۴ کشور عضو تراسیکا، بهمن (فوریه ۲۰۲۵) در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: مقرر شده است تا اجلاس وزرای تراسیکا ظرف سه ماه آینده به میزبانی و ریاست کشورمان برگزار شود که مقدمات این کار در جلسه به بحث گذاشته شد.

سرپرست امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در نشست امروز وزیر راه و شهرسازی کشورمان با دبیرکل تراسیکا، ابتکارات ایران به‌عنوان رئیس تراسیکا ارائه و تاکید شد که این ابتکارات شامل افزایش همکاری کشورهای عضو تراسیکا و ارتقای نقش ترانزیتی ایران در منطقه است.

ترفع ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی کشورمان درباره انجام ابتکارات دستورات لازم را صادر و اعلام آمادگی کرد تا اجلاس وزرا با بالاترین کیفیت در سه ماه آینده در تهران برگزار شود.

کد خبر 802352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.