شهید نیل‎فروشان؛ از دفاع مقدس تا دکترین دفاعی سپاه و جهاد تبیین در دانشگاه

دوست و هم‌رزم شهید نیلفروشان به تشریح ابعاد فرمانده شهید پرداخت و گفت: شهید نیلفروشان مبارزه با رژیم صهیونیستی و آزادی‌ قدس را آرزوی خود می‌دانست و وعده می‌داد جوان‌ها به‌زودی آزادی قدس را خواهند دید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار سرلشکر پاسدار شهید «عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که شامگاه ششم مهر ۱۴۰۳، در حمله تروریستی رژیم سفاک صهیونی به منطقه‌ی ضاحیه بیروت لبنان و در عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله (ره) به هم‌رزمان شهیدش پیوست.

شهید نیلفروشان همواره در صف مقدم حمایت از جریان مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان منطقه‌ای بوده و به‌عنوان یک فرمانده استراتژیک، نقش بسزایی در هماهنگی بین نیروهای مقاومت در سراسر منطقه ایفا کرده است.

شهید عباس نیلفروشان متولد سال ۱۳۴۵ در اصفهان بود و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که نوجوان بود، در مبارزات ضدطاغوت حضور چشمگیری داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک بسیجی جان‌برکف، همیشه در صحنه بود و بعدها به افتخار پاسداری سپاه نیز نائل آمد.

نخستین حضور جهادی‌اش در نبردهای کردستان در رکاب شهید چمران بود و سپس به‌طور مستمر در هشت سال دفاع مقدس حضور داشت؛ بر این اساس از ۱۳ سالگی در نبردهای مختلف حضور داشت و تقریباً هر ۴۰ روز یک‌بار به خانواده سر می‌زد و همیشه مشتاق حضور در جبهه‌ها بود.

چندین‌بار در عملیات‌های مختلف، زخمی و در بیمارستان بستری شد؛ در طول هشت سال دفاع مقدس در لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و لشکر ۸ زرهی نجف اشرف در مسئولیت‌های مختلف نقش ایفا کرد، ابتدا کار خود را با فرماندهی دسته در لشکر ۱۴ امام حسین (ع) شروع کرد و تا سال ۱۳۶۲ در این لشکر ماند، سپس به لشکر ۸ نجف اشرف رفت و هم‌رزم شهید احمد کاظمی شد.

شهید نیل‎فروشان؛ از دفاع مقدس تا دکترین دفاعی سپاه و جهاد تبیین در دانشگاه

شهید «عباس نیلفروشان» با پایان دفاع مقدس، مسئولیت عملیات لشکر ۸ نجف اشرف را بر عهده گرفت. از سال ۱۳۸۴ به نیروی زمینی سپاه رفت و از سال ۸۴ تا ۸۶ معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه را عهده‌دار شد؛ پس از آن در دو مقطع به عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان ایفای نقش کرد و پس از آن برای دوره‌ای، فرماندهی دانشگاه و فرماندهی ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت، اما پس از مدتی به معاونت عملیات کل سپاه رفت و جانشین معاون عملیات شد.

شهید نیلفروشان پس از پایان جنگ، تحصیل خود را ادامه داد و با مدرک دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه امام حسین (ع)، در همین دانشگاه با رتبه دانشیاری از اعضای هیئت علمی بود و در دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه امام حسین (ع) نیز تدریس می‌کرد، وی همچنین نویسنده کتاب‌های «بالامبو»، «دکترین جنگ‌های نوظهور»، «دکترین نظامی با رویکرد جنگ ناهمگون» و «دفاع در اندیشه امام خمینی (ره)» بود.

شهید نیلفروشان، شخصیتی راهبردی در ابعاد نظامی و اجتماعی

سید محمدحسین امامی‌دوