خارج از چارچوب زیبایی با بهایی گزاف

جراحی زیبایی به عنوان روشی معمولی برای بهبود و رفع نواقص ظاهری مورد استقبال قرار گرفته است و در این شرایط جراحی زیبایی می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد، اما گاهی برخی افراد به دنبال تغییرات نامتعارف و غیرمعمول در ظاهر خود هستند که ممکن است منجر به خطرات و عواقب نامطلوبی از نظر روانی و اجتماعی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به تازگی در گوشه و کنار صفحات فضای مجازی شاهد انتشار تصاویر و ویدئوهایی از عمل‌های زیبایی نامتعارف و عجیبی هستیم که شاید تا پیش از این رونق چندانی نداشته است، اما اکنون نه تنها بازار این نوع جراحی‌ها قوت گرفته، بلکه تبلیغات انجام شده در فضای مجازی نیز بر رونق این بازار سیاه افزوده است.

اعمال جراحی زیبایی همواره با هدف رفع نواقص ظاهری و ترمیم آسیب‌دیدگی‌های مادرزادی یا محیطی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروز به راهکاری برای متفاوت بودن بدل شده است و روزبه‌روز شاهد اتفاقات نه‌چندان مثبتی در این مسیر هستیم که نمونه‌های بارز آن تنها با یک جست‌وجوی ساده پیش چشم افراد قرار می‌گیرد.

امروز اعمال جراحی زیبایی مانند چشم روباهی و زبان ماری بین افراد رواج پیدا کرده و این در حالی است که هر یک از این اعمال جراحی می‌تواند آسیب‌ها و عوارض غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد، اما افراد خواهان این مدل اعمال زیبایی، بدون توجه به ناهنجاری‌های ایجاد شده با پرداخت بهایی گزاف، خود را به تیغ جراحان می‌سپارند.

بیشتر این اعمال جراحی زیبایی در حالی انجام می‌شود که مجوز ندارند یا از نظر بهداشتی دارای مکانی مناسب برای انجام جراحی نیستند، اما این موضوع هم مانعی برای خواهان این جراحی‌ها نبوده است؛ در این میان، نکته قابل توجه آن است که تا پیش از این، انجام این اعمال جراحی در سکوت و به نوعی پنهانی انجام می‌شد، اما امروز حتی پزشکان نیز از نتیجه این اعمال جراحی به عنوان نمونه کار یاد می‌کنند و آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

خارج از چهارچوب زیبایی با بهایی گزاف

بافت وسیعی به نام نامتعارف زیستن

احسان کاظمی، دکترای روان‌شناسی، عضو سازمان روانشناسی کشور، نویسنده، مترجم و مبدع آموزش شهروندی در ایران با بیان اینکه موضوع عمل‌های جراحی زیبایی نامتعارف باید در بافت وسیع‌تری به نام نامتعارف زیستن و داشتن سبک زندگی نامتعارف بررسی شود، به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: با توجه به اینکه عمل‌های جراحی نامتعارف بخشی از پازلی بزرگ‌تر به نام سبک زندگی نامتعارف است، اهمیتی ندارد که فرد زیبایی داشته باشد یا نداشته باشد، چراکه او تمایل به انتخاب یک ظاهر غیرمتعارف دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع ممکن است پاتولوژیک نیز باشد، می‌افزاید: ممکن است برخی از این افراد وسواس عجیبی در ارتباط با زیبایی خود داشته باشند و همیشه تصور کنند که با دستکاری کردن و شکل دیگری بودن، می‌توانند به حال خوش دست پیدا کنند، در واقع این موضوع می‌تواند نوعی اختلال وسواسی یا بدشکلی ظاهری باشد که افراد در این حالت فکر می‌کنند هرچقدر عمل جراحی انجام دهند باز هم به چهره مطلوبی نمی‌رسند.

