حلاوت انتقام در راه جام‌جهانی با چاشنی ضعف‌ها

کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند تیم ملی ایران توانست با عملکرد خوب خود شکست قبلی مقابل قطر در جام ملت‌های آسیا را جبران کند، اما پیروزی تیم ملی منجر به ندیده شدن نواقص این تیم نیست و باید با رفع آنها به پیشواز دیدارهای بعدی برویم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چهارمین جدال تیم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ آسیا شب گذشته به میزبانی کشور امارات ورزشگاه راشد دبی برگزار شد که ملی‌پوشان کشورمان در این دیدار عملکرد متفاوتی نسبت به رقابت‌های قبلی از خود به نمایش گذاشتند و موفق شدند تیم ملی قطر را با نتیجه چهار بر یک شکست دهند.

علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، علی نعمتی، شجاع خلیل‌زاده، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، محمد کریمی، محمد محبی، مهدی قایدی، مهدی طارمی و سردار آزمون ۱۱ بازیکن برگزیده امیر قلعه‌نویی برای این دیدار بودند که در ادامه علیرضا جهانبخش، محمد قربانی، شهریار مغانلو و محمدجواد حسین‌نژاد جایگزین مهدی قایدی، سردار آزمون، مهدی طارمی و محمد کریمی شدند.

حلاوت انتقام در راه جام‌جهانی با چاشنی ضعف‌ها

شاگردان قلعه‌نویی در نیمه نخست این دیدار موقعیت‌های بسیاری را از دست دادند و علاوه‌بر آن فضاهای گلزنی بسیاری را در اختیار تیم حریف گذاشتند که موجب شد خیلی سریع گل اول را دریافت کنند و در چندین زمان مختلف دیگر نیز فرصت‌های جدی دروازه بیرانوند را تهدید کند، اما در نیمه دوم این دیدار عملکرد متفاوت و زیبایی را از خود به نمایش گذاشتند و موفق شدند با سرعت‌بخشی به بازی، مالکیت زمین و توپ را در اختیار بگیرند و در نهایت پیروز شوند.

ملی‌پوشان کشورمان در دیدار قبلی خود مقابل ازبکستان با تساوی بدون گل متوقف شدند، آنها در دو دیدار قبلی خود دو پیروزی یک بر صفر را کسب کردند و اکنون با تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان در صدر جدول گروه A قرار دارند.

خط حمله از ابتدا برای کسب امتیاز آمده بودند

محمد یاوری، کارشناس فوتبال در رابطه با عملکرد تیم ملی کشورمان مقابل قطر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در نیمه نخست بازی، شکل کلی بازی مانند عملکرد در دیدارهای قبل بود، اما تحرک و فعالیت خط حمله از دقایق ابتدایی بسیار خوب بود و مشخص بود برای کسب امتیاز آمدند، در نیمه نخست با این‌که خوب کار نکردیم هم در بازپس‌گیری توپ خوب عمل کردیم و خیلی زود توپ را از تیم قطر پس می‌گرفتیم.

وی می‌افزاید: در ضدحمله تیم قطر و دو دل علی نعمتی گل دریافت کردیم، در دیگر شرایط نیمه نخست اصلاً خوب نبودیم و برخی مدافعان ما احساسی بازی می‌کردند. پیروزی باعث نمی‌شود که اشکالات را بیان نکنیم چرا که در کل بازی خالی از اشکال نبودیم و استفاده از میلاد محمدی در دفاع راست آن هم در بازی ملی اصلاً خوب نبود، محمدی در بسیاری از مواقع دچار دودلی شده بود چرا که با فضا آشنا نبود یا همچنین در مهار اکرم عفیف در نیمه نخست بسیار بود بودیم و او هر کاری که خواست انجام داد، اما در نیمه دوم یک تیم کاملاً ایرانی بودیم و سبک فوتبالی خودمان که بازپس‌گیری سریع توپ و حمله پرتعداد به دفاع آنها است را انجام دادیم و کندی دفاع حریف باعث می‌شد که به بازیکنان ما نرسند.

