اعزام بیش از ۲۰۰ هزار نفر به عتبات از ابتدای سال جاری 

معاون عتبات عالیات سازمان حج گفت: از ابتدای فروردین تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۰۳ هزار نفر در قالب کاروان‌های حج و زیارت به عتبات عالیات اعزام شدند.   

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، حمیدرضا محمدی معاون عتبات عالیات سازمان حج با اعلام اینکه از ابتدای فروردین تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۰۳ هزار نفر در قالب کاروان‌های حج و زیارت به عتبات عالیات اعزام شدند، اظهار کرد: این افراد در قالب ۵۰۷۵ کاروان به عراق رفته‌اند و این در حالیست که نرخ ارز مبادله‌ای روند رو به رشدی داشته و باعث افزایش هزینه اعزام زائر شده است.

وی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت ارائه خدمات به زائران در بخش‌های اسکان، تغذیه و حمل و نقل، به راهکارهایی که در برخی استان‌ها برای اعزام زائر بکار گرفته می‌شود، اشاره کرد و گفت: سازمان حج و زیارت بسته‌های دو تا هفت روزه برای جذب و اعزام زائران در قالب کاروان‌های تحت نظارت این سازمان تعریف کرده است.

حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه با وجود داشتن تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته از آن در مسیر صحیح استفاده نمی‌کنند، به حرکت ایران اسلامی درموشک باران رژیم صهیونیستی در پاسخ به جنایات دشمن اشغالگر اشاره کرد و گفت: با این اقدام، ایران اسلامی جایگاه ویژه‌ای در دل مردم آزادیخواه جهان پیدا کرد و در مواضع مسلمانان شاهد هستیم که به ایران و رهبری معظم که در برابر دشمن ایستاده و از موضع حق دفاع کردند، افتخار می‌کنند و به آن می بالند.

وی با توجه به شرایط و وضعیت اعزام و جذب زائر در سال ۱۴۰۳ لزوم بازنگری در برنامه‌ها و توجه به کاهش هزینه‌ها با بکارگیری ساختار مناسب را یادآور شد و بار دیگر از مسئولان این حوزه خواست مدیران استان‌هایی را که عملکرد موفقی در اعزام زائر به عتبات عالیات داشتند، تشویق و معرفی کنند.

در ادامه این جلسه سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت از روند اعزام زائران به سفرهای عمره گزارش داد و گفت: تاکنون ۹۶ هزار نفر برای تشرف به سرزمین وحی اعلام آمادگی و ۴۳ هزار نفر هزینه را واریز کردند.

وی بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر در خصوص سفرهای عمره تاکید کرد و از پیش ثبت نام سفر حج ۱۴۰۴ در روزهای آینده خبر داد.

غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به زمان بندی و طرح جدید وزارت حج و عمره عربستان برای سفر حج، مسئولیت هواپیمایی در مورد عملیات پروازی و برنامه‌ریزی برای انجام این مسئولیت سنگین و هماهنگی در مورد جداول پروازی با کشور میزبان را ضروری خواند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در عملیات عمره هم اکنون ۱۴ هتل در مدینه و ۷ هتل در مکه در اختیار عمره‌گزاران ایرانی است از پیگیری‌های انجام شده برای رفع نواقص در دو هتل از هتل‌های مکه گزارش داد و تاکید کرد: در عمره نیز همانند حج حقوق زائرین مطالبه می‌شود و اگر هتلی نتواند به سرعت نواقص را رفع کند با توجه به وجود هتل‌های خالی براحتی جایگزین خواهد شد.

کد خبر 800612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.