دست رد دولت به رادیکال‌ها؛ انتخاب استانداران در دایره وفاق ملی

دولت چهاردهم تاکنون توانسته است نمره قبولی را در آزمون وفاق ملی برای انتخاب استانداران کسب کند، نمره‌ای که با توجه به نظر گروه‌های مختلف به‌ویژه نمایندگان مجلس، پرهیز از رویکرد جناحی و پایبندی به شاخص‌های اعلامی توسط وزیر کشور به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم که شعار «وفاق ملی» را در دستور کار خود قرار داده است، یکی از عرصه‌های مهمی که عملکرد دولت در آن زیر ذره بین قرار گرفته، فرایند انتخاب استانداران در سطح کشور است. فرایندی که پیش‌تر «اسکندر مؤمنی»، وزیر کشور در خصوص آن از تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی خبر داده و تاکید کرده بود بر اساس شعار وفاق ملی، برای دولت و وزارت کشور، شایستگی، فارغ از خط و خطوط سیاسی در اولویت اول انتخاب استانداران و سایر بخش‌های مدیریتی در وزارت کشور است.

وی همچنین گفته بود که شاخص‌هایی برای انتخاب استانداران در نظر گرفته شده و بر اساس این شاخص‌ها پیشنهادهایی از سوی نمایندگان مجلس، معتمدان و تشکل‌ها ارائه شده و در نهایت با بحث و بررسی درباره افراد معرفی شده، یک نفر که حائز بالاترین نمره باشد، به عنوان فرد منتخب معرفی می‌شود.

فراجناحی بودن، داشتن سابقه کار در وزارت کشور، بازنشسته نبودن، نداشتن سابقه استانداری در یک استان مشخص به علت امکان ورود ایده‌های جدید در مدیریت یک استان، مردم‌داری و عدالت‌محوری از مهم‌ترین شاخص‌هایی بود که وزیر کشور اعلام کرد در فرایند انتخاب استانداران مد نظر دولت قرار دارد، ملاک‌هایی که در یک نگاه کلی می‌توان گفت در صورت رعایت شدن، به پیشبرد امور و حل بسیاری از مسائل کشور کمک خواهد کرد.

در همین راستا ارزیابی‌های کلی نشان می‌دهد دولت چهاردهم همان‌گونه که در انتخاب اعضای هیئت دولت سعی کرده بود تا با دیدی فراجناحی از حضور جریان‌های مختلف سیاسی در راستای پیشبرد امور کشور بهره ببرد، در انتخاب استانداران نیز تا حد زیادی بر مبنای همین اصل حرکت کرده و تلاش کرده است تا چهره‌هایی در رأس امور استان‌ها قرار بگیرند که توانایی کار با گروه‌های مختلف سیاسی را دارا باشند، همچنین نظرخواهی از نمایندگان مجلس برای انتخاب استانداران نشان می‌دهد که پرونده تعامل دوسویه دولت و مجلس بسته نشده است و همان‌گونه که مجلس دوازدهم در رأی اعتماد وزرا، همراهی و وفاق خوبی با دولت نشان داد، این امر در حال حاضر نیز برای انتخاب استانداران مورد توجه دولت قرار گرفته است.

دست رد دولت به رادیکال‌ها؛ انتخاب استانداران در دایره وفاق ملی

شعار وفاق در انتخاب استانداران مشهود است

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در نمونه‌هایی که تاکنون به‌عنوان استاندار انتخاب شده‌اند، شعار وفاق که شعار دولت چهاردهم بود، به‌طور کامل مشهود است و امیدوارم همین روند در همه سطوح ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه گزینه خوبی برای استانداری یزد انتخاب شده است، می‌افزاید: بابایی فردی است که تجربیات لازم برای انجام امور استان یزد را دارد. استاندار جدید یزد، فردی کارشناس، کاردان، اهل علم و دانایی و وفاق است، همچنین جنبه ایثارگری برای ما اهمیت داشت که وی از آزادگان سرافزار هشت سال دفاع مقدس است.

نماینده مردم یزد با بیان اینکه یک فرد کاردان و کارآمد می‌تواند مسائل استان را به صورت جدی پیگیری کند، می‌گوید: یکی از شاخص‌هایی که برای ما اهمیت داشت این بود که استاندار بومی استان باشد، همه شهرها و روستاهای استان را به شکل عادلانه در نظر بگیرد و علاوه بر مسائل توسعه‌ای و پیشرفت استان، نظام مسائل استان را برای حل مسائل زیرساختی در نظر داشته باشد.

جوکار تاکید می‌کند: مدیران عالی استانی که انتخاب می‌شوند، نقش مهمی در همگرایی استان دارند تا بتوانند با به‌کارگیری نیروها فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی تنها مشکلات مردم را حل کنند و خدمتگزار واقعی مردم باشند.

دست رد دولت به رادیکال‌ها؛ انتخاب استانداران در دایره وفاق ملی

حالا با شروع پروسه انتخاب استانداران، تاکنون نمایندگان دولت در چندین استان از جمله یزد، فارس، خراسان رضوی، کردستان، همدان و گیلان انتخاب شده‌اند و روز گذشته نیز نوبت به انتخاب «مهدی جمالی‌نژاد» استاندار جدید اصفهان رسید؛ فردی که نامش در میان سه گزینه پیشنهادی مجمع نمایندگان استان اصفهان به وزارت کشور قرار داشت و به عقیده نمایندگان از تمام شاخص‌های مد نظر دولت چهاردهم برخوردار است.

