«چالکود» راهکاری برای رفع محدودیت فضای ریشه درختان

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان «چالکود» را راهکاری برای رفع محدودیت فضای ریشه درختان دانست و گفت: با توجه به محدودیت‌های کوددهی درختان در عرصه‌های چمن و نیز محل رفت و آمد باید  از چالکود استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین شریعتمداری امروز_ پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ در سی‌وپنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور با اشاره به روش‌های نوین نگهداری فضای سبز شهری، اظهار کرد: برای حیات هر گیاه ضروریات قابل مدیریت همچون تنفس، آب و تغذیه وجود دارد که اگر به مقدار مناسبی باشد، یعنی بهداشت گیاه رعایت شده است.

وی افزود: ممکن است درختان به‌دلایل مختلف نظیر ریختن نخاله‌های، سنگ‌فرش و آسفالت قدیمی دچار حجم کم فضا برای ریشه باشند که این کمبود فضا مشکلاتی را برای گیاهان به وجود می‌آورد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: برای حیات گیاهان باید از کود دامی و کمپوست‌های استاندارد استفاده کرد که جامعه تفاوت بین این کمپوست را با کمپوست‌های غیراستاندارد را کمتر متوجه می‌شوند.

شریعتمداری ادامه داد: کود استاندارد حاوی بوی کمتر و برای تماس انسان کراهت نداشته است و حشرات کمتر اطراف آن دیده می‌شوند که این موارد جزو خصوصیات ساده و ظاهری کود است اما برای سنجش استاندارد بودن نیاز به کار آزمایشگاهی است.

وی اضافه کرد: گاهی برای کوددهی درختان محدودیت‌هایی وجود دارد، همچون عرصه‌هایی که چمن دارد یا محل رفت و آمد است که برای رفع این مشکل می‌توان از چالکود استفاده کرد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه محل چالکود به‌طور حتم در مسیر آبیاری قرار دارد، خاطرنشان کرد: جایی که چالکود زده می‌شود، برای عمر درخت بوده و نباید هرسال تجدید شود چون به ریشه‌ها آسیب می‌زند.

شریعتمداری با بیان اینکه برای کوددهی درختان کیک‌ها یا چوبک‌های کوچک کودی در دنیا رایج است که تداخل در آن حداقل بوده و قابلیت جذب عناصر را بیشتر می‌کند، گفت: ما در تحقیقات دانشگاهی توانستیم کیک چالکود را با همین روش و رعایت عدم تداخل‌ها تولید کنیم.

کد خبر 801696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.