ابداع قنات از تدابیر نیاکانمان برای حل مسئله کمبود آب بوده است

دکتری تخصصی جغرافیا و عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اصفهان به زاینده رود شناخته می‌شود و از زمانی که نفس‌های این رودخانه به شماره افتاده به موضوع اول استان تبدیل شده است، گفت: ابداع قنات از تدابیر نیاکانمان برای مسئله همیشگی کمبود آب بوده که به سایر کشورها نیز وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسول شریفی ظهر امروز _شنبه بیست‌وهشتم_ در نشست تخصصی بحران آب و بررسی مسئله زاینده رود اصفهان با بیان اینکه مسئله آب یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور است، اظهار کرد: کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و همواره با کمبود آب مواجه بوده است.

وی افزود: با این وجود گذشتگان و نیاکان ما تدابیری برای چالش موجود اندیشیده‌اند و قنات را ابداع کردند که در طول هزاران سال بخش عمده تمدن ایران بر مبنای آن قرار گرفت و این صنعت حتی به کشورهای دیگر نیز صادر شد که در تاریخ کشورهای همجوار نیز این موضوع مشاهده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: در اوایل قرن جدید با ورود صنعت به کشور، حفر چاه‌های عمیق و دخالت‌هایی که در انتقال آب صورت گرفت، موجب شد سیستم عادی به هم بخورد و بسیاری از قنات‌ها خشک شود و بسیاری از رودخانه‌ها در اثر بارگزاری‌های زیاد برای کشاورزی و صنعت دچار مشکل شدند.

شریفی با بیان اینکه همگان، اصفهان را به زاینده‌رود می‌شناسند و از زمانی که نفس‌های این رودخانه به شماره افتاده و دچار خشکی شده است، این بحران را حس کردیم و به موضوع اول استان تبدیل شد، ادامه داد: راهکارهایی همچون انتقال آب دریای عمان به قسمت‌های داخلی ایران که تا بخشی اجرایی شده است و به اصفهان نیز وارد می‌شود، تدبیر شده است.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان متولیان فرهنگ در جامعه خاطرنشان کرد: از مسئولان، نمایندگان، اساتید و فعالان حوزه محیط‌زیست دعوت و استقبال می‌کنیم که با بیان راهکارهای فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از بحران یا کنترل بحران با فرهنگ‌سازی گامی مؤثر در این راستا برداریم.

کد خبر 802260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.