۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پل‌های لگو در آلمان، گره شانس و چشم تیانجین در چین، دوقلوی سایلز در انگلستان، لاگونا گارزون در اوروگوئه، دوستی و اشیما اوهاشی در ژاپن، الاستیک پرسپکتیو، پایتون‌برگ و اسلائرهوفبروگ در هلند، جزیره مور در اتریش و اژدها در ویتنام از عجیب‌ترین و تأمل‌برانگیزترین پل‌های جهان به‌شمار می‌روند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در دنیایی مملو از پل‌هایی با طراحی‌های ساده و پیش پا افتاده، پل‌های جدیدی در حال ساخت هستند که تفکراتی تازه را القا می‌کنند، زندگی مردم را با اثر روحیه‌بخشی و تأمل‌برانگیزی خود بهبود می‌بخشند و در مواردی نیز موجب می‌شوند خنده روی لب‌ها و صورت بینندگان آن‌ها بیاید. در ادامه با تعدادی از این قبیل پل‌ها در سطح جهان آشنا می‌شویم.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پل لگو Lego Bridge– ووپرتال، آلمان

در دورانی که بلوک‌های ساختمانی لگو بیش از هر زمان دیگری محبوب هستند، این پل در ناحیه نوردراین-وستفالن آلمان به نظر می‌رسد که مستقیم از لگولند بیرون آمده باشد. هرچند به نظر می‌رسد این سازه برای ساخت به روش‌های پیشرفته ساخت لگو نیاز دارد، اما در واقع تنها یک پل تیر بتنی معمولی است که به‌نحوی هنرمندانه نقاشی و سطح ساده آن استتار شده است تا به نظر برسد در ساخت آن بلوک‌های لگو به‌کار رفته است. ساختار به‌روز و خلاقانه این پل، آن را به یک نقطه عطف محلی تبدیل کرده است. طرح منحصربه‌فرد پل لگو مورد تأیید شرکت لگو قرار دارد.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پل گره شانس Lucky Knot Bridge - چانگشا، چین

پل عابر پیاده جدید لاکی نوت یا گره شانس از رودخانه دراگون کینگ هاربر عبور و دو پارک را در یک شهر بزرگ چینی به هم متصل می‌کند. نمای سطح زمین از این پل به‌تازگی تکمیل شده است. طراحی این سازه ۶۰۰ فوتی بر اساس هنر عامیانه گره زدن چینی الهام گرفته و دارای سه مسیر در هم تنیده است که مناظر خیره‌کننده‌ای از منطقه اطراف را ارائه می‌دهد. پل لاکی‌نوت توسط شرکت معماران بین‌المللی NEXT طراحی شده است که درصدد ایجاد ارتباطات جدید از طریق معماری، فضای داخلی، زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی شهری هستند. پل حاضر یکی از چندین پل بی‌نظیر ساخت این شرکت در سراسر جهان است.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پل دوقلوی سایلز Twin Sails Bridge – دورست، انگلستان

پل توئین یا دوقلوی سایلز، یک پل دو پایه روی کانال بک‌واتر، یک منطقه قایق‌رانی محبوب در دورست انگلستان و دارای دو صفحه‌ای اهرمی ۷۵ فوتی است که توسط اهرم‌های هیدرولیکی به بدنه متصل هستند. این صفحات هنگام عبور کشتی‌ها باز می‌شوند که در این زمان شکل بادبان را به خود می‌گیرند. باز شدن این پل بادبانی دوقلو تنها دو دقیقه طول می‌کشد.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پل دایره‌ای لاگونا گارزون Circular Laguna Garzón Bridge – گارزون، اروگوئه

لاگونا گارزون از دو پل نیم دایره‌ای متصل تشکیل شده و یک پل حلقه‌ای‌شکل است که برای کمک به کاهش ترافیک در منطقه توسط رافائل وینولی معمار طراحی شده است. این پل در ساحل جنوبی اروگوئه قرار دارد و شهرهای روچا و مالدونادو را به‌هم متصل می‌کند. طراحی پل به‌گونه‌ای است که تردد حدود ۱۰۰۰ وسیله‌نقلیه را در یک زمان معین امکان‌پذیر می‌کند. لاگونا گارزون دو مسیر پیاده‌روی نیز دارد که امکان تماشای مناظر شگفت‌انگیز منطقه را برای مردم فراهم می‌آورد. این پل نوآورانه جایگزین گذرگاه قایق قدیمی شهر شده و بر جذابیت مسکونی و تجاری منطقه افزوده است.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پل دوستی Friendship Bridge – نانتان، ژاپن

پل دوستی با طراحی گرد و متفاوت خود، نمونه دیگری از پل‌های دایره‌ای جهان است. شکل این پل تأمل‌برانگیز است و به آرامش محیط طبیعی محل قرارگیری آن کمک می‌کند. این پل داخل یک استراحتگاه سلامتی قرار دارد و شکل آن برای افزایش ماهیت متفکرانه محیط اطرافش انتخاب شده است. پل دوستی منظره‌ای دیدنی از سد، رودخانه زیرین و چشم‌انداز طبیعی اطراف خود را ارائه می‌دهد.

