مشکل آب باید با نگاه همدلی رفع شود

معاون راهبردی رئیس‌جمهور از آمادگی دولت برای شنیدن مشکلات و واگذاری اختیارات به استان‌ها خبر داد و گفت: آماده خروج از تمرکزگرایی و بازگشت به حاکمیت مردم در استان‌ها و مناطق هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد جواد ظریف ظهر امروز _شنبه بیست‌وهشتم مهر_ در آئین آغاز به‌کار مرکز ارتباطات اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) اظهار کرد: از راه‌اندازی کانون تماس مرکز ارتباط اتاق‌های بازرگانی مجمع گفت‌وگوهای آسیایی در اتاق بازرگانی اصفهان بسیار خرسندیم، زیرا آغاز خوبی برای حضور قدرتمندانه اصفهان و بخش خصوصی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان کشورهای آسیایی و یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه کشور است.

وی با اشاره به معرفی استاندار جدید اصفهان از سوی دولت چهاردهم افزود: استاندار جدید با نظر مردم اصفهان انتخاب شد و امروز کار خود را آغاز کرد که امیدواریم با همکاری و هماهنگی تمام بخش‌های جامعه فرهیخته اصفهان بتواند کارهای خوبی را برای این استان انجام دهد.

معاون راهبردی رئیس‌‎جمهور خاطرنشان کرد: در شرایطی امروز این مراسم را برگزار می‌کنیم که بیش از هر زمان وامدار کسانی هستیم که از جان، سلامت و آبروی خود برای این آب و خاک برای دفاع از سعادت، آرامش و استقلال ما هزینه کردند که آخرین آنها شهید نیلفروشان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور برای رشد و توسعه گفت: اگر بخواهیم راه را برای توسعه کشور باز کنیم و اجازه دهیم که ایران با این همه سرمایه‌ها و امکانات خود رشد کند، باید به این موضوع توجه کنیم که کشور ما از منابع زیادی از جمله سرمایه‌های طبیعی، جایگاه جغرافیایی، تاریخ و تمدن برخوردار است اما مهم‌ترین سرمایه ما نیروی انسانی است که تاریخ و تمدن ما را ساختند.

ظریف، سرمایه انسانی را مهم‌ترین عامل پیشرفت و زمینه‌ساز توسعه کشور دانست و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید جامعه قدرتمند داشته باشیم و نیاز به دولت خدمت‌گزار داریم، نه جامعه ضعیف و دولت فربه، بنابراین دولت باید به صحبت‌ها و خواسته‌های افراد جامعه گوش دهد.

وی تصریح کرد: اگر گمان کنیم که راه‌حل تمام مشکلات را می‌دانیم، اشتباه بزرگی کردیم، زیرا همیشه مردم راهگشا و امیدوار بودند و ما در طول قرن‌ها و هزاره‌های گذشته بارها مورد هجوم قرار گرفتیم و سرزمین ما زیرپای متجاوزان خسارات فراوانی دید، اما ملیت و مردم ما باقی ماند.

معاون راهبردی رئیس‌‎جمهور با اشاره به از پای ننشستگی مردم اظهار کرد: امروز می‌توانیم با افتخار بگوییم که قدیمی‌ترین کشور جهان که همواره در یک سرزمین ادامه حیات داده ایران است و این ایران به برکت مردم خود کشور شده و باید این مردم را ارج نهیم و برای آن‌ها احترام قائل باشیم.

وی راهکارها و مسئله‌شناسی مردم را قابل اعتماد دانست و ادامه داد: مردم می‌توانند آینده را روشن‌تر کنند و ما تنها باید این موضوع را باور و تلاش کنیم رضایت مردم را به دست آوریم.

ظریف مردم را همواره هوشیار و دارای برخورد هوشیارانه با دولت دانست و گفت: انتخاب دکتر پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور هوشمندانه بود، اما ۵۰ درصد این مردم در این انتخابات شرکت نکردند؛ باید یاد بگیریم که وفاق تنها میان حاکمیت نیست، گرچه این دیدگاه در میان حاکمان بسیار لازم است.

وی، وفاق ملی را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: وفاق نیازمند توجه به ۵۰ درصدی است که رأی ندادند، بنابراین باید تلاش کنیم کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، در کنار گروهی که به این نامزد یا آن نامزد رأی دادند، در کنار حاکمیت همراه و همگام برای ساختن یک ایران بهتر که آرزوی همه ما است، حضور داشته باشند.

معاون راهبردی رئیس‌‎جمهور، ایجاد ایران بهتر را نیازمند یک نگاه جدید و مبتنی بر وفاق دانست و تاکید کرد: این وفاق نه‌تنها در سطح حاکمیت و ملی، بلکه در سطح جهانی نیاز به اجماع، همراهی، همکاری و هماهنگی در داخل کشور، همچنین افزایش تعامل و همراهی و همکاری بخش خصوصی در ایران و دیگر کشورها دارد و به همین جهت افتتاح مرکز تماس مجمع همکاری در آسیا در اصفهان اتفاق مبارکی است.

وی با اشاره به آشنایی با بحران آب به‌عنوان یک مشکل اساسی برای اصفهان ادامه داد: این مشکل را باید از طریق گفت‌وگو و شنیدن نگرانی‌های دیگر ذی‌نفعان در حوزه آب رفع کنیم.

معاون راهبردی رئیس‌‎جمهور وفاق را به معنای همدلی تعریف کرد و گفت: نگرانی طرف مقابل را باید نگرانی خودمان بدانیم؛ اگر بخواهیم به توافق برسیم، نمی‌توانیم تنها با توجه به نگرانی‌های و چالش‌های خود به راه‌حل برسیم، اگر چنین راه‌حلی ایجاد شود، ناپایدار خواهد بود، زیرا توجه به چالش‌های همه حائز اهمیت است.

ظریف گفت: آب یک مشکل ملی و جهانی است و باید آن را با نگاه همدلی حل کنیم، زیرا هیچ مشکل ملی، منطقه‌ای و جهانی با نگاه تقابل رفع نمی‌شود.

وی از آمادگی دولت برای شنیدن مشکلات و واگذاری اختیارات به استان‌ها خبر داد و یادآور شد: آماده خروج از تمرکزگرایی و بازگشت به حاکمیت مردم در استان‌ها و مناطق هستیم؛ این نگاه دولت است که به ما نیز تکلیف شده است تا بر اساس همین نگاه اتاق‌های فکر استانی تشکیل دهیم.

معاون راهبردی رئیس‌‎جمهور اتاق‌های فکر را بر چهارپایه استوار اعلام کرد و توضیح داد: مدیران استانی، نخبگان دانشگاهی، بخش خصوصی و جامعه مدنی باید با هم مشکلات را شناسایی کنند و اجازه دهیم که رفع مشکل با شناسایی مسئله آغاز شود.

وی ادامه داد: نباید قبل از شناسایی مسائل راه‌حل‌های از پیش تعیین شده که در آن منافع نهفته و آشکاری برای گروه‌هایی وجود دارد، را مورد توجه قرار دهیم و در نتیجه هر روز بر مشکلات خود بیفزاییم؛ باید نخست مشکلات را شناسایی کرد و برای هر مشکل با همفکری و همدلی و نگاه به اینکه باید هر مشکلی با نگاه به منافع همه ذی‌نفعان حل شود چاره‌اندیشی کنیم.

کد خبر 802027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.