روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

روز جهانی عصای سفید مناسبتی برای یادآوری نیازهای اولیه جابه‌جایی نابینایان در شهرها است زیرا پیچیدگی‌های روزافزون محیط‌های شهری، نیاز به طراحی فراگیر و قابل‌ دسترس را برای افراد دچار اختلال بینایی برجسته کرده است و ضرورت مناسب‌سازی ساختمان‌ها و خیابان‌ها را بیش‌ از پیش نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، انجمن جهانی نابینایان هر سال ۱۵ اکتبر، روز عصای سفید را جشن می‌گیرد تا با تأکید بر نقش مهمی که این ابزار در زندگی نابینایان دارد، مردم را درباره اهمیت آن آگاه سازد. عصای سفید ابزاری ضروری برای افراد نابینا است که به آن‌ها کمک می‌کند تا یک زندگی مستقل را تجربه کنند و آزادانه و ایمن از مکانی به مکان دیگر حرکت کنند.

عصای سفید در واقع به نابینایان کمک می‌کند تا موقعیت خود را در مکان‌های مختلف ارزیابی کنند، از برخورد با موانع، پله‌ها و جداول کنار خیابان اجتناب کنند و مکان‌های ناهموار را به‌راحتی پیدا کنند. این وسیله به صاحبان خود کمک می‌کند تا درها را پیدا کنند، سوار اتوبوس یا تاکسی شوند و علاوه بر این، رانندگان و دوچرخه‌سواران را آگاه می‌کند تا با کاهش سرعت یا تغییر مسیر، حق تقدم را به آن‌ها بدهند.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

تاریخچه روز عصای سفید

اگرچه در طول تاریخ استفاده از چوب یا عصا برای نابینایان غیرمعمول نبود، اما جوامع پذیرش کافی را برای سفرهای مستقل افراد نابینا نداشت. انجمن ملی نابینایان در دهه ۱۹۶۰ تلاش‌های بسیاری برای حقوق نابینایان انجام داد و استفاده از عصای سفید را به‌عنوان یک ابزار کمکی ضروری معرفی کرد. کنگره ایالات متحده قطعنامه مشترکی را در سال ۱۹۶۴ تصویب کرد که بر اساس آن، پانزدهم اکتبر هر سال به‌عنوان روز ایمنی عصای سفید نام‌گذاری شد تا امکان سفر ایمن را برای نابینایان فراهم کند.

تأکید روز ایمنی عصای سفید به مرور زمان فراتر از ایمنی رفت و به سمت استقلال و برابری تغییر کرد. استفاده از عصای سفید به‌عنوان نمادی است که بیان می‌کند شهرها باید با آگاهی از نیازهای افراد نابینا، دسترسی برای شهروندانی را که دچار اختلالات بینایی هستند، در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. مشاغل موجود، ساختمان‌ها، پیاده‌روها، اماکن عمومی و سیستم حمل‌ونقل باید برای دسترسی این گروه به‌خوبی سازماندهی شود.

امروزه بسیاری از شهرها از آمستردام و برلین گرفته تا سیاتل، اورلاندو و سیدنی اقدامات گسترده‌ای را در راستای احقاق حقوق نابینایان و کسانی که دچار مشکلات بینایی هستند، ارائه کرده‌اند تا زندگی را برای آن‌ها آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. در ادامه بعضی از برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان در سراسر جهان معرفی می‌شود.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

