آژیر وضعیت هوای خطرناک در سنندج به صدا درآمد/ شاخص کیفی ۱۸ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای هفت کلانشهر بسیار آلوده و ناسالم و ۱۸ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _چهارشنبه بیست‌وپنجم مهر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر سنندج با شاخص ۵۰۰ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌یک از کلانشهرها در چنین موقعیت ثبت نشد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۶۶ و اهواز با شاخص ۱۵۳، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) ثبت شد، به طوری که روز گذشته شهر اهواز بر مدار ناسالم (قرمز) بود.

قابل توجه است که امروز سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه زنجان با شاخص ۱۴۶، اراک با شاخص ۱۳۵، همدان با شاخص ۱۱۱ و تهران با شاخص ۱۰۹، در موقعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای زنجان، اراک، تهران، اهواز، قزوین و مشهد بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

شایان ذکر است که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۸۶، ارومیه با شاخص ۵۷، اردبیل با شاخص ۷۵، کرج با شاخص ۹۵، بوشهر با شاخص ۷۱، شهرکرد با شاخص ۷۵، مشهد با شاخص ۹۴، بجنورد با شاخص ۵۴، زاهدان با شاخص ۷۲، قزوین با شاخص ۸۹، قم با شاخص ۹۶، کرمانشاه با شاخص ۸۲، یاسوج با شاخص ۵۸، خرم‌آباد با شاخص ۷۵ و یزد با شاخص ۹۰ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وچهارم مهر، شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، اصفهان، کرج، ایلام، بوشهر، شهرکرد، بجنورد، زاهدان، قم، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، خرم‌آباد، بندرعباس، همدان و یزد وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشت.

مطابق سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای بیرجند با شاخص ۳۷، رشت با شاخص ۴۴ و بندرعباس با شاخص ۳۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما شهرهای بیرجند و رشت، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

به این ترتیب، امروز ایستگاه کلان‌شهرهای ایلام، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان و ساری، ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته ایستگاه شهرهای سمنان، شیراز، کرمان، گرگان و ساری، فعال نبود.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، دو شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، سه شهر پاک (سبز)، شش شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، شش شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۸ شهر سالم (زرد)، دو شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 801323

برچسب‌ها