انتخاب جمالی‌نژاد مصداق گفتمان وفاق ملی بود

در همین راستا امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: انتخاب جمالی‌نژاد به عنوان استاندار اصفهان مصداقی از گفتمان وفاق دکتر پزشکیان بود و ما از ایشان تقدیر می‌کنیم و انتظار داریم جمالی‌نژاد در اصفهان نیز با همین نگاه کار را شروع کند، زیرا شخصیت ایشان به‌گونه‌ای است که می‌تواند با گروه‌های مختلف کار کند و از همه ظرفیت‌های داخل و خارج استان استفاده کند.

وی می‌افزاید: یکی از شخصیت‌های اجرایی که به عنوان پیشنهاد مجمع نمایندگان هم معرفی شد، جمالی‌نژاد بود که وجهه‌ای مثبت در میان نمایندگان استان‌های مختلف دارد، همچنین رئیس‌جمهور نیز در زمان نمایندگی همین حس را نسبت به ایشان داشت و شاید اصلی‌ترین عامل انتخاب ایشان همین وجهه جامع‌الاطرافی بود که ایشان داشت.

نماینده مردم اصفهان ادامه می‌دهد: چنین وجهه‌ای کمک می‌کند بسیاری از مشکلات استان اصفهان که مرتبط با مسائل خارج از فضای استان و فضای ملی است با مدیریت خوب وی حل شود، ایشان فردی پرکار است و کسانی که با جمالی‌نژاد کار می‌کنند باید افرادی بسیار پرانرژی و پرکار باشند و این خود ملاک مهمی برای انتخاب معاونانی است که دنبال حاشیه نیستند و شبانه‌روز آماده کار کردن برای مردم اصفهان هستند.

بانکی‌پور تصریح می‌کند: امیدوار هستیم ایشان با توجه به تجربیات ملی و شخصیت بی حاشیه و کاری خود مسائل استان اصفهان را حل کنند.

وی با بیان اینکه تمام نمایندگان استان اصفهان در مورد انتخاب جمالی‌نژاد اجماع داشتند، می‌گوید: دستگاه‌های امنیتی استان و جوانان اصلاح‌طلب نیز با انتخاب ایشان موافق بودند و این یکی از نقاط قوت جمالی‌نژاد محسوب می‌شود.

دست رد دولت به رادیکال‌ها؛ انتخاب استانداران در دایره وفاق ملی

انتخاب بسیار خوبی در استان اصفهان صورت گرفته است

همچنین مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در دولت چهاردهم قرار بر این شد که گروه‌های مختلف شامل ستادهای انتخاباتی و نمایندگان مجلس از مسیرهای مختلف گزینه‌هایی را که می‌توانند به عنوان استاندار مطرح شوند، معرفی کنند.

وی می‌افزاید: از همان ابتدا نظر و نگاه نمایندگان این بود که کسانی معرفی شوند که بتوانند بین جریانات سیاسی میان‌داری کنند و وابسته به جریان خاصی نباشند؛ در همین راستا تقریباً هر سه گزینه‌ای که در مجمع رأی آوردند از این جنس بودند، یعنی افرادی که تعلق سیاسی آن‌ها پررنگ نبود و می‌توانستند با ایجاد همگرایی با گروه‌های مختلف کار کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: پس از انصراف گزینه اول مجمع نمایندگان استان اصفهان، گزینه دوم یعنی جمالی‌نژاد انتخاب شد. با در نظر گرفتن مسائل استان اصفهان، بسیار مهم بود که استاندار بتواند با میان‌داری، همه جریانات را برای حل مشکلات همسو کند.

طغیانی تصریح می‌کند: از این منظر انتخاب بسیار خوبی صورت گرفته است و امیدوارم بلافاصله پس از آغاز کار استاندار جدید که آشنا به مسائل استان است، امور جلو برود؛ وی در شوراهای مختلف به عنوان نماینده وزارت کشور شرکت می‌کرد و حتی در شورای عالی آب و جلسات مختلفی که بحث زاینده‌رود مطرح می‌شد حضور داشت و از این حیث با مسائل آشنا و در فهم موضوعات چند قدم از دیگران جلوتر است.

دست رد دولت به رادیکال‌ها؛ انتخاب استانداران در دایره وفاق ملی

به گزارش ایمنا، با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان گفت که دولت چهاردهم تاکنون توانسته است نمره قبولی در آزمون وفاق برای انتخاب استانداران را کسب کند، نمره‌ای که با توجه به نظر گروه‌های مختلف به‌ویژه نمایندگان مجلس، پرهیز از رویکرد جناحی و بی‌توجهی به سهم‌خواهی گروه‌های سیاسی، همچنین پایبندی به شاخص‌های اعلامی توسط وزیر کشور به دست آمده است و در صورت تداوم می‌تواند به حل سریع‌تر مسائل گوناگون نقاط مختلف کشور منجر شود.

تاکنون بهرام سرمست به عنوان استاندار آذربایجان شرقی، مهدی جمالی‌نژاد به عنوان استاندار اصفهان، غلامحسین مظفری به عنوان استاندار خراسان رضوی، حسینعلی امیری به عنوان استاندار فارس، آرش لهونی به عنوان استاندار کردستان، یدالله رحمانی به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد، هادی حق‌شناس به عنوان استاندار گیلان، حمید ملانوری به عنوان استاندار همدان و محمدرضا بابایی به عنوان استاندار یزد از هیئت دولت رأی اعتماد گرفته‌اند.

کد خبر 801070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.