یواش یواش، محکم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تیپ ویژه گولانی تار و مار شد حزب‌الله لبنان ورق را برگرداند» نوشت: حزب‌الله لبنان-که صهیونیست‌ها پس از ترور رهبر محبوبش، آن را ضعیف شده تبلیغ می‌کردند- شامگاه یکشنبه و ابتدا اعلام کرد با گروهی از نیروهای پیاده دشمن صهیونیستی که قصد نفوذ به سمت شهرک «القوزح» در جنوب لبنان را داشتند، درگیر شده است. به گزارش ایسنا، حزب‌الله در عملیات‌های خود علیه اشغالگران شهرک «کریات شمونه» را هدف حمله موشکی قرار داد و اعلام کرد پایگاه «تسوریت» را هم هدف حمله سنگین موشکی قرار داده است. در عملیاتی دیگر نیز پایگاه «حبوشیت» هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار گرفت. حزب‌الله همچنین اعلام کرد در عملیاتی دیگر یک تانک اسرائیلی را در جنوب شهرک «القوزح» با موشک هدایت شونده هدف قرار داده و منهدم کرده است که طی آن همه سرنشینان این تانک کشته و زخمی شده‌اند. همچنین حزب‌الله نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در پایگاه «شومیرا» و «خله ورده» هم موشک‌باران کرد. حزب‌الله تجمع نیروهای دشمن صهیونیستی را در بلندی‌های «کنعان» در شهرک بلیدا نیز هدف قرار داد. اما تمام این حملات شامگاهی مقدمه‌ای بود برای ضربه‌ای که نیمه‌شب حزب‌الله به کمر رژیم اسرائیل وارد کرد.

بامداد روز دوشنبه جزئیات عملیاتی که شامگاه یکشنبه علیه اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه «بنیامینا» در جنوب حیفا انجام گرفت، رسماً به تأیید حزب‌الله لبنان رسید که طی آن ده‌ها افسر و سرباز تیپ ویژه گولانی هدف قرار گرفته بودند. المیادین در این باره نوشت: «در پی عملیات ویژه حزب‌الله در جنوب حیفا، اتاق عملیات مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای هشدار قبلی خود را یادآور شد که اصرار اشغالگران در حمله به مردم شریف لبنان در سراسر نقاط این کشور استوار، حیفا و غیرحیفا را آماج موشک‌ها و پهپادهای مقاومت قرار خواهد داد، مانند کریات شمونا، المطله و دیگر شهرک‌های مرزی با لبنان.»

یواش یواش، محکم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خیمه‌ات سوخت دلم سوخت همه عالم سوخت!» نوشت: در نخستین روزهای نبرد و ۱۰ روز پس از آغاز جدال هفت اکتبر میان مقاومت اسلامی و رژیم صهیونیستی، در حالی که پناهجویان فلسطینی در محوطه بیمارستان الاهلی غزه چادر زده بودند، ارتش رژیم، این بیمارستان را هدف حملات سنگین خود قرار داد و انفجاری بزرگ باعث شهادت دست‌کم ۵۰۰ مجروح و بیمار و آواره فلسطینی شد.

افکار ساده‌لوح عمومی در جهان گویی که جنایتی غیر انسانی در این ابعاد هولناک را از ارتش اسرائیل باور نداشته‌باشد، در پی انکار این جنایت برآمد. مقامات امریکایی و فرانسوی و اسرائیلی مدعی شدند که تحقیقات ما نشان‌داده‌است که حماس عامل این انفجار و کشتار بوده‌است؛ ادعایی کودکانه که مخاطبان خود را احمق فرض کرده‌بود. بخشی از کاربران ضدانقلاب فارسی‌زبان در فضای مجازی و البته بخشی از بدنه روشن‌فکر ایرانی در آنتن تلویزیون مدعی شدند که اسرائیل هرگز دست به کشتار مردم بی‌دفاع عادی نمی‌زند و نخواهد زد و چنین رفتارهای ضدبشری از «ارتش اخلاقی» رژیم بعید است.

روزهای آغازین جنگ بود و آقایان هنوز پی به چهره خبیث و خون‌آلود صهیونیسم نبرده بودند. خیلی زود، اما جنایت‌هایی از این دست به کرات در بیمارستان‌های المعمدانی و الشفا و اندونزی به شکلی فجیع‌تر و گاهی با شهدای بیشتر تکرار شد. این بار که همه‌چیز عیان و آشکار بود و راهی برای انکار یا انداختن تقصیرها گردن مقاومت نمانده‌بود، مدعی شدند که حماس در زیر ساختمان این بیمارستان‌ها، پایگاه‌های نظامی ساخته و در واقع پایگاه‌های حماس هدف رژیم بوده است؛ ادعایی که باز خیلی زود با حضور خبرنگاران و فرستادگان سازمان‌های بین‌المللی تکذیب شد و بر کوس رسوایی رژیم در رسانه‌ها نواخت. حالا یک سال پس از آغاز نبرد و ارتکاب دهشتناک‌ترین و ضدبشری‌ترین جنایات در برابر لنز دوربین‌ها، این بار سگ هار منطقه انتقام ناتوانی خود را در برابر ضربات مستحکم حزب‌الله به تیپ گولانی از مردم بی‌دفاع و زنان و کودکان فلسطینی گرفته‌است. نیمه‌شب دوشنبه تصاویری بسیار وحشتناک و تکان‌دهنده از سوختن خیمه‌های مستقر در محوطه بیمارستان الاقصی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ تصاویری سرخ و مملو از زبانه‌های آتش که حکایت از سوزانده شدن خیمه‌های پناهجویان دارد؛ درست در ساعتی که غالب آن‌ها و مخصوصاً کودکان در خواب بودند.

