به گزارش خبرگزاری ایمنا، چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که از روز گذشته در پردیس سینمایی ملت تهران آغاز به کار کرد، در روز نخست برگزاری با حضور قابل توجه اهالی و علاقهمندان به سینمای کوتاه ایران همراه شده است؛ در نخستین روز از این رویداد، صفهای طولانی در سالنهای مختلف پردیس ملت وجود داشت؛ صفهایی که میتوان حدس زد با توجه به ذات یک رویداد سینمایی متمرکز، در ادامه این دوره طولانیتر و شلوغتر شود.
این ازدحام در حالی است که تماشای آثار در این دوره جشنواره برای علاقهمندان در همه بخشها رایگان نیست و پس از بلیتفروشی امکانپذیر میشود. با این حال وجود صفهای طولانی در جشنواره بهطور کامل محسوس است، بهویژه برای فیلمهای بخش اصلی مسابقه سینمای ایران که از مقابل سالن تا دو طرف انتهای ساختمان پردیس ملت ادامه مییابد. این ازدحام تا جایی ادامه یافت که برخی مخاطبان نشسته بر زمین سالنها به تماشای فیلمهای دلخواه خود پرداختند.
علاوه بر این بلیتفروشی جشنواره باعث شده بود تا روند حاکم بر نمایش آثار نیز منظمتر پیش برود و به استانداردهای یک جشنواره معتبر بینالمللی نزدیک و نزدیکتر شود؛ اگرچه فیلم کوتاه با چهرهها پیوندی عمیق ندارد و خود چهرهساز است، اما همواره همراهی و حمایت آنها را با خود یدک میکشد. در روز نخست جشنواره هنرمندانی همچون محمد کارت، سجاد افشاریان، علی شادمان، مهتاب ثروتی، آیدا ماهیانی، سیاوش چراغیپور، مهرداد خوشبخت، علی غریب، دانش اقباشاوی، سعید قطبیزاده و حسین امیری دوماری به خانه جشنواره تهران آمدند و به تماشای فیلمهای کوتاه نشستند. نکته جالب توجه در پردیس ملت در روز نخست رویداد این بود که ازدحام برای تماشای آثار تنها منحصر به فیلمهای داستانی نبود، بلکه آثار بخش بینالملل و اکرانهای جنبی نیز با استقبال خوبی مواجه شد.
سالنهای ۶ و ۱۰ پردیس سینمایی ملت که به فیلمهای بخش مسابقه سینمای بینالملل و بخشهای جانبی مثل شاخه زیتون اختصاص دارد، در روز نخست مملو از تماشاگر شد و سانسهای خاصی همچون پخش فیلمهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی، استقبال چشمگیر تماشاگران، توجه اهالی رسانه را نیز جلب کرد. فرزند شهید سید رضی موسوی، از شهدای مقاومت نیز میهمان ویژه بخش شاخه زیتون بود و با حضور در جشنواره چهلویکم از نگاه ویژه پدر شهید خود به سینما و تأثیر فرهنگ و هنر بر روحیات مبارزان گفت. در این روز نمایش فیلمهای بخش واقعیت مجازی که به شکل رقابتی برگزار میشود، با حضور علاقهمندان به سینما و فناوری در محوطه بیرونی پردیس ملت صورت گرفت و تماشاگران با بر چشم گذاشتن عینکهای مخصوص تجربه متفاوتی را رقم زدند.
نقش جشنواره فیلم کوتاه تهران در ارتقای سطح فیلمسازی و کیفیت آثار
فرزاد رنجبر، یکی سازندگان فیلم کوتاه که سال جاری با فیلم کوتاه «روز خداحافظی» در جشنواره حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فیلم درباره آخرین تلاشهای یک پدر در روزهای آخر زندگی برای ارتباط برقرار کردن با خانوادهاش است؛ از ویژگیهای مهم فیلم تقابل مرگ و زندگی و پرداختن به لحظههای حسی بسیار ظریف و پیچیده است که به لحاظ اجرا و کارگردانی و در بازیها به آن تاکید داشتیم.
وی به بیان چالشهایی که در «روز خداحافظی» با آن روبهرو شد پرداخت و افزود: این فیلم چالشهای بسیار پیچیدهای برای «داریوش رشادت»، بازیگر نقش اصلی کار داشت که به موجب آن مجبور شد حدود ۳۰ کیلوگرم وزن برای این نقش کم کند و جراحی سختی داشت.
این کارگردان به تشریح تجارب خود در جشنواره فیلم کوتاه تهران پرداخت و گفت: من در دو دوره گذشته جشنواره نیز با فیلمهای «گودال» و «آپولو» حضور داشتهام و همیشه بازخورد خوبی از جشنواره گرفتهام، به علاوه اکرانهای تهران را خیلی خوب و استاندارد میبینم و همیشه بیصبرانه منتظر آغاز جشنواره هستم.
رنجبر در ترسیم آینده فیلمسازی خود تصریح کرد: پس از فیلم روز خداحافظی تلاش میکنم برای ساخت نخستین فیلم بلندم اقدام کنم و به صورت جدی وارد حوزه فیلمسازی شوم؛ به لطف خدا طی سه سال گذشته، چهار فیلم داستانی ساختهام و فکر میکنم آمادگی و پختگی لازم برای ساخت فیلم بلند را دارم.
وی در پاسخ به این پرسش که خود چقدر مخاطب آثار کوتاه جشنواره است، عنوان کرد: سال جاری از تماشای فیلمهای فیلمسازان جوان بسیار لذت میبرم، سعی میکنم از مقایسه کار خود با دیگران صرفنظر کنم و تنها از دیدن فیلمها لذت ببرم و یاد بگیرم.
فیلمساز فیلم کوتاه به سطح کیفیت جشنواره فیلم کوتاه تهران پرداخت و تاکید کرد: از جشنواره فیلم کوتاه تهران خیلی راضی هستم و احساس میکنم نقش بسیار مهمی را در ارتقای سطح فیلمسازی و کیفیت آثار ایفا میکند.
به گزارش ایمنا، چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار، بیستوهفتم مهر تا دوم آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
نظر شما