حلاوت انتقام در راه جام‌جهانی با چاشنی ضعف‌ها

این کارشناس فوتبال بیان می‌کند: سردار آزمون نعمت بزرگی است که ما در تیم ملی داریم و وی توانست یک‌بار دیگر نشان دهد هر وقت انگیزه‌ها بالا باشد می‌تواند تعیین کننده باشد. در گل سوم عملکرد خوب وی که دروازه‌بان را به سمت خود می‌کشد و به زیبایی پاس به محمد محبی می‌دهد مشهود است و همه بازیکنان این هنر را ندارند. سرمربی تیم قطر دفاع تیم‌ش را برای جبران به بالاتر هدایت کرد و این امر فرصت خوبی برای جبران ما فراهم کرد.

رفع نقاط ضعف برای دیدارهای پیش‌رو

وی تصریح می‌کند: علت بازی کردن علیرضا جهانبخش برایم سوال است چرا که وی اکنون بازیکن آزاد است و در دفاع و حمله ضعیف بود که نشان از آماده نبودن یک بازیکن است، اما استفاده از محمد کریمی در ترکیب بسیار خوب بود. توصیه من بازگشت رامین رضائیان به تیم ملی است. باید این موضوع ریشه‌یابی و حل شود چرا که رامین رضائیان از همه هم‌پستی‌هایش یک سروگردن بالاتر است. رضائیان سرمایه ملی ما است و استفاده از ما طبیعی است و حضور وی در ترکیب می‌تواند تأثیر به‌سزایی در عملکرد تیم ملی کشورمان داشته باشد یا دعوت نشدن احمد نورالهی جزو مشکلاتی است که باید در راستای عملکرد خوب تیم ملی رفع شود. پس از رضائیان آماده‌ترین بازیکنی که ما داریم آریا یوسفی است و باید از آن استفاده شود. در نهایت معتقد هستم در نیمه دوم به جز استفاده از میلاد محمدی و علیرضا جهانبخش که علت آنها را نمی‌دانم، که همه تصمیمات درست و به‌جا گرفته شده بود.

یاوری ادامه می‌دهد: بازی کردن محمد کریمی در یک خط بالاتر از سعید عزت‌اللهی بسیار خوب بود و وی توانست به خوبی بازی را مدیریت کند، همچنین استفاده از مهدی طارمی، مهدی قایدی و سردار آزمون در پست‌های خود منجر به عملکرد بسیار خوبی شد و در نهایت محمد محبی نشان داد که همیشه آماده است تا از آن استفاده شود و او عملکرد خوب خود را نشان دهد؛ به فوتبال بوشهر تبریک می‌گویم که شب گذشته سه بازیکن بوشهری در ترکیب حضور داشتند و هر سه عملکرد درخشانی را از خود به نمایش گذاشتند.

حلاوت انتقام در راه جام‌جهانی با چاشنی ضعف‌ها

وی عنوان می‌کند: رده‌سنی تیم ملی قطر کم‌کم به میانگین بالایی رسیده است و بسیاری از بازیکنان باتجربه آنها سن بالایی دارند. آنها برعکس تیم ما بودند و در نیمه نخست بسیار خوب عمل کردند، اما در نیمه دوم تیم ما اجازه شکل‌گیری کار آنها را به آنها ندادند. تیم قطر رو به افول است و رده‌سنی بالایی دارند، همچنین آنها با کمبود بازیکن مواجه هستند و بازیکن جدیدی بسیار خوبی ندارند که جایگزین بازیکنان حاضر در تیم ملی خود کنند. قطری‌ها حاضر هستند مبالغ بالایی به بازیکنان ما پول دهند، اما آنها ملیت قطری بگیرند و برای قطر بازی کنند، همان‌گونه که اکنون چند بازیکن با این شرایط در تیم آنها وجود دارد و من آینده خوبی را برای تیم ملی قطر نمی‌بینم.

صعود راحت ایران در صورت بهبود وضعیت

کارشناس فوتبال خاطرنشان می‌کند: صعود در این دوره بسیار راحت است چرا که مراحل پلی‌آف و دیدار با نماینده اقیانوسیه اضافه شده است و بسیار به تیم‌ها کمک می‌کند، با تمام مشکلاتی که در تیم وجود دارد صعود خواهیم کرد، اما اگر بخواهیم مانند نیمه نخست بازی کنیم به طور قطع صعود نخواهیم کرد. بازیکنان ما به خصوص سردار آزمون، طارمی و چند بازیکن دیگر نشان دادند که شکست قبلی مقابل قطر برای آنها سخت بوده است و از دقایق ابتدایی مشخص بود که برای جبران آمده بودند، ما ایرانی‌ها زمانی که تصمیم بگیریم یک کار را به سرانجام برسانیم می‌توانیم آن کاری را به‌خوبی انجام دهیم.