دکترای روان‌شناسی با بیان اینکه داشتن سبک زندگی نامتعارف باعث می‌شود افراد در تمام ابعاد زندگی خود انتخاب‌های غیرمتعارفی داشته باشند، تصریح می‌کند: برخی افراد با جمله «من یک‌بار زندگی می‌کنم، پس همان‌طور که دلم می‌خواهد زندگی می‌کنم»، به انتخاب‌های نامتعارف روی می‌آورند و برخی دیگر با هدف شبیه دیگر افراد نبودن و خاص بودن، چنین انتخاب‌های نامتعارفی دارند.

کاظمی با اشاره به اینکه به‌طور معمول این افراد هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و نوعی سردرگمی و پریشان‌خاطری را تجربه می‌کنند و صورت و بدن آن‌ها، در دسترس‌ترین چیزی است که می‌توانند در آن اعمال نفوذ کنند، ادامه می‌دهد: ممکن است این افراد در سایر ابعاد زندگی خود قدرت مانور یا انتخاب نداشته باشند و تنها شرایطی که می‌توانند برای آن تصمیم‌گیری کنند، شرایط ظاهری آن‌ها است.

تعجب از نامتعارف‌ها، اکنون خود نامتعارف است

وی با بیان اینکه در این میان، علم پزشکی نیز باید در خدمت سلامت باشد، اما به سمت سبک‌های نامتعارف رفته است، می‌گوید: از عمده‌ترین عواملی که به انتخاب‌های نامتعارف و جراحی‌های زیبایی نامتعارف در جوامع دامن می‌زند، انتخاب‌های هیجانی است؛ فردی که هیجان‌مدار است و توانایی کنترل هیجانات خود را ندارد، ممکن است به‌راحتی تحت تأثیر الگوهای نادرست قرار بگیرد و بدون فکر به انتخاب‌های نامتعارف روی آورد.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه بی‌هدفی در زندگی یکی از عوامل روی آوردن افراد به اعمال زیبایی نامتعارف است، اضافه می‌کند: از نظر بعد اجتماعی نیز عواملی می‌تواند در این نوع عمل‌های جراحی غیرمتعارف تأثیرگذار باشد و ممکن است زمانی به‌قدری این نوع اعمال جراحی افزون شود که دیگر غیرمتعارف نباشد و با رسیدن به این موقعیت، افرادی که صورت طبیعی خود را دارند، نامتعارف خوانده می‌شوند.

کاظمی با بیان اینکه حتی تعجب کردن در رویارویی با افرادی که دست به عمل‌های جراحی نامتعارف زده‌اند اکنون نامتعارف محسوب می‌شود، می‌افزاید: این نوع جراحی‌های نامتعارف زیبایی در افراد، نوعی نماد و تصمیمی کوچک از کل جامعه بشری است که به سمت غیرمتعارف زیستن می‌رود؛ همچنین با تغییر و جابه‌جا شدن معیارهای زیبایی، برخی افراد تصور می‌کنند اگر قسمتی از بدن خود را تغییر دهند، جذاب‌تر می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمانی که افراد در مواجهه با موضوعات نامتعارف تعجب نکنند، رواج نامتعارف بودن در ابعاد مختلف بیشتر می‌شود، خاطرنشان می‌کند: افرادی که به انجام اعمال جراحی زیبایی نامتعارف مانند بریدن قسمتی از زبان خود روی می‌آورند، به‌طور قطع به مراجعه به روان‌درمانگر نیاز دارند.

خارج از چهارچوب زیبایی با بهایی گزاف

چه افرادی تمایل بیشتری برای انجام اعمال جراحی زیبایی دارند؟

سمیه طاهری، روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه جراحی‌های نامتعارف زیبایی به‌تازگی بیش از پیش در جوامع دیده می‌شود و افراد بیشتری به انجام آن‌ها تمایل نشان می‌دهند، به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به‌طور کلی از گذشته تاکنون اعمال جراحی زیبایی به منظور رفع نواقص ظاهری انجام می‌گرفته است که در محدوده عرف گنجانده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد نیز برای تغییر شکل ظاهری خود به آنچه که در تصور دارند دست به انجام اعمال زیبایی می‌زنند، می‌افزاید: به‌طور کلی انجام اعمال زیبایی به‌طوری که نامتعارف نباشد یا فرد اقدام به دستکاری ظاهر خود با انجام اعمال جراحی متعددی نکند، موضوعی طبیعی محسوب می‌شود.

روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه برخی افراد به اختلالی تحت عنوان اختلال خودزشت‌انگاری مبتلا هستند که به منظور رفع نواقصی که خود، آن‌ها را متصور می‌شوند، به انجام اعمال زیبایی روی می‌آورند، تصریح می‌کند: انجام اعمال زیبایی در برخی افراد از جمله افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و کمال‌گرا یا خودشیفته هستند، بیش از سایر افراد دیده می‌شود.

طاهری با بیان اینکه انجام تبلیغات در حوزه جراحی‌های زیبایی و تشویق دیگر افراد به انجام این نوع جراحی‌ها از جمله دلایل افزایش اعمال جراحی محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: افرادی که شخصیت نمایشی دارند یا با افسردگی و اضطراب درگیر هستند، از جمله دیگر افرادی محسوب می‌شوند که تمایل بیشتری به انجام اعمال زیبایی دارند تا با این اقدام احساس خوب موقتی کسب کنند.

غیرعادی بودن؛ هدیه اعمال جراحی زیبایی بیش از حد به افراد

وی با اشاره به اینکه اعمال جراحی زیبایی برای برخی افراد تبدیل به راهکاری برای ابراز وجود شده است، اضافه می‌کند: همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، انجام اعمال زیبایی در محدوده نرمال و برای رفع نواقص ظاهری موضوعی طبیعی محسوب می‌شود، اما برخی افراد به صورت افراطی به انجام این نوع جراحی‌ها اقدام می‌کنند و برخی دیگر نیز با انجام بعضی اعمال جراحی چهره خود را به نوعی تغییر می‌دهند که از حالت طبیعی خارج می‌شود.

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه افزایش انجام اعمال جراحی زیبایی در یک جامعه باعث می‌شود که افراد دارای چهره طبیعی و اولیه خود، احساس غیرعادی بودن داشته باشند، می‌افزاید: بعضی از جراحی‌های زیبایی به ویژه جراحی‌های زیبایی نامتعارف پیامدهای منفی بی‌شماری دارد و حتی می‌تواند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد، اما با این وجود برخی افراد نسبت به انجام این اعمال جراحی اقدام می‌کنند تا چهره یا اندامی متفاوت از دیگران و نامتعارف داشته باشند.

طاهری با اشاره به اینکه در انجام اعمال زیبایی نامتعارف اخلاق پزشکی در حداقل‌ها نیز دیده نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند: برخی از این اعمال جراحی در مکان‌هایی غیربهداشتی و به اصطلاح به‌صورت زیرزمینی و حتی توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود و افرادی که تمایل به انجام این نوع عمل‌های زیبایی دارند، هزینه‌های گزافی نیز پرداخت می‌کنند.

خارج از چهارچوب زیبایی با بهایی گزاف

بر این اساس، گاهی تب و تاب بازار عمل‌های زیبایی نامتعارف افرادی را در دام خود گرفتار می‌کند و در این میان نقش رسانه‌ها، فضای مجازی و تبلیغات گسترده در این حیطه غیرقابل انکار است؛ بنابر اظهارات متخصصان امر، بسیاری از افرادی که به این اعمال زیبایی روی می‌آورند، درگیر یک اختلال روانی هستند یا این اقدام را راهی برای متفاوت بودن از دیگران می‌دانند.

امروز تیغ جراحی تعداد اندکی از پزشکان و پزشک‌نماها بر چهره‌هایی هنرنمایی می‌کند که صاحبان آن‌ها از عوارض تهدیدکننده آینده و سلامت خود اطلاعی ندارند و تنها با پرداخت بهایی گزاف، تصورات خود از متفاوت و زیبا بودن را عملی می‌کنند؛ تمام این اعمال جراحی از دید بسیاری افراد نه‌تنها زیبایی ندارند، بلکه خارج از چارچوب زیبایی جای می‌گیرند، اما نگرانی آنجایی قوت می‌گیرد که احتمال عادی‌سازی این نوع اعمال جراحی در جوامع وجود دارد.

کد خبر 801376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.