زمستان زودرس در راه قزوین / خطر سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی

مدیرکل هواشناسی استان قزوین از صدور هشدار زرد هواشناسی کشاورزی خبر داد و گفت:‌ با توجه به نفوذ توده هوای سرد طی روزهای یکشنبه تا پنجشنبه هفته ‌آینده، شاهد کاهش شدید دما در کل استان خواهیم بود و خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد.

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از صدور هشدار زرد هواشناسی کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به نفوذ توده هوای سرد طی روزهای یک‌شنبه تا پنج‌شنبه هفته آینده (بیست‌ونهم مهر تا سوم آبان) شاهد کاهش شدید دما در کل استان خواهیم بود و به همین خاطر خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه دمای کمینه مناطق کوهستانی به آستانه صفر درجه خواهد رسید، افزود: این کاهش محسوس دما با وزش باد نسبتاً شدید همراه خواهد بود و به همین خاطر در کل استان خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی و خسارت وارد شدن به سازه‌ها و تأسیسات کشاورزی بالا خواهد بود.

عضو ستاد فرماندهی و هماهنگی پاسخ به عملیات بحران استان قزوین با بیان اینکه بخش کشاورزی باید موارد احتیاطی و ایمنی را رعایت کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس اطمینان از عملکرد سامانه‌های گرمایشی، تنظیم دمای سالن‌ها، اعمال تهویه در دامداری‌ها و مرغداری‌ها و تهیه خوراک پرانرژی برای دام ضروری است.

شیخ‌الملوکی با تاکید بر لزوم تخلیه آب و جمع‌آوری لوله‌ها و اتصالات، اضافه کرد: کشاورزان باید محصولات برداشت‌شده را جمع‌آوری کرده و به محل‌های مناسب انتقال دهند. در ضمن آبیاری در باغات باید قطع شود و از کندوهای زنبور عسل حفاظت شود.

وی ادامه داد: پیش از نفوذ هوای سرد به منطقه باغداران باید برای انجام محلول‌پاشی «پتاسه و اسید هیومیک» برای افزایش مقاومت درختان نسبت به سرمازدگی اقدام کنند. همچنین جمع‌آوری بارگاه‌های کشمش باید تسریع شود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: با توجه به افت دما و احتمال خسارت سرما باید نسبت به برداشت سریع‌تر ذرت اقدام لازم صورت پذیرد و در ضمن با توجه به افزایش فعالیت کارخانجات قند باید در فرصت مناسب نسبت به شروع برداشت چغندرقند از مزارع اقدام شود.

کد خبر 801575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.