۱۰۰ میلیارد از وزارت ورزش طلبکاریم/ باید جلوی فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گرفته شود

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: سازمان بازرسی کل کشور سه مرتبه با ارسال نامه به باران چشمه نسبت به غیرقانونی بودن ایجاد فدراسیون جهانی باستانی و کشتی پهلوانی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن مهرعلیزاده امروز _شنبه بیست‌وهشتم مهر_ در نشست خبری گرامیداشت هفته تربیت بدنی اظهار کرد: در آستانه بیستمین سالگرد تأسیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای هستیم؛ از سال ۱۳۸۰ به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی انتخاب شدم، در نشستی که با رهبر انقلاب داشتیم ایشان بر بین‌المللی شدن ورزش زورخانه‌ای تاکید داشتند؛ پس از این دیدار، ما نیز بلافاصله چند کارگروه تشکیل دادیم تا ببینیم چگونه می‌شود این ورزش را جهانی کرد، به این نتیجه رسیدیم تنها راه توسعه ورزش زورخانه‌ای، رقابتی شدن این رشته در سطح جهان است. پس از یک سال و نیم در سال ۸۲ اولین نشست بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای را تشکیل شد، اساسنامه‌ای طراحی و مقام‌های ورزشی ۲۲ کشور این رشته را به عنوان یک رشته جدید پذیرفتند و ذیل اساسنامه را امضا کردند همچنین در همان زمان انتخابات برگزار شد.

وی افزود: در حال حاضر ۸۵ کشور در ورزش‌های زورخانه‌ای فعالیت داشته و تشکیلات این رشته را ایجاد کرده‌اند؛ برخی کشورها نیز فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را ایجاد کرده‌اند، آموزش‌های مختلف مانند تربیت مرشدی برگزار شد. در این دوره‌ها افراد اشعار مرشدان را به صورت فارسی می‌خوانند که یکی از افتخارات کشور به شمار میاید.

مهرعلیزاده بیان کرد: یک هفته در کشور کره‌جنوبی حضور داشتیم؛ یکی از تلاش‌های توسعه موقعیت این رشته و فدراسیون بین‌المللی است، خوشبختانه در این مسیر موفق بوده‌ایم؛ ورزش‌های زورخانه‌ای در اتحادیه جهانی هنرهای رزمی مورد استقبال قرار گرفته و به عنوان یکی از رشته‌های این اتحادیه پذیرش شده است و بنده نیز به عنوان عضو هیئت رئیسه فعالیت دارم. ۱۲ رشته در این اتحادیه در یونسکو ثبت شده که یکی از این رشته‌ها رشته ورزش‌های زورخانه‌ای است. من به‌عنوان رئیس کمیته رشته‌های ثبت شده در یونسکو در اتحادیه جهانی هنرهای رزمی منصوب شده‌ام. در مسابقاتی که توسط اتحادیه جهانی هنرهای رزمی برگزار شد ورزشکاران ایران در پنج رشته موفق به کسب مدال شدند.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، با اشاره به برنامه‌های IZSF در سال ۲۰۲۵ گفت: وزارت ورزش در دو سال گذشته کمک مالی به ما نداشته است. در حالی که ما در برنامه ششم دارای بودجه هستیم. به همین دلیل اغلب دوره‌های آموزشی یا مسابقات را به شکل آنلاین برگزار شد تا لطمه‌ای به این رشته وارد نشود. در سال ۲۰۲۵ حداقل سه یا چهار رویداد برگزار می‌شود. یک رویداد آسیایی در هند برگزار می‌شود و حدود ۲۴ کشور در آن شرکت می‌کنند. قرار بر این بود که رویدادی اروپایی به میزبانی آلمان برگزار شود اما به دلیل مشکلات صدور ویزا، میزبانی تغییر می‌کند. جام جهانی و قهرمانی جهان به صورت یکجا برگزار می‌شود. دوره‌های متعدد آموزشی در ایران، ترکیه و در عمان برگزار خواهد شد.