وی بیان می‌کند: این برد را به فوتبال ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم کادر فنی تصمیمات بهتری را برای تیم ملی بگیرد. کاش محمدجواد حسین‌نژاد کمی زودتر وارد زمین می‌شد و توصیه من به امیر قلعه‌نویی استفاده بیشتر از محمدجواد حسین‌نژاد، آریا یوسفی و سامان فلاح در دیدارهای بعدی است چرا که آنها برای‌مان نتیجه کسب می‌کنند.

تغییر سیستم قطر نسبت به گذشته

مهدی سیدصالحی، کارشناس فوتبال در رابطه با جدال ایران و قطر در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ آسیا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قطر عملکرد جام ملت‌های آسیا نبود و نتایج قبلی که کسب کرده بودند نشان‌دهنده این موضوع بود، سیستمی که تیم قطر در بازی‌های قبلی داشت را عوض کرده بودند و از سه‌پنج‌دو به سیستم چهاردوسه‌یک تغییر داده بود، نقطه قوت تیم قطر خط حمله‌اش بود با توجه به بازیکنان خوبی که در آن قسمت حضور دارند. تیم ایران توانست در دقایق ابتدایی تیم ملی قطر را به خوبی پرس کند، اما تیم قطر خیلی سریع مکان پرس خود را تغییر داد و اجازه نداد هافبک‌های ما صاحب توپ شوند و با استفاده از عمق خط دفاعی ما به گل رسیدند.

وی می‌افزاید: در نیمه نخست این دیدار تحرک خط دفاعی و هافبک‌های ما بسیار کم بود و زمانی که صاحب توپ می‌شدند، جابه‌جایی جهت باز کردن دفاع قطر صورت نمی‌گرفت، در صورتی که تیم قطر تیم خیلی خوبی نبود.

حلاوت انتقام در راه جام‌جهانی با چاشنی ضعف‌ها

کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: پس از گلزنی ما در دقایق ابتدایی نیمه دوم و اشتباه مدافعان قطر، شیرازه این تیم از هم پاشیده شد و موجب شد دفاع آنها بالاتر رود و ما با استفاده از بازیکنان سرعتی که در تیم ملی داریم توانستیم از عمق خط دفاعی آنها استفاده کنیم و به گل دست‌یابیم. اگر دقت بازیکنان ما کمی بیشتر بود ما می‌توانستیم با اختلاف بیشتری قطر را شکست دهیم چرا که قطر در نیمه دوم چیزی برای از دست دادن نداشت.

وی عنوان می‌کند: پیروزی تیم ملی باعث نمی‌شود که ضعف‌ها نادیده گرفته شود، ما در جلوی خط دفاعی مشکلات بسیاری داریم و قطری که با تیم جام ملت‌های آسیا متفاوت بود، زمانی که ما سه بر یک پیش بودیم در دو الی سه موقعیت خوب و راحت توانستند خط دفاعی ما را باز کنند، از عمق خط دفاعی ما استفاده کنند و دروازه ما را تهدید کنند که در نهایت با بی‌دقتی آنها را از دست دادند. تمرکز ما در خط دفاعی بسیار کم بود و اگر مقابل یک تیم قدرتمندتر بایستیم به‌طور قطع به مشکل برخواهیم خورد.

دعوت بازیکنان اشتباه به تیم ملی

سیدصالحی تصریح کرد: امیر قلعه‌نویی سعی دارد بازیکنان جدیدی را به تیم ملی وارد کند، اما علیرضا جهانبخش تیم ندارد و شرایط ایده‌آل را نداشت و محمد محبی به تازگی از مصدومیت خارج شده بود و شرایط آرمانی خود را نداشت، وینگرها و فولبک‌های ما مانند گذشته رونده نیستند و زمانی‌هایی که می‌توانستیم تنوع تاکتیکی داشته باشیم و سرعتی و قدرتی عمل کنیم زمانی بود که رامین رضائیان در تیم ملی حضور داشت و ما می‌توانستیم از کناره‌ها به خوبی استفاده کنیم، اما اکنون نمی‌توانیم از کناره‌ها به خوبی استفاده کنیم و وینگرهای ما مجبور هستند که با فاصله بازی کنند و در این زمان سردار آزمون و مهدی طارمی تنها می‌شوند و ما در خلق موقعیت دچار مشکل می‌شویم.