سنگاپور

سنگاپور در صدر فهرست شهرهای فراگیر برای افراد با معلولیت‌های حرکتی و اختلالات بینایی قرار دارد که علاوه‌بر خیابان‌ها، پیاده‌روها و ساختمان‌های اداری‌تجاری، بیشتر جاذبه‌های فرهنگی را به منظور دسترس‌پذیر بودن برای این افراد سازماندهی کرده است. برای مثال می‌توان به کارت مخصوص نابینایان اشاره کرد که به‌صورت محلی صادر می‌شود و این امکان را برای صاحبان کارت فراهم می‌کند تا با وارد کردن آن در محل مخصوص گذرگاه‌های عابرپیاده، زمان بیشتری برای عبور از خیابان داشته باشند. بیشتر تاکسی‌ها و همه اتوبوس‌ها و متروها برای مسافران دارای ویلچر، کم‌شنوا و کم‌بینا در دسترس است و کفپوش ایستگاه‌های مترو و آسانسورها از نوع هدایت لمسی است که مسیریابی برای افراد نابینا را تسهیل می‌کند.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا یکی از فراگیرترین شهرهای اروپایی است و دارای انواع امکانات برای افراد ناتوان یا کم‌توان است تا بتوانند علاوه‌بر انجام امور روزمره، از جاذبه‌های شهر دیدن کنند. تمام ناوگان اتوبوس بارسلونا با نیازهای افراد کم‌توان سازگار است و رمپ‌ها و کفپوش‌های هدایت لمسی در دسترس این افراد قرار دارد. متروهای شهر دارای آسانسورها و باجه‌های اعتبارسنجی بلیت است که با سیگنال‌های بصری و صوتی کار می‌کند.

اماکن گردشگری و موزه‌ها دارای منابعی برای کمک به معلولیت‌های مختلف است که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های سفر بدون مانع، مدل‌ها و عناصر لمسی در اماکن دیدنی، دستبندهای القایی در قسمت پذیرش و تورهایی با زبان اشاره یا راهنمای صوتی اشاره کرد. بازدیدکنندگان نابینا می‌توانند از سرگرمی‌هایی با توضیحات صوتی لذت ببرند و در فعالیت‌های مناسب با توانایی‌هایشان شرکت کنند.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

دنور، کلرادو

دنور یکی از برترین شهرها در ایالات متحده آمریکا است که خدمات مناسبی را همچون راهنماهای صوتی و علائم به زبان خط بریل، برای افراد دچار اختلالات بینایی ارائه می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به‌طور برابر در برنامه‌ها، خدمات و فعالیت‌های شهر شرکت کنند. حمل‌ونقل انبوه دنور برای افرادی که دارای اختلالات حرکتی یا بینایی هستند به‌طور کامل قابل دسترس است.

Meow Wolf Denver یکی از جاذبه‌های معروف این شهر است که یک تور توصیف صوتی دو ساعته را به‌طور ویژه برای میهمانانی ارائه می‌دهد که نابینا هستند یا اختلال بینایی دارند، این برنامه شامل داستان‌سرایی، کاوش لمسی و بازی است. اپلیکیشن Aira خدمات ترجمه تصاویر و اشیا را بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار افراد نابینا یا کم‌بینا قرار می‌دهد که به وسیله آن، محیط اطراف توسط یک اپراتور آموزش‌دیده برای آن‌ها توصیف می‌شود.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

لندن، انگلستان

دسترسی در لندن در چند دهه اخیر پیشرفت بسیاری داشته است، خط الیزابت در متروی لندن و همه اتوبوس‌های شهری، دسترسی بدون پله را ارائه می‌دهند. سامانه حمل‌ونقل با همکاری سازمان‌های حمایت از افراد دارای معلولیت، خدماتی همچون سگ‌های راهنما را برای افراد نابینا ارائه می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که مسافران کم‌بینا در سراسر مسیر سفر تنها نیستند.

علاوه‌بر این، لندن سیستم‌های هشدار صوتی را در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها گنجانده است تا نابینایان بتوانند به‌طور مستقل از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و تاکسی‌های مخصوصی برای مسافرانی که با سگ راهنما سفر می‌کنند در نظر گرفته شده است. تمام گذرگاه‌های عابرپیاده در این شهر مجهز به سیستم هشدار صوتی و لمسی است که عبور از خیابان را برای افراد دچار اختلال بینایی تسهیل می‌کند.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

