رکود بازار خودروی ایران و ارائه‌ راهکارهای احیای آن

بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل رکود اقتصادی، تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست قیمتی دچار نوسانات شدید و بی‌ثباتی شده است، این چالش‌ها نه‌تنها بر قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته، بلکه کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت خودرو را نیز در وضعیت بحرانی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر با رکود و بی‌ثباتی عمیقی مواجه شده است، این وضعیت نه‌تنها ناشی از عوامل کوتاه‌مدت، بلکه نتیجه مشکلات انباشته، تصمیم‌گیری‌های نامناسب، تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست قیمتی است که به تشدید رکود منجر شده‌اند.

مردم به‌عنوان خریداران و فروشندگان خودرو تحت فشارهای اقتصادی شدید قرار دارند و فعالیت کسب‌وکارهای مرتبط نیز به شدت آسیب دیده است، این شرایط موجب تعطیلی بسیاری از نمایشگاه‌ها و دفاتر فروش خودرو و ادامه فعالیت دشوار آن‌ها شده است؛ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این رکود، کاهش شدید قدرت خرید مردم و گردش مالی در بازار خودرو است.

رکود بازار خودرو نه‌تنها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، بلکه کشور را به سمت ناپایداری بیشتر سوق می‌دهد.

دولت با به‌کارگیری سیاست‌های جامع و کارامد می‌تواند، به کاهش رکود و بازگرداندن ثبات به بازار خودرو کمک کند، یکی از مهم‌ترین اقدامات جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که می‌تواند منابع مالی و تکنولوژی‌های نوین را به کشور وارد کند، رفع تحریم‌ها و برقراری ارتباط با سیستم‌های بین‌المللی بانکی و پذیرش قوانین بین‌المللی مالی FATF نیز می‌تواند به شفافیت و بهبود عملکرد سیستم مالی کشور کمک کند، و موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی شود.

رکود بازار خودرو ایران؛ عوامل و راه‌کارهای احیای آن

افزایش رکود تورمی بر بازار خودرو

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: رکود بازار خودرو و ادامه آن در فصول مختلف، حاصل یک ماه یا دو ماه گذشته نیست، بلکه از سه تا چهار سال گذشته با افزایش شدت تحریم‌ها به تدریج عمیق‌تر شده است، سیاست‌های دستوری و نگرش منفی به بازار خودرو، به همراه فضای سیاسی بسته، موجب شکل‌گیری این رکود شده است، در واقع رکود تورمی به‌طور ویژه در بازارهای سرمایه‌ای، از جمله بازار خودرو، شدیدتر است.

وی اضافه می‌کند: این رکود ناشی از سیاست‌های کلان اقتصاد سیاسی است؛ سیاست دولت‌ها برای کنترل شرایط اقتصادی، منجر به خلق نقدینگی بدون پشتوانه شده است، و این خلق نقدینگی تورم‌زا موجب کم شدن قدرت خرید مردم شده است، به همین دلیل اشخاص به‌دنبال تبدیل پول نقد به کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو، ملک، سکه و طلا هستند، هم‌راستا نبودن سیاست‌های پولی و مالی نیز نقش مهمی در ایجاد این رکود داشته است.

رکود بازار خودرو ایران؛ عوامل و راه‌کارهای احیای آن

تأثیر سیاست‌های انقباضی و کنترل قیمت‌ها بر بازار و قیمت خودرو

کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو می‌گوید: سال‌های اخیر استفاده از سیاست‌های انقباضی و کنترل قیمت‌ها در کوتاه مدت موجب کاهش قیمت‌ها شده است، اما در بلند مدت تورم با سرعت بیشتری بازگشته است، به‌علاوه تحولات منطقه‌ای و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز بر این رکود افزوده است، اکنون حدود ۸۰ درصد فعالان بازار فروشنده هستند و خریداران با تردید و شک خرید می‌کنند.

فرزانه درباره آسیب‌های ناشی از ثبات و رکود بازار خودرو بر اقتصاد و گردش مالی عنوان می‌کند: علاوه‌بر آنکه حجم مبادلات و خرید و فروش در بازار خودرو کاهش چشمگیری داشته است، گردش مالی در این بازار نیز به شدت کاهشی بوده است، که این موضوع خود موجب ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارهای مرتبط با فروش و نمایشگاه‌های خودرو شده است، همچنین مردم به‌دلیل نبود ثبات اقتصادی و سیاسی کمتر اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

رکود بازار خودرو ایران؛ عوامل و راه‌کارهای احیای آن

ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی و رفع تحریم‌ها

وی تاکید می‌کند:جذب سرمایه‌گذاری خارجی و برقراری ارتباط با سیستم‌های بین‌المللی بانکی و پذیرش قوانین پولی و مالی جهانی همچون FATF راهکار اصلی برای خروج از این رکود است.

کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو ادامه می‌دهد: رفع تحریم‌ها و تجارت با کشورهای دیگر براساس مصالح ملی و مصرف‌کننده ضروری است و این تغییرات در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیستند، اما در بلند مدت موجب بهبود وضعیت اقتصاد بازار خودرو خواهند شد.

به گزارش ایمنا، بازار خودرو در ایران با چالش‌های عمیقی مواجه است که به‌طور مستقیم بر اقتصاد و زندگی مردم تأثیرگذار بوده است، این رکورد علاوه‌بر کاهش قدرت خرید مردم تعطیلی کسب‌وکارهای مرتبط و افزایش فشارهای اقتصادی را به همراه داشته است.

حال دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات مالی و کاهش نرخ بهره، به کسب‌وکارهای مرتبط با خودرو کمک کند تا از ورشکستگی نجات یابند و بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند؛ تنظیم سیاست‌های پولی و مالی به گونه‌ای که تورم کنترل شود و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند، از دیگر اقدامات ضروری است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد، در نهایت دولت با به‌کارگیری این راهکارها می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش رکود در بازار خودرو کمک کند و اقتصاد کشور به سمت پایداری و رشد حرکت کند.

کد خبر 802326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.