سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنشنبه بیست‌وششم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعتراض رسمی به اظهارات مدیر رسانه دولتی ترکیه» نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به سخنان ایران‌ستیزانه اخیر مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی)، طی گفت‌وگویی با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، بر ضرورت پرهیز از سخنان تفرقه‌انگیز تأکید کرد.

هفته گذشته «زاهد سوباچی»، مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) در اقدامی عجیب به اظهاراتی علیه ایران پرداخته است. وی در این اظهارات با اشاره به راه‌اندازی ۴۱ زبان خارجی در شبکه «تیآرتی» گفته است: «تا پایان سال، زبان فارسی این شبکه را راه‌اندازی خواهیم کرد. ما در موقعیت آشفته و ناراحت کردن ایران هستیم. ما باید این کار را انجام دهیم.» این اظهارات عجیب در حالی مطرح می‌شود که روابط دو کشور ایران و ترکیه در سطح خوبی قرار دارد و بیان چنین اظهاراتی در سطح یک مدیر دولتی باعث شگفتی شده است.

در همین راستا در گفت‌وگوی تلفنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، مراقبت از فضای رسانه‌ای و افکار عمومی دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «فخرالدین آلتون»، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «اظهارات اخیر از طرف برخی از مسئولان رسانه‌ای ترکیه باعث تکدر خاطر افکار عمومی در جمهوری اسلامی ایران شده که باید از آن اجتناب کرد.»

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تقویت مناسبات با همسایگان است و در میان همسایگان، جمهوری ترکیه جایگاه ممتاز و قابل توجهی دارد.»

وی یادآور شد: تحولات منطقه و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی، نزدیکی و وحدت میان ملت‌های مسلمان را بیش از هر زمان دیگر ضروری ساخته و در این شرایط ضروری است از هر اقدام یا سخن تفرقه‌انگیز پرهیز شود.

سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟» نوشت: ‬سخنگوی پنتاگون، «پت رایدر»، روز سه‌شنبه (۲۴ مهر؛ ۱۶ اکتبر) اعلام کرد که «یک تیم پیشرفته از پرسنل نظامی آمریکا و اجزای اولیه لازم برای عملیاتی‌کردن باطری تاد (‏THAAD‏) دوشنبه وارد اسرائیل شد.» وی با بیان اینکه طی روزهای آینده، پرسنل نظامی و اجزای بیشتری وارد خواهند شد اضافه کرد «به‌زودی این سامانه به طور کامل فعال خواهد شد.» پیش‌تر، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داده بود که حدود یک‌صد نظامی ارتش آمریکا برای کار با سامانه دفاع موشکی تاد در سرزمین‌های اشغالی مستقر می‌شوند. همزمان با این خبر، رسانه‌های فارسی‌زبانِ غربی-صهیونیستی شروع به «تبلیغ» غیرعادی این سامانه و توانمندیِ موهوم رژیم اسرائیل کرده‌اند. گویی چوب جادویی به رژیم آپارتاید هدیه داده شده است که کار جنگ را یکسره می‌کند! اما برای از بین بردن «افسانه تاد» باید «واقعیت تاد» را شناخت!

ایران خود را دارد، اما اسرائیل تنها با آمریکاست که می‌تواند اظهار وجود کند. موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان عملیات وعده صادق ۲ از سد سامانه‌های پُرادعای پدافند موشکی رژیم اسرائیل به راحتی عبور کردند و بر اساس برآوردهای انجام شده خسارات قابل توجه و بی‌سابقه‌ای هم به پایگاه‌های هوایی و رادارهای ارتش رژیم صهیونیستی و نظامیان وارد کردند. گزارش‌های متعددی نیز منتشر شده است که می‌گویند در پی این عملیات، خسارات قابل‌توجهی به شبکه راداری و پدافندی رژیم صهیونیستی وارد شده است که این رژیم را دست به دامان پدر خود، آمریکا، کرده است. اما این-مثلاً تقویت- نیز فایده چندانی برای صهیونیست‌ها ندارد چون آمریکایی‌ها، به عنوان صاحب این پدافند، با وجود داشتن آن، در امان نمانده است. متخصصین این حوزه می‌گویند «تاد» هیچ کارآمدی برای مقابله با موشک‌های بالستیک هایپرسونیک یا حجم گسترده موشک‌ها ندارند. بگذریم از این نکته که آوردن «تاد» یعنی اعتراف به اینکه سه سامانه پُرادعای اسرائیلیِ «گنبد آهنین»، «فلاخن داوود» و «پیکان» ناکام بوده‌اند و دست به دامن «تاد» شدن یعنی اعتراف صریح به شکست سه سامانه مهم صهیونیست‌ها در عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲.

سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله: حیفا را بر سرتان خراب می‌کنیم» نوشت: «صفد در آتش است، رگبارهای موشکی متوقف نمی‌شود و تعداد شهرک‌نشینان آواره اسرائیلی در حال افزایش است.» این توصیفی است که یک کاربر شبکه ایکس به نام COMBATE، آن را روز ۲۴ سپتامبر منتشر کرده و برای تأیید محتوای توئیت خود، فیلمی از روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌هیوم» به آن الصاق کرده است. از ۲۴ سپتامبر حدود سه هفته گذشته و شدت حملات حزب‌الله به صفد بیشتر شده، به طوری که روزانه ۱۰ تا ۵۰ موشک به سمت این شهرک شلیک می‌شود. روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴، رسانه‌های اسرائیلی از شلیک ۴۰ موشک به صفد خبر دادند، روز دهم اکتبر، رفیع میلو، فرمانده فرماندهی جبهه داخلی از صحنه اصابت موشک در صفد بازدید کرد و روز سه‌شنبه همین هفته نیز گزارش شد که ۵۰ موشک به این شهر شلیک شده است. دیروز، چهارشنبه تا حوالی ساعت ۱۴ عصر، ارتش رژیم صهیونیستی تعداد موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان به صفد را ۵۰ فروند اعلام و اعتراف کرد که پدافند هوایی فقط برخی از آن‌ها را رهگیری کرده است. فقط در یک مورد، بر اثر اصابت یک راکت به یک خانه دو شهرک‌نشین زخمی شدند. شاهدان محلی با انتشار تصاویری که از صفد منتشر شده، می‌گویند موشک‌های حزب‌الله مانند باران بر سر صفد و اطراف آن می‌بارد و به زمین اصابت می‌کند.

منابع عبری دیروز تأیید کرده‌اند که بیش از ۵۰ درصد موشک‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی به زمین نشسته و اصابت می‌کنند. در متولا و کریات شمونه، وضع از صفد هم بدتر است. کریات شمونه شمالی‌ترین شهر اسرائیل، در نزدیکی مرز لبنان است، جایی که به تعبیر گای هایون، ۴۵ ساله، هماهنگ‌کننده امنیتی این شهر طی یک سال گذشته، به زمین بازی حزب‌الله تبدیل شده است. دفتر نخست وزیری رژیم‌صهیونیستی اوایل مهرماه، برآورد کرد که حزب‌الله از آغاز جنگ ۹ هزار و ۳۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده که کریات‌شمونه مقام اول را دارد. هفته قبل اسرائیلی‌ها اعلام کردند که در کریات‌شمونه، یک مرد و یک زن حدوداً ۴۰ ساله بر اثر اصابت ترکش در شهر کشته شده‌اند، شهری که تا دو، سه هفته قبل، حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ باقی مانده بودند و حالا تخمین زده می‌شود که تعداد شهرک‌نشینان باقیمانده در این شهر از این هم کمتر باشند. وضع در متولا، هم از کریات‌شمونه و هم از صفد بدتر است. یک گزارش مربوط به ۲۰ سپتامبر (آخر شهریور) در رسانه‌های عبری می‌گوید که تعداد کل خانه‌های آسیب دیده در این منطقه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به ۳۰۰ خانه افزایش یافته است و با توجه به تشدید حملات ظرف روزهای اخیر که به آتش‌سوزی‌های گسترده در این شهر منجر شده، حجم تخریب به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «نازیسم علیه جبالیا» را برگزید و نوشت: روز سه‌شنبه اسامه حمدان، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد آنچه در شمال نوار غزه رخ می‌دهد، یک کشتار جمعی کامل است که اسرائیل علیه غیرنظامیان انجام می‌دهد. حمدان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: جنایات اسرائیل در شمال نوار غزه در راستای خبرهایی درباره اجرای مرحله جدیدی از کشتار جمعی توسط اسرائیل انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه هدف از طرح جدید اسرائیل، جدا کردن شمال نوار غزه از جنوب آن و آواره کردن ساکنانش است، تصریح کرد: ما در برابر یکی از پست‌ترین طرح‌های نظامی هستیم که فرماندهانی آن را طراحی کرده‌اند که هیچ اخلاقی ندارند.

اشاره اسامه حمدان به طرح ژنرال‌هاست که در سایه تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در شمال نوار غزه در دست اجراست؛ طرحی که به دنبال کوچ اجباری ساکنان نواحی شمال غزه به مناطق جنوب باریکه و تخلیه ساکنان آن است. این طرح به دنبال ایجاد فشار سیاسی به رهبران حماس برای پذیرش زیاده‌خواهی‌های مقام‌های صهیونیست است. طرح جدید ژنرال‌های صهیونیست که به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ارائه شده، مبتنی بر این ایده است که رژیم صهیونیستی با اعمال فشار به ساکنان شمال نوار غزه، می‌تواند حماس و «یحیی سنوار» رهبر آن را مجبور به تسلیم کند.

