یزد از استان‌های با بروز بالای بیماری سل در کشور است

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: استان یزد با شناسایی ۱۷۲ بیمار مسلول یکی از استان‌های با بروز بالای بیماری سل در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی یزد، مژگان مینو سپهر اظهار کرد: در سال گذشته ۱۷۲ بیمار مبتلا به سل در استان یزد تشخیص داده شد که از این تعداد، ۸۳ نفر مرد (۴۸.۲ درصد) و ۸۹ نفر زن (۵۱.۸ درصد) بودند.

وی افزود: از این آمار تعداد ۷۸ بیمار ایرانی (۴۵.۳ درصد) و ۹۴ نفر غیر ایرانی (۵۴.۶ درصد) بودند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: شایع‌ترین علامت ابتلاء به بیماری سل ریوی، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولاً همراه خلط است و ممکن است با سایر علائم تنفسی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علائم عمومی شامل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی‌حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی همراه باشد.

مینو سپهر بیان کرد: سل یک از ده علت اصلی مرگ و میر بیماری‌های عفونی در جهان است و سنگین‌ترین بار بیماری در جوامعی که در حال حاضر با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند مانند مهاجران، پناهندگان، زندانیان، اقلیت‌های قومی دیده می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد به غربالگری این بیماری در استان اشاره کرد و گفت: بیماران جهت دریافت خدمات تشخیصی و درمانی می‌توانند به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

مینو سپهر ادامه داد: ارائه کلیه خدمات تشخیصی و درمانی بیماران مبتلا به سل به‌صورت رایگان انجام می‌شود (دوره درمان سل به مدت حداقل شش ماه است که به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد؛ کلینیک سل رفرانس استان یزد در مرکز خدمات جامع سلامت نیکوپور شهرستان یزد واقع در خیابان شهید مطهری و شماره تلفن ۳۶۲۷۲۷۷۰ قرار دارد.

وی گفت: کافی است این ۴ نکته مهم را مردم درباره این بیماری بدانند که هنوز بیماری سل در همه استان‌های کشور ما وجود دارد و یک مشکل و اولویت بهداشتی محسوب می‌شود، این بیماری برخلاف تصور دیرینه مردم، چندین دهه است که به یک بیماری کاملاً قابل درمان تبدیل شده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: از آنجایی که شاه‌علامت ابتلاء به سل ریوی، داشتن سرفه طول کشیده بیش از ۲ هفته است، در صورت داشتن این علامت، باید به سل هم فکر شود، همچنین لازم به ذکر است که تشخیص و درمان سل در شبکه بهداشتی کشور رایگان است.

مینو سپهر درمان مؤثر بیماران مسلول را تنها اقدام اساسی برای پیشگیری از گسترش بیماری عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، در کشور ایران هر ساله روز ۲۳ مهر به عنوان روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است، شعار روز ملی مبارزه با سل در سال ۱۴۰۳ «بله! ما می‌توانیم به سل پایان دهیم!» است.

کد خبر 800630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.