برلین، آلمان

پایتخت آلمان، از نظر دسترسی میان شهرهای اروپایی پیشرو است، بسیاری از جاذبه‌های گردشگری برتر شهر از جمله رایشس‌تاگ، یادبود دیوار برلین، جزیره موزه، کلیسای جامع برلین، باغ وحش برلین و کاخ شارلوتنبورگ برای افرادی که به ویلچر نیاز دارند یا دچار اختلال بینایی یا شنوایی هستند، به راحتی قابل دسترس است. نابینایان می‌توانند از برنامه Potsdamer Platz برای بازدید از برلین با کمک راهنمای صوتی استفاده کنند.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس و کشتی‌ها برای دسترسی افراد نابینا یا کم‌بینا مناسب‌سازی شده است، از هر پنج ایستگاه مترو، چهار ایستگاه بدون پلکان است و سه‌چهارم دارای امکاناتی برای افراد کم‌بینا است. موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و بسیاری از ساختمان‌های دیگر اجازه دسترسی را به افراد دچار اختلال بینایی می‌دهد. انجمن عمومی نابینایان و کم‌بینایان برلین (ABSV) یک برنامه فرهنگی‌تفریحی ماهانه راه‌اندازی کرده است و تورهای ویژه‌ای را برای بازدید از موزه‌ها و سایر اماکن برگزار می‌کند. ناگفته نماند که تمام اطلاعات در موزه‌ها به زبان بریل نوشته شده است و عناصر لمسی برای تجسم المان‌های موجود در بسیاری از موزه‌ها قرار دارد. سالن‌های تئاتر داری یک برنامه تفسیر زنده برای میهمانان نابینا و کم‌بینا است که آنچه را روی صحنه اتفاق می‌افتد به همراه دکوراسیون، لباس‌ها، حالات چهره و ژست‌ها برای آن‌ها توصیف می‌کند.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

نوادا، ایالات متحده آمریکا

نوادا در لاس‌وگاس، بیش از هر شهر دیگری در ایالات متحده اتاق‌های هتل قابل دسترس با استاندارد ADA دارد، استانداردهای انطباق ADA از افراد دارای معلولیت در برابر تبعیض در زمینه‌های عمده زندگی روزمره محافظت می‌کند. پل‌های عابرپیاده‌، مونوریل لاس‌وگاس و اتوبوس توریستی The Deuce بدون پله و مناسب افراد نابینا است و امکانات تفریحی بسیاری همچون فواره‌های بلاجیو با موسیقی ملایم و استخرهای شنای مجزا برای گردشگران نابینا در این شهر در نظر گرفته شده است.

یکی از اقدامات برتر این شهر راه‌اندازی پروژه ساخت پارک ویژن، یک مجتمع مسکونی ۱۰۰ واحدی مقرون‌به‌صرفه برای نابینایان و کم‌بینایان است تا محیط حمایتی برای آن‌ها ایجاد کند. مرکز نابینایان نوادا با تمرکز بر حوزه‌های توسعه فردی و تعامل اجتماعی، به افراد دچار اختلال بینایی کمک می‌کند تا به بالاترین توان فیزیکی، اجتماعی، فکری و اقتصادی خود دست پیدا کنند.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

سیدنی، استرالیا

سیدنی یکی از فراگیرترین شهرهای جهان برای همه افراد فارغ از توانایی‌های فردی است و به‌تازگی یک شبکه جامع مسیریاب همراه با علائم لمسی را راه‌اندازی کرده است تا شهر را برای نابینایان در دسترس‌تر کند. این سیستم مجهز به یک مسیریاب دیجیتال است که اطلاعات خیابان‌های مرکزی را با خط بریل در اختیار کاربران نابینا قرار می‌دهد و با نصب علائم راهنما در نقاط مختلف همچون ایستگاه وسایل نقلیه و گذرگاه‌های عابرپیاده، تردد ایمن را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

با استفاده از این شبکه افراد بیشتری به پیاده‌روی روی خواهند آورد که مزایای سلامتی، اقتصادی و زیست‌محیطی را برای جامعه به دنبال دارد. ستون‌ها و تابلوهای لمسی دارای کد QR است و می‌تواند برای ارتباط دیجیتالی به وبگاه شهر، اطلاعات و جداول زمانی سامانه‌های حمل‌ونقل و اطلاعات گردشگری مقصد استفاده شود.

روز جهانی عصای سفید و برترین شهرهای فراگیر برای نابینایان

کد خبر 800669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.