مرحله نخست این طرح، درخواست از ساکنان غیرنظامی برای تخلیه شمال نوار غزه و حرکت به سمت جنوب این منطقه است. بر اساس این طرح، هر یک از ساکنان که در این منطقه باقی بماند، به‌عنوان نیروی جنگی به حساب خواهد آمد و بدین معناست رژیم صهیونیستی خواهد توانست این افراد را ترور کند و به شهادت برساند. صهیونیست‌ها برای تکمیل طرح خود، تصمیم گرفته‌اند اجازه ورود آب، غذا، دارو و سوخت را به شمال نوار غزه ندهند، لذا اسرائیل شمال نوار غزه را برای یک مدت نامحدود اشغال خواهد کرد تا بتواند به‌زعم خود، حماس را از این منطقه خارج و نوار غزه را به ۲ بخش تقسیم کند. حمدان ضمن درخواست از جامعه بین‌الملل برای اتخاذ تصمیم‌هایی برای حمایت از غیرنظامیان بی‌دفاع و توقف کشتار جمعی خاطرنشان کرد: چشم‌پوشی جامعه جهانی از جنایات اسرائیل، یک شکست بی‌سابقه در ارزش‌های انسانی به‌شمار می‌رود.

سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تندروها و سد ظریف» را برگزید و نوشت: «ظریف باید برود» اسم رمز حملات جدید جریان رادیکال برای تخریب مسعود پزشکیان و دولت چهاردهم است. حملاتی که با سخنان و تهدیدات رسایی شروع شد و غضنفری و کوثری آن را ادامه دادند و حتی با تهدید به برکناری پزشکیان به رویاپردازی برای محاکمه رئیس‌جمهور بابت انتصاب ظریف پرداختند. هرچند تندروها خوب می‌دانند که حملاتی از این دست قرار نیست برای آنان نتیجه‌ای در بر داشته باشد، اما با ایجاد فضا سازی و تخریب، زمینه را از یک سو برای دیده و شنیده شدن خود فراهم می‌کنند و از سویی، امید دارند بتوانند در زمین سیاست‌ورزی این روزها، خود را احیا کنند. البته مهم‌تر از همه اینها تالش برای تضعیف ظریف برای تحقق نیافتن برنامه‌های او و به مراتب اولی ممانعت از تحقق برنامه‌های وفاق دولت چهاردهم هستند. بهانه را هم جسته‌اند و با دستاویز قرار دادن قانون مشاغل حساس، می‌گویند فرزندان ظریف تابعیت مضاعف دارند پس او باید حذف شود. بماند که این حملات هماهنگ از ارگان جریان پایداری در حالی شنیده می‌شود که این تابعیت‌ها اکتسابی نیست و به دلیل هم زمانی تولد با مأموریت پدر در آمریکا اتفاق افتاده و هیچ‌یک در خارج از کشور سکونت ندارند در حقیقت دارای تابعیت تحمیلی هستند. در حالی که کم نیستند فرزندان برخی مسئولان که نه فقط تابعیت مضاعف به اختیار خود کسب کرده‌اند، که حتی در خارج از کشور زندگی می‌کنند یا در خارج از کشور برای کسب تابعیت در تالش هستند و همین تالش‌ها و هزینه‌ها هم گاه خبرساز شده است. هنوز خاطره فرزند یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری سیزدهم در خاطر مانده است که فرزندش در کانادا بود و به رغم دستور رئیس‌جمهور برای ترک سمت‌ها از سوی مسئولین در صورت مهاجرت فرزندان، شاهد بازگشت پسر کانادانشین او نبودیم. البته خبری هم از حمله به او و سایر مدیران مانند او از سوی جریان رادیکال هم نبودیم. هر آنچه این روزها رخ می‌دهد، بهانه‌ای سیاسی برای تسویه‌حساب شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و البته کینه‌های قدیم از ظریف و اصلاح‌طلبان است.

سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سه‌گانه دیپلماسی آخر هفته عراقچی» نوشت: کارزار دیپلماتیک سیدعباس عراقچی به اردن، مصر و ترکیه رسید. سه‌گانه مهم آخر هفته وزیر خارجه ایران که بخشی از دیپلماسی فشرده تهران با هدف متوقف کردن حملات اسرائیل به لبنان و غزه و ترسیم یک اقدام جمعی از سوی دولت‌های عربی و اسلامی خاورمیانه برای دستیابی به آتش‌بس و برقراری مجدد ثبات و امنیت در سراسر منطقه است. این تور دیپلماتیک زمانی قابل‌توجه می‌شود که در طول ۱۰ روز گذشته عراقچی به شش پایتخت دیگر عربی از جمله لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق و عمان سفر کرده بود.

اما وجه تمایز این دور از سفرها، ورود به قاهره پایتخت مصر آن هم در قالب یک سفر رسمی و در شرایطی است که روابط دیپلماتیک تهران و قاهره در طول چند دهه گذشته قطع بوده است. این نقطه عطف در شرایط پایداری تنش‌ها و تصاعد بحران می‌تواند با تقویت دیپلماسی منطقه‌ای ایران در قبال فلسطین، زمینه برقراری روابط دوجانبه ایران و مصر را نیز فراهم کند.

سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

کد خبر 801443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.