هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای فعایت سامانه بارشی و سرد در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای فعایت سامانه بارشی و سرد از روز دوشنبه تا چهارشنبه در استان خبر داد و گفت: شهروندان و گردشگران طی این مدت از هرگونه تردد و توقف، اسکان و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، محمد دادرس امشب _‌شنبه بیست‌وهشتم مهر شهریور_ اظهار کرد: امروز آسمان گیلان ابری و مه آلود بود و در نقاط مختلف استان بارش باران گزارش شد و تاکنون بیشترین بارندگی در گیلان، در بندر کیاشهر با ۵۰ میلی‌متر، آستانه اشرفیه ۲۳ میلی‌متر و رشت ۱۷ میلی‌متر ثبت شده است.

وی افزود: صبح و بعدازظهر امروز دیلمان در ارتفاعات سیاهکل با هشت و ۲۴ درجه سانتی‌گراد سردترین و گرم‌ترین نقطه گیلان بود و دمای هوای رشت به ۱۸ درجه سانتی‌گراد رسید.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده فعالیت سامانه بارشی و سرد در منطقه است و مطابق هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر شده از روز دوشنبه تا چهارشنبه؛ بارندگی (برخی مناطق رگباری و شدید، گاهی خیلی شدید)، رعدوبرق، وزش باد (گاهی شدید، موقتی خیلی شدید)، مه‌آلودگی، کاهش دما (به طور متوسط هشت تا ۱۲ درجه سلسیوس) و در نقاط مستعد بارش تگرگ، ارتفاعات ۱۵۰۰ به بالا بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

دادرس تصریح کرد: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رورخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، احتمال انسداد برخی از راه‌ها (به ویژه راه‌های روستایی در ارتفاعات و دامنه‌ها)، خسارت به محصولات باغی و زراعی، لغزندگی سطح جاده‌ها، کاهش دید افقی (به ویژه محورهای کوهستانی)، لغزش و رانش، ریزش سنگ، احتمال خسارت به برخی از زیزساخت‌ها، احتمال آسیب و تخریب به سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و اصابت صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از هرگونه تردد و توقف، اسکان و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان تاکید کرد: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از طبیعت‌گردی و کوهنوردی در مناطق کوهستانی و عشایر از جابه‌جایی و کوچ و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و چرای دام اجتناب کنند.

دادرس ادامه داد: با توجه لغزندگی و کاهش دید افقی در جاده‌ها، که به رانندگانی که قصد عبور از محورهای کوهستانی و برف‌گیر را دارند، توصیه می‌کنیم؛ نسبت به تجهبز خودرو به امکانات ایمنی و گرامایشی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: طی این مدت، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آبروها و دهانه‌ی پل‌ها، تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف کشاورزی، مرغداری‌ها، گلخانه‌داران و باغداران، هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده ضروری است.

مدیدکل هواشناسی گیلان افزود: طی سه روز آینده، دریای خزر مواج و طوفانی است و ارتفاع موج می‌تواند به ۲ متر برسد و شرایط برای فعالیت‌های دریانوردی نامناسب خواهد بود.

کد خبر 802340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.