لزوم اجرای طرح‌های تشویقی فرزندآوری و ترویج ازدواج در قزوین

در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین اعضای شورای شهر بر لزوم اجرای طرح‌های تشویقی افزایش جمعیت، فرزندآوری و ترویج ازدواج جوانان در حوزه مدیریت‌ شهری قزوین تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری قزوین با محور افزایش اجرای برنامه‌های فرزندآوری، کاهش طلاق و ترویج ازدواج در حوزه شهری قزوین ظهر امروز _‌دوشنبه بیست‌وسوم مهر_ برگزار شد.

در بخش نخست این جلسه محمدحسین باغبان، معاون جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین به تشریح برنامه‌های این مرکز از جمله فعال‌سازی مجمع خانواده و اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت و فرزندآوری پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به آمار دریافتی وضعیت خوبی به لحاظ میزان ازدواج و طلاق و همچنین فرزندآوری در استان قزوین نداریم و ضرورت دارد تا با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و مدیریت شهری بتوانیم در راستای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت مثمر ثمر باشیم.

وی به اهداف طرح مجمع خانواده اشاره کرد و گفت: شناسایی توانمندسازی و فعال کردن مجموعه‌های مردمی، حفظ خانواده‌های تشکیل شده، کمک به حل مشکلات، آگاه ساختن جوانان در سن ازدواج با موضوع تشکیل خانواده از جمله اهداف این مجمع است.

معاون جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین بر لزوم حمایت شهرداری و مشارکت این نهاد در اجرای این برنامه‌ها تاکید کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود، طرح حامین است که طی آن توانمندسازی خانواده‌ها در مدت شش ماه و پشتیبانی از آنها در این دوره صورت می‌گیرد.

در ادامه هر کدام از اعضای کمیسیون در سخنانی به نقطه نظرات خود در موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری پرداختند. قاسم اللهیاری، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر قزوین در سخنانی کاهش فرزندآوری در جامعه را ناشی از مسائل فرهنگی دانست و گفت: نمی‌توان گفت که این موضوع تماماً مربوط به موضوعات اقتصادی است.

وی ادامه داد: در کشورهای همسایه ایران شاهد نرخ رشد جمعیت بالایی هستیم، علی‌رغم اینکه وضعیت اقتصادی مناسبی در آن کشورها وجود ندارد و به همین خاطر برای ترویج ازدواج و فرزندآوری باید کار فرهنگی انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قزوین بر لزوم اعطای مشوق‌های جمعیتی تاکید کرد و گفت: باید برای افزایش جمعیت مشوق‌ها جنبه عملیاتی پیدا کنند و این گونه نباشد که خانواده‌ها سال‌ها دنبال کارهای اداری دریافت زمین، مسکن و یا تسهیلات آنها باشند.

اللهیاری اضافه کرد: کمیسیون فرهنگی شورا آماده اجرای برنامه‌های فرهنگی در حوزه فرزندآوری، افزایش ازدواج و کاهش طلاق است و از نهادهای فرهنگی از جمله جبهه فرهنگی انقلاب انتظار داریم پیشنهادها و طرح‌ها در این حوزه را به کمیسیون فرهنگی ارائه دهند.

در ادامه این جلسه هم ولی چگینی، رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، مالی و سرمایه‌گذاری شورای شهر قزوین ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده در حوزه اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت گفت: در این حوزه اصلی‌ترین مشکل وضعیت اقتصادی جامعه است که خود باعث بالا رفتن سن ازدواج و همچنین بالا رفتن سطح توقعات جوانان شده است.

وی افزود: اگر مسئولان شرایط اقتصادی را برای ازدواج جوانان مهیا کنند، شاهد افزایش آمار ازدواج و بالتبع آن فرزندآوری خواهیم بود.

فاطمه اشدری، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر قزوین نیز در سخنانی بر ضرورت توجه به نهاد خانواده تاکید کرد و گفت: جامعه سالن نیازمند خانواده سالم است و در این میان باید بتوانیم با آموزش و فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را در جامعه ترویج کنیم.

وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به آمار طلاق ادامه داد: با وجود اینکه سن طلاق کاهش یافته، اما در سنین بالا شاهد افزایش طلاق هستیم و لذا باید بر روی این موضوع کار شود که در این حوزه استفاده از ظرفیت مدارس و آموزش در سطح مدارس و دانشگاه‌ها بسیار تأثیرگذار است.

مهری‌السادات تقوی، دبیر کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر نیز در سخنانی خواستار برگزاری دوره‌ها وکارگاه‌های آموزشی متناسب با ازدواج و فرزندآوری در دانشگاه‌ها شد و گفت: باید با ایجاد کلاس‌ها و کارگاه‌های کاربردی در دانشگاه‌ها در حوزه جمعیت و فرزندآوری و همچنین کاهش سن طلاق اقدام کرد.

وی اضافه کرد: اعطای امتیازات ویژه و خاص به دانشجویان متأهل نیز می‌تواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد.

کد خبر 800455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.