مهرعلیزاده درباره ایجاد یک فدراسیون جهانی دیگر توسط فدراسیون ملی زورخانه‌ای تصریح کرد: فدراسیون ملی وظیفه توسعه این رشته در داخل کشور را دارد. به نظر من کار اشتباهی صورت دادند و آمدند بدون هیچ دلیلی اساسنامه یک تشکیلاتی را در زمان وزیر سابق نوشتند و افرادی را دعوت کردند. در دو یا سه نوبت نزدیک به ۴۰ نفر را دعوت کردند و هزینه بلیط و هتل هر کدام را که میلیاردها تومان بو را پرداخت کردند. ما بارها اخطار دادیم اما وزیر سابق توجهی نکرد و فدراسیون ملی این کار اشتباه را انجام داد.

وی افزود: به سازمان بازرس اعلام کردیم که ورود کرد و حتی رئیس سازمان بازرسی در نامه‌ای بیان کرد چرا با وجود اینکه IZSF در دنیا شناخته شده، اقدام صورت گرفته است. یکی دو مرتبه نیز از رئیس فدراسیون درخواست توضیح شد. حتی سه هفته پیش سازمان بازرسی اعلام کرد که کار فدراسیون ملی اشتباه بوده است و این کار را به صورت جدی دنبال می‌کند. در نامه سازمان بازرسی نیز آمده این کار باعث می‌شود کشورهای دیگر هوس انجام کار موازی کنند. کافیست برخی کشورهای همسایه که مدعی هستند، این کار را انجام دهند. اساسنامه ما در سوئیس و در نهادهای بین‌المللی ثبت شده است. دلیل صرف ۲۰ میلیارد تومان از طرف فدراسیون ملی برای ۳ برنامه غیر جای سوال دارد. تازه یادشان افتاده این ورزش را بین‌المللی کنند در حالی که ما سال‌هاست این کار را کرده‌ایم. مقام معظم رهبری درباره ایجاد فدراسیون بین‌المللی سال‌ها پیش دستور دادند و ۸۵ کشور نیز عضو فدراسیون بین‌المللی هستند اما فدراسیون ملی کماکان دنبال این موضوع است.

مهرعلیزاده درباره اینکه آیا با دنیامالی درباره اختلافات پیش آمده صحبت کرده است یا خیر، تصریح کرد: وزیر ورزش گفت باید بر اساس تفاهم پیش بروید و هر کس کار خود را پیش برد. وی زمانی خزانه‌دار اینجا بودند. اینکه در عمل چقدر با مقاومت‌های مخرب فدراسیون ملی مواجه باشد یا نه را نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بابت بودجه با وزیر جدید ورزش و جوانان صحبت کرده است گفت: با وزیر ورزش دیدار داشتم و نامه را به بخش مالی ارجاع شد. برای حل مشکل ما تا پایان سال جاری قول‌های داده شد. برنا فیروزی قول برای اختصاص بودجه به ما تا پایان سال را داده است. از طرف دیگر سازمان بازرسی نیز از وزارت ورزش خواسته مطالبات ما را پرداخت کند. برای دو سال مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از وزارت ورزش طلبکار هستیم. فیروزی نیز گفت مبلغ ۱,۳۰۰ میلیارد تومان به فدراسیون‌ها بدهکار هستیم و قرار شد با سازمان برنامه بودجه برای تأمین بودجه ما صحبت کند تا از منابع وزارت ورزش خارج از منبع کمک به فدراسیون‌ها پرداخت شود. از وزیر ورزش خواهش می‌کنم تا بیش از این اجازه ندهد فدراسیون بین‌المللی با مشکل مالی به کار کند چرا که باعث ایجاد خدشه بر موقعیت این رشته در جهان می‌شود.

مهرعلیزاده در پایان گفت: نزدیک به یک هزار زورخانه در کشور داریم که فقط صد زورخانه با منابع مالی خود کار می‌کنند و صد زورخانه دیگر نیمه جان هستند و باقی زورخانه‌ها بسته یا تبدیل به کافی‌شاپ و قهوه خانه شده‌اند. فدراسیون ملی باید بودجه‌ای که می‌گیرد را صرف توسعه این رشته در داخل کشور کند نه اینکه بودجه خود را صرف کاری کند که وظیفه‌اش نیست.

منبع: ایسنا

کد خبر 802239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.