سرنوشت آینده شغلی رشته‌های گرافیک با رشد هوش مصنوعی چه می‌شود؟

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: فناوری هوش مصنوعی جزو فناوری‌های موفقی است که در همه‌ علوم و صنایع کاربرد دارد و چنان‌چه مشاغل نتوانند خود را با آن هماهنگ کنند، می‌تواند اثر مخرب بر آن‌ها بگذارد.

محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به‌طور کلی خلق آثار هنری با ابزارهایی همچون هوش مصنوعی می‌تواند توانمندتر باشد، در این راستا هنرمند می‌تواند بخشی از کار را به عنوان یک دستیار کنار ماشین انجام دهد؛ در واقع خلاقیت و ظرافت‌های هنری توسط هنرمند به ماشین انتقال داده می‌شود و در نهایت خلق اثر هنری به وسیله تعلیمی است که هنرمند به ماشین داده است.

وی افزود: خلق آثار هنری با ابزارهای پیچیده‌ای همچون ماشین، دنیای جذاب‌تری خواهد داشت و به همان نسبت نیاز به نیروی خبره نیز افزایش می‌یابد، پس این حوزه همواره باید تحت نظر هنرمند باشد و اگر هنرمند در دنیای هوش مصنوعی آشنایی با سرویس‌ها نداشته باشد، به‌طور طبیعی از دنیای امروز عقب می‌افتد.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ساخت سرویس‌های هوشمند به گروه‌های فکری و محتوایی نیاز دارد و صرف حضور یک عنصر فنی کفایت نمی‌کند؛ برای تولید الگوریتم‌های منطبق با الگوهای تدوین آثار هنری باید نیروی متخصص در زمینه مذکور در این عرصه حاضر شود و نوع داده‌هایی که ماشین بر اساس آن‌ها تعلیم داده می‌شود را تعیین کند؛ بنابراین نظام معرفتی و شناختی هنرمند بر خروجی ماشین تأثیرگذار است.

قاسمی گفت: توسعه سرویس‌های هوش مصنوعی به همه لایه‌های حوزه‌های تخصصی هنر راه یافته است و بیش از این هم ادامه خواهد داشت؛ هوش مصنوعی در انیمیشن نیز در زمینه تولید شخصیت‌ها و سایر عرصه‌های مرتبط با آن بسیار قدرتمند حاضر شده است و در این حوزه همچون حوزه‌های دیگر، هنرمند به عنوان دستیار به‌منظور تسریع، تطبیق و تعمیق خروجی با جلوه‌های هنری کنار ماشین‌ها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی تا این لحظه تا مرزی که امکان تعلیم خلاقیت به ماشین وجود دارد، پیش آمده و حتی بهتر از انسان قادر به خلق اثر است، اما خلاقیت مختص انسان است و هوش مصنوعی قادر به خلق نیست؛ پیش‌بینی می‌شود با توجه به قاعده کلی که بر این حوزه حاکم است، این جایگاه مستقل و ویژه که با نبوغ و استعداد بی‌نهایت انسان مرتبط است، همواره برای انسان باقی بماند.

کد خبر 800704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.