وی بیان می‌کند: در گل سوم ما استفاده از تجربیات مهدی طارمی و سردار آزمون مشخص است، اما تمرکز برای زدن در ضربات آخر باید رفع شود تا موقعیت‌های خوب از دست ندهیم.

حلاوت انتقام در راه جام‌جهانی با چاشنی ضعف‌ها

کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: صحنه مشهودی در محوطه جریمه پیش نیامد که باعث شود یک تیم متضرر شود، اما صحنه‌های آفسایدی بود که به کمک VAR رفع شد، داور ژاپنی در مجموع با کمترین سوت کار خود را پیش برد و سعی کرد با نگرفتن خطاهای زیاد بازی را در جریان نگه دارد و قضاوت خوبی داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: گروه ما نسبت به گروه‌های دیگر سبک‌تر است که ما سختی بسیاری برای صعود داشته باشیم، اما قطر کیفیت قبلی خود را نداشت که ما آن را به عنوان رقیب سخت ملاک قرار دهیم، یکی از مهره‌های تأثیرگذار تیم ملی قطر در جام ملت‌های آسیا عملکرد خوب اکرم عفیف بود که در این دیدار کیفیت لازم را نداشت، این تیم زمانی خوب عمل می‌کند که اکرم عفیف خوب بازی کند.

افزایش سرعت‌بخشی لازمه تیم ملی است

سیدصالحی ادامه می‌دهد: خلق موقعیت‌های تیم ما بسیار کم بود و از نظر من مهدی طارمی به جز پاسی که برای سردار آزمون فرستاد که منجر به گل شد، چندان عملکرد خوبی نداشت و خستگی از عملکرد او نمایان بود. تیم ما آرام آرام باید پوست‌اندازی کند که امیر قلعه‌نویی در همین مسیر قرار دارد، اما از نظر من چیزی که باعث شده است تا ما تنوع تاکتیکی نداشته باشیم استفاده از نکردن از وینگرها و فولبک‌های رونده برای سرعت‌بخشی به بازی است تا بتوانیم با تعداد مهاجم بیشتری در حمله باشیم.

وی بیان می‌کند: امیر قلعه‌نویی می‌توانست زودتر تعویض کند و اگر زودتر تعویض می‌کردند ما حتی گل‌های بیشتری می‌زدیم، اما حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط و روند تیم ملی چطور می‌شود. باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که بازیکنان تیم ملی مدت زیادی را برای کار کردن کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند و این موضوع باعث شکل نگرفتن هماهنگی کامل تیم ملی می‌شود و یا بازی کردن امید نورافکن و میلاد محمدی در پست غیرتخصصی خود باعث می‌شود تا عملکرد لازم را به نمایش نگذارند.

حلاوت انتقام در راه جام‌جهانی با چاشنی ضعف‌ها

به گزارش ایمنا، با توجه به گفته کارشناسان نکته جالب بازیکنان دعوتی امیر قلعه‌نویی حضور علیرضا جهانبخش است که حتی وی در ترکیب‌ها نیز حاضر می‌شود، اما تیم نداشتن او و عملکردی که از خود به نمایش می‌گذارد نشان‌دهنده شرایط جهانبخش است. همچنین استفاده میلاد محمدی در پست دفاع راست مورد انتقاد قرار گرفت چرا که محمدی بازیکن راست‌پا نیست و بازیکنانی هستند که عملکرد خوبی داشته و پست تخصصی آنها دفاع راست باشد، اما از آنها استفاده نشود.

همچنین کارشناسان معتقدند استفاده بیشتر و سریع‌تر از بازیکنان جوانی که به تیم ملی دعوت شدند مانند آریا یوسفی، محمدجواد حسین‌نژاد، شهریار مغانلو و.. می‌تواند به روند صعودی تیم ملی کمک کند چرا که این افراد نسل آینده تیم ملی ایران هستند و باید با کسب تجربه، عملکرد خوب خود را به نمایش بگذارند.

از لحاظ تاکتیکی برخی بازیکنان ما مانند احمد نورالهی و رامین رضائیان هستند که جزو ستارگان هستند و عملکرد درخشانی دارند که به دلایلی به تیم ملی دعوت نمی‌شوند که باید این موضوع ریشه‌یابی و حل شود تا تیم ملی کشورمان روند بهتری پیدا کند.

کد خبر 801068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.