اشیما اوهاشی Eshima Ohashi– ماتسوه و ساکایمیناتو، ژاپن

به نظر می‌رسد که اشیما اوهاشی بر فراز دریاچه ناکائومی، از زوایای خاصی دارای زاویه چشمگیر ۴۵ درجه و بیشتر شبیه یک ترن هوایی است تا یک پل معمولی، با این حال شیب این پل در واقع یک شیب استاندارد ۶.۱ درصدی است و توهم نوری این تصور را ایجاد می‌کند که پل یادشده شیب بسیار تندی دارد. ساخت پل اشیما اوهاشی حدود هفت سال طول کشید.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

الاستیک پرسپکتیو Elastic Perspective - کارنیسلند، هلند

الاستیک پرسپکتیو پلی است واقع در یک مزرعه در دامنه‌ای تپه‌ای که منظره‌ای از شهر روتردام هلند را ارائه می‌دهد و بسته به دیدگاه بیننده متفاوت به نظر می‌رسد. این سازه فولادی زنگ‌زده دور خودش پیچ و تاب می‌خورد و حلقه‌ای به ظاهر بی‌پایان ایجاد می‌کند. ایستگاه تراموا تنها نشانگر شروع یا پایان ساختار پیوسته این حلقه است که بر اساس حلقه موبیوس طراحی شده و هیچ بالا و پایینی ندارد، بلکه تنها یک سطح دارد که روی خودش جمع می‌شود. درک شکل این سازه غیرممکن است، زیرا از هر زاویه‌ای متفاوت به نظر می‌رسد.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

جزیره مور Island in the Mur – گراتس، اتریش

این سازه نمادین بر فراز رودخانه مور یک پل و یک جزیره است و زمانی که مور به‌عنوان پایتخت فرهنگی اتریش تعیین شد، به‌عنوان یک سازه موقت بنا شد، اما به‌قدری محبوب شد که ساکنان آن را به‌عنوان بخشی دائمی از منظره شهری خود پذیرفتند. این سازه شناور به شکل صدف دریایی از جنس فولاد و شیشه با پل‌های کوچکی است که آن را به دو طرف رودخانه متصل می‌کند و یک کافه محبوب، زمین بازی و فضای نمایشگاهی را در خود جای داده است. جزیره مور در طول شب با سایه مشخصی از نور آبی می‌درخشد و هرچند به‌صورت موقتی ساخته شد، کارشناسان معتقدند که می‌تواند حتی در شرایط سیل شدید تا بیش از ۵۰ سال پابرجا باشد.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پایتون‌برگ Pythonbrug - آمستردام، هلند

ساختار فولادی پایتون‌برگ شبیه یک مار قرمز در حال پیچش است. این سازه ۳۰۰ فوتی منطقه اسپورنبورگ آمستردام را به جزیره بورنئو متصل می‌کند و برخلاف پل‌های موج‌دار مشابه، در واقع برای ایجاد توهم ماری طراحی شده است که بالا و پایین می‌رود. پایتون‌برگ ۲۰ سال پیش طراحی شد و شیب پنج درجه‌ای آن، عبور بسیاری از افراد دارای معلولیت را دشوار می‌کند.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

چشم تیانجین Tianjin Eye / پل یونگل Yongle Bridge – تیانجین، چین

چشم تیانجین صرفاً یک پل نیست، بلکه یک چرخ‌وفلک است که در پل یونگل گنجانده شده است، یک پل گذرگاهی شش لاینی از رودخانه هایهه در این شهر شمالی چین عبور می‌کند. این چرخ‌وفلک ۴۰۰ فوتی، سومین چرخ‌وفلک بلند در جهان است و ۴۸ کپسول با ظرفیت هشت نفر دارد. نیم ساعت طول می‌کشد تا چرخ و فلک یک چرخش کامل را انجام دهد. این پل یک انحراف بصری جالب برای افرادی است که در ترافیک مانده‌اند.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

پل اژدها Dragon Bridge - دانانگ، ویتنام

اژدها نماد قدرت، اشرافیت و رفاه در سراسر آسیا است و در سراسر قاره به‌عنوان یک عنصر تزئینی در هنر و معماری استفاده می‌شود. پل منحصربه‌فرد ۶ لاینی دانانگ نیز نماد اژدها را در ساختار ادغام کرده است و با ارتفاع کمی بیش از ۲۰۰۰ فوت، کوتاه‌ترین مسیر بین فرودگاه و مرکز دانانگ را فراهم می‌کند. این پل یک اتصال‌دهنده حیاتی برای این شهر ویتنامی به‌شمار می‌رود و هر شنبه شب و یکشنبه شب، به‌عنوان بخشی از یک نمایش دیدنی از آتش، دهان اژدها آتشین می‌شود. علاوه بر این بیش از ۲۵۰۰ چراغ LED هر شب پل را روشن می‌کنند.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

اسلائرهوفبروگ Slauerhoffbrug- لیواردن، هلند

پل باسکول اسلائرهوفبروگ زمانی که برای عبور کشتی‌ها باز می‌شود، ظاهری شبیه به یک پنکیک قرارگرفته روی کفگیر آشپزخانه دارد، اما زمان قرارگیری در بستر خود، یک پل معمولی است. این پل به سرعت بالا و پایین می‌رود تا اختلالی در تردد ایجاد نشود. به‌طور متوسط کشتی‌ها روزانه ده بار از این پل عبور می‌کنند.

عجیب‌ترین پل‌های جهان + عکس

کد خبر 801880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.