ایده‌های سنتی در حفظ و مدیریت فضای سبز شهری جوابگو نیست

دانشیار گروه علوم باغبانی و مدیرگروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با توجه به روند فعلی گرمایش جهانی، هر آنچه مربوط به مدیریت فضای سبز است، باید بازنگری شود، زیرا ایده‌های سنتی در حفظ و مدیریت فضای سبز جوابگو نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی نیکبخت امروز_ پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ در پنل تخصصی سی‌وپنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور با اشاره به اهمیت مدیریت تلفیقی زوال درختان فضای سبز شهری، اظهار کرد: حدود ۱۶ سال است که در دانشگاه صنعتی اصفهان بر مطالعه روی درختان و فضای سبز شهری به‌ویژه درخت چنار متمرکز کار کرده‌ایم و طی سفرهایی که به شهرهای کشورهای مختلف داشتم تاکنون ۲۲ علت برای زوال درختان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه موضوع زوال درختان شهری بسیار پیچیده‌تر از آن است که به‌نظر می‌رسد، افزود: یکی از چالش‌های مهم برای درختان، وجود جزایر حرارتی شهری است، بررسی‌ها نشان می‌دهد در نقاطی که فضای سبز وجود دارد در مقایسه با مناطقی که وجود ندارد تا ۱۰ درجه سلسیوس اختلاف دما وجود دارد.

دانشیار گروه علوم باغبانی و مدیرگروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: یکی از مشکلات این است که اگر از همین امروز تصمیم بگیریم معضل آلودگی هوای کلان‌شهرها را رفع کنیم، حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد در حالی که هوای کلان‌شهرهای ما بسیار آلوده است و وجود جزایر حرارتی شهرها سبب می‌شود که بسیاری از درختان دچار مشکل شوند، زیرا با پدیده‌ای به نام تغییر اقلیم مواجه هستیم.

نیکبخت با اشاره به اینکه تابستان سال جاری شاهد افزایش دمای کمینه در شهر اصفهان بودیم به طوری که دما در ساعات بامداد بالای ۳۰ درجه سلسیوس ثبت می‌شد، بیان کرد: این شرایط اجازه ریکاوری به درختان به‌ویژه گونه چنار را نمی‌دهد و دلیل اصلی خزان درختان چنار همین مسئله است، همچنین در گرگان و رشت نیز چنارها دچار مشکل هستند و این نشان می‌دهد که تغییر اقلیم به شدت به ما آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه گرمایش زمین پدیده‌ای جهانی است که سراسر کره خاکی را از آمریکا تا چین را درگیر کرده است، عنوان کرد: فعالیت‌های انسانی دلیل اصلی گرمایش زمین است که آمریکا، چین و عربستان متهمان اصلی ایجاد این شرایط هستند، ایران هم جزو ۱۰ کشور نخست است، اما تفاوت در این است که آن‌ها بهره توسعه را می‌برند و ما چندان نمی‌بریم.

دانشیار گروه علوم باغبانی و مدیرگروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشت که به‌دلیل روند فعلی گرمایش جهانی، شرایط رو به بهبود نمی‌رود و هر آنچه مربوط به مدیریت فضای سبز می‌رود باید بازنگری شود زیرا ایده‌های سنتی در حفظ و مدیریت فضای سبز پاسخگو نیست.

نیکبخت خاطرنشان کرد: اگر همین امروز یک درخت ۵۰ ساله را بخواهید مستقر کنید، حداقل ۱۰۰ سال طول می‌کشد، بنابراین هر یک درختی را باید حفظ کرد.

وی با بیان اینکه تمام شهرهای مهم دنیا برنامه واکنش در برابر تغییرات اقلیمی دارند و طرح‌های جامع فضای سبز یک قسمت ماجرا است، گفت: باید توجه داشت زمانی که درختی جابه‌جا می‌شود حتی اگر تمام شرایط فراهم باشد ۱۲ تنش به آن وارد می‌شود.

دانشیار گروه علوم باغبانی و مدیرگروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت با رویکرد تلفیقی جلوگیری از زوال درختان شامل مجموعه اقدامات تغذیه، مدیریت آفات، مدیریت بیماری، آبیاری مدیریت بستر، اصلاح خاک و تغذیه برگی است، تاکید کرد: باید از فتوسنتز گیاه حمایت کنیم، زیرا زمانی که دما از ۳۲ درجه سلسیوس بالاتر می‌رود فتوسنتز در درختی نظیر چنار متوقف می‌شود به همین دلیل در اردیبهشت‌های اصفهان هزاران چنار خزان می‌کند.

نیکبخت گفت: یکی از اقدامات برای احیای درختان، تزریق و درون درمانی یا در اصطلاح آندوتراپی است که طرح مطالعاتی آن در اسپانیا ۱۷ سال پیش انجام دادیم و هم‌اکنون این تکنولوژی و خدمت در ایران در دسترس است.

کد خبر 801692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.