یواش یواش، محکم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یواش یواش، محکم» نوشت: یکشنبه‌شب حزب‌الله لبنان طی حمله‌ای پهپادی به سالن غذاخوری سربازان تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی توانست چند نفر از آنها را به هلاکت برساند و ۷۵ سرباز کودک‌کش دیگر را زخمی کند. عملیات پهپادی حزب‌الله سالن غذاخوری پایگاه تیپ گولانی در منطقه بنیامینا در جنوب حیفا را درست زمانی هدف قرار داد که تکاوران غاصب و جنایتکار تیپ گولانی مشغول صرف وعده شام بودند و به همین دلیل اصابت این پهپاد تلفات زیادی روی دست صهیونیست‌ها گذاشت. ارتش صهیونیستی در ساعات ابتدایی این عملیات پیچیده و موفق حزب‌الله لبنان در شوک فرو رفت و بارها آمار و اطلاعات ضد و نقیضی را مطرح کرد. ابتدا آنها تلاش در سانسور ابعاد حادثه داشتند اما پس از اینکه تصاویر صف طولانی آمبولانس‌ها در مقابل پادگان تیپ گولانی منتشر شد، دیگر برای پوشاندن حقیقت دیر شده بود و ارتش رژیم به شیوه مرسوم خود و به صورت قطره‌چکانی تعداد تلفات این عملیات را منتشر کرد.

یواش یواش، محکم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «دیپلماسی در دشوارترین شرایط» را برگزید و نوشت: در دو هفته گذشته وزیر خارجه ایران درگیر اقدامات دیپلماتیک مهم و گسترده‌ای درباره تحولات منطقه، شرایط اسف‌بار در غزه و لبنان و وضعیت جنگی بین ایران و اسرائیل بوده است. سفر به شماری از کشورهای عربی و غیرعربی اهدافی مانند جلب حمایت، دعوت به وحدت، زنهار دادن درباره هرگونه حمایت از اسرائیل در تجاوز به ایران و هشدار درباره واکنش قوی‌تر ایران در صورت تجاوز اسرائیل را دنبال کرده است. با توجه به حمایت آمریکا از حمله احتمالی اسرائیل، مسائلی مانند وجود پایگاه‌ها و سربازان آمریکایی در تقریباً همه کشورهای محافظه‌کار عرب، نوع رابطه ایران با این کشورها و قرار گرفتن این کشورها بین ایران و آمریکا از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. در شرایطی که بهای نفت در این دو هفته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته، جلوگیری از حمله به تأسیسات نفتی منطقه موضوع مهمی است که باید در دستور کار دیپلماتیک باشد. تصور اینکه برخی در ایران معتقدند در صورت حمله به تأسیسات نفتی ایران، حمله متقابل نیز باید علیه تأسیسات نفتی در منطقه صورت گیرد یا تردد در تنگه هرمز مختل شود و تهدید برخی محافل عربی به اقدام نظامی متقابل بر حساسیت امر افزوده است. هشدار صریح ایران به کشورهایی که حمله اسرائیل به ایران را تسهیل کنند نیز نشان می‌دهد که در چه شرایطی به سر می‌بریم. دو نکته مهم دیگر، یکی اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر «تعهد به شراکت دفاعی با سعودی درباره امنیت منطقه‌ای و تعهد بلندمدت به حمایت از سامانه‌های دفاعی سعودی و تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدهای مشترک» و دیگری اظهارات تأسف‌آور عربستان و برخی دیگر مبنی بر بی‌طرفی بین ایران و اسرائیل است.

یواش یواش، محکم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «دوپینگ غول سبد خانوار» را برگزید و نوشت: هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار از اواخر دهه ۹۰ به «غول درآمدخوار» تبدیل شد؛ این غول امروز در مناطق شهری، دوپینگ کرده و در حال بلعیدن نزدیک به نیمی از کل هزینه زندگی ماهانه و سالانه شهروندان است. اطلاعات رسمی از آخرین وضعیت «بزرگی هزینه تأمین مسکن» در زندگی خانوارهای شهری ۳۱ استان کشور نشان می‌دهد سهم این فاکتور اصلی و غیرقابل حذف در سبد هزینه شهرنشین‌ها از ۳۸ درصد سال ۱۴۰۱ به ۴۲.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است. این سهم در استان تهران بسیار بیشتر از سطح کشوری و ۵۶ درصد است. اوضاع در استان‌های دارای کلان‌شهر نیز وضعیت خوبی ندارد و تقریباً شبیه تهران است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در این‌باره حاکی است، اجاره‌نشین‌ها در دهه ۸۰ تنها ۲۸ درصد از هزینه‌های زندگی‌شان را صرف مسکن می‌کردند. از ابتدای دهه ۹۰ این فاکتور، بزرگ و بزرگ‌تر شد. سطح متعارف «هزینه مسکن» در سبد خانوار بر اساس توصیه جهانی، حداکثر ۳۰ درصد باید باشد. در غیر این صورت، «کیفیت زندگی» آسیب می‌بیند و رفاه کاهش پیدا می‌کند. وضع موجود ریشه در دو علت دارد.

یواش یواش، محکم

کد خبر 800695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.