شربت سیتریزین کودکان چیست؟ دوز و نحوه مصرف آن چگونه است

برای رفع علائم آلرژی کودکان، امکان استفاده از شربت سیتریزین وجود دارد. شربت سیتریزین کودکان حاوی مقادیری آنتی‌هیستامین ستیریزین HCl است که به درمان علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، عطسه و خارش بینی و گلو کمک می‌کند.

شربت سیتریزین نوزادان وجود ندارد و این شربت در طعم‌های مختلف، برای کودکان تولید و به بازار عرضه می‌شود. کودکان بالای ۲ سال، مجاز به مصرف این محصول‌اند.

شربت سیتریزین کودکان چیست و چه ترکیباتی دارد؟

ستیریزین (Cetirizine) نوعی آنتی‌هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم/بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می‌شود. ماده فعال ستیریزین HCl (در هر ۵ میلی‌لیتر) است و در صورت بروز واکنشی نسبت به حساسیت در بدن، این دارو می‌تواند باعث کنترل علائم مختلف شود. هنگامی که بزرگسالان یا کودکان در معرض واکنشی آلرژیک قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی بدن موادی شیمیایی به نام هیستامین را برای مبارزه با آلرژن یا عامل حساسیت‌زا تولید می‌کند. چنین روندی باعث بروز علائم و احساس حساسیت می‌شود. ستیریزین با مسدودکردن اثرات هیستامین‌ها به تسکین این علائم کمک می‌کند. در نتیجه، دیگر علامت‌ها باقی نمی‌مانند و وضعیت کنترل می‌شود. برای استفاده از چنین دارویی، باید نظر دکتر کودکان را جویا شوید.

شربت سیتریزین برای کودکان چگونه عمل می‌کند؟

این دارو با مسدودکردن ماده طبیعی خاصی (هیستامین) عمل می‌کند که بدن در طی یک واکنش آلرژیک می‌سازد. اگر پزشک کودک که می‌داند تخصص اطفال چیست و در این زمینه خبره است، اپی‌نفرین را برای درمان واکنش‌های آلرژیک تجویز کرده، همیشه انژکتور اپی‌نفرین را همراه داشته باشید. ضمن اینکه یادتان باشد، از سیتریزین به جای اپی‌نفرین استفاده نکنید. به طور کلی، مقوله آلرژی بسیار مهم است و هرگز نباید سرخودانه، اقدام به تجویز دارو برای رفع این مشکل در کودکان کنید.

شربت سیتریزین برای چه مواردی مصرف می‌شود؟

این داروی مایع آلرژی کودکان را به طور موقت رفع می‌کند. اگر علامت‌های حساسیت مانند مشکلات آلرژی فصلی در بچه‌ها بروز کند، استفاده از سیتریزین به تسکین وضعیت کمک شایانی خواهد کرد. برای کنترل علائم و نشانه‌های مشکلات دیگری مانند تب یونجه هم از آن استفاده می‌شود. در صورت بروز آلرژی‌های دیگر در ناحیه دستگاه تنفسی فوقانی هم، مصرف شربت سیتریزین کودکان به رفع علائم به مدت ۲۴ ساعت، کمک می‌کند. کارکرد این شربت، در رفع موارد زیر است:

  •  آبریزش بینی و چشم
  •  عطسه‌کردن
  • خارش چشم

این شربت مخصوص کودکان دوساله و بالاتر است و نباید به بچه‌های کوچک‌تر داده شود. برای درمان حساسیت کودکان در سنین دیگر، باید نظر متخصص اطفال را بپرسید.

دوز و نحوه مصرف شربت سیتریزین برای نوزادان و کودکان چگونه است؟

برای آگاهی از دوز شربت سیتریزین برای کودکان باید به دستورالعمل پزشک توجه کنید. حواستان به شیوه مصرف درج‌شده، روی بسته محصول هم باشد. با این حال، معمولاً ۲.۵ میلی‌لیتر از این شربت در هر روز به کودکان داده می‌شود. اگر پزشک لازم بداند، شاید مقدار و دوز مصرفی بیشتر هم شود. هرگز به طور خودسرانه، درباره اضافه‌کردن دوز داروها تصمیم‌گیری نکنید؛ به ویژه، برای کودکان که سیستم ایمنی حساس و ضعیف‌تری هم دارند. اگر محصول بدون نسخه را برای خوددرمانی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این دارو، تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را بخوانید. چنانچه سوالی دارید، با دکتر در داروخانه مشورت کنید.

شربت سیتریزین کودکان چیست؟ دوز و نحوه مصرف آن چگونه است

مزایای استفاده از شربت سیتریزین

استفاده از این دارو با مزایای متنوعی همراه است. یکی از مهم‌ترین فواید آن، کاهش علائم آلرژی مانند خارش و آبریزش است. این علامت‌ها بسیار آزاردهنده‌اند و کیفیت زندگی روزانه را به شدت تحت تأثیرات منفی خود قرار می‌دهند. از مزایای دیگر مصرف شربت سیتریزین برای کودکان، باید به این‌ها هم اشاره کنیم:

  • بهبود کیفیت خواب
  • رفع مشکلات آلرژی با عوارض کمتر

سیتریزین از نسل جدید آنتی‌هیستامین‌ها است و به طور کلی عوارض خواب‌آور کمتری نسبت به نسل‌های قبلی داروهای مخصوص حساسیت دارد. در نتیجه، استفاده از آن با بروز عوارض ناخوشایند دیگر همراه نمی‌شود و این امتیاز مطلوبی است.

دکتر کودکان وظیفه پیشگیری و درمان بیماری‌های کودکان و ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه را بر عهده دارد. این متخصصان در زمینه‌های مختلفی از جمله بررسی‌های دوره‌ای سلامت کودک، مدیریت اختلالات رفتاری و یادگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلالات خواب کودک، واکسیناسیون، ارزیابی وزن و قد کودک و ارائه رفتار درمانی برای کودکان فعالیت می‌کنند.

دکتر متخصص اطفال با انجام معاینات دوره‌ای نوزاد به بررسی مراحل رشد و تکامل او پرداخته و همچنین مشاوره تغذیه‌ای را برای تغذیه سالم و مناسب شیرخواران ارائه می‌دهد. همچنین این پزشکان مسئولیت بررسی و درمان اختلالات رشد، تاخیر رشد، مشکلات مرتبط با بلوغ و حفظ سلامت نوجوانان را نیز بر عهده دارند. مشاوره پزشکی برای کودکان و نوجوانان نیز بخشی از خدماتی است که توسط متخصصان اطفال ارائه می‌شود.

عوارض جانبی سیتریزین برای کودکان

هرچند که عوارض مصرف شربت سیتریزین اندک هستند، اما بالاخره عارضه‌هایی مانند خواب‌آلودگی اندک با مصرف آن، به وجود می‌آید. از عوارض احتمالی دیگر مصرف چنین شربتی، باید به موارد زیر هم اشاره کنیم:

  • خستگی
  • درد معده
  • خشکی دهان

در صورتی که بروز چنین علامت‌هایی دوام زیادی پیدا کرده، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. البته، بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی و خاصی را تجربه نمی‌کنند. در صورت داشتن عوارض جانبی جدی، از جمله مشکل در ادرارکردن و ضعف، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی هم فوراً به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید لیستی از پزشکان اطفال را در سایت نوبت آنلاین دکتردکتر(https://drdr.ir/) بیابید.

چه کودکانی نباید از شربت سیتریزین استفاده کنند؟

استفاده از شربت سیتریزین برای تمام کودکان مجاز نیست. اگر کودک دچار یکی از مشکلات زیر باشد، نباید برای رفع علائم حساسیت خود از این دارو استفاده کند. موارد منع مصرف شامل این‌هاست:

  • انسداد مثانه
  • مشکل دفع ادرار
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی

اگر کودک به آنتی‌هیستامین‌های دیگر حساسیت دارد هم نباید از سیتریزین برای درمان علامت‌های ناخوشایند حساسیت، کمک بگیرید.

برای استفاده از شربت سیتریزین کودکان باید با چه پزشکی مشورت کنید؟

اگر کودک دچار علامت‌های حساسیت شده است و مثلاً آبریزش و خارش چشم و بینی را تجربه می‌کند، قبل از مصرف شربت سیتریزین کودکان به پزشک اطفال مراجعه کنید. برای دریافت داروی مناسب و مصرف شربت سیتریزین، نظر دکتر اطفال را بپرسید. شربت سیتریزین کودکان نوعی آنتی‌هستامین است و عوارض مخصوص به خود را دارد. پس همیشه حواستان به مشورت با پزشک باشد و بدانید که سیستم ایمنی و بدن کودکان حساس‌تر از بزرگسالان است و نباید با تجویز خودسرانه دارو، آن‌ها را در معرض خطر قرار دهید. شربت سیتریزین نوزادان هم وجود ندارد و اصولاً برای کودکان زیر ۲ سال، تجویز نمی‌شود.

تخصص اطفال، یکی از حوزه‌های پزشکی است که به سلامت و رشد کودکان اختصاص دارد. متخصص اطفال در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های شایع کودکان شامل بیماری‌های جسمی، عاطفی و رشدی آن‌ها تحت عنوان دوره‌های لازم دکتر کودکان آموزش دیده‌اند. دکتر اطفال از زمان تولد تا دوره بلوغ، به ارائه مراقبت‌های پزشکی لازم در مراحل رشد کودکان و درمان بیماری های شایع کودکان می‌پردازد. متخصص کودکان، در زمینه تغذیه صحیح کودکان، رشد، ایمنی، رفتار و سلامت روانی آن‌ها خدمات موردنیاز را به خانواده‌ها ارائه می‌دهد. این تخصص با همکاری دیگر تخصص‌های پزشکی، مانند فوق تخصص‌های آلرژی و ایمونولوژی، عفونت، ریه و اندوکرینولوژی، بهبود سلامت و رشد کودکان را تضمین می‌کند.

به نقل از مجله سلامت دکتردکتر(https://drdr.ir/mag/childrens-cetirizine)

کد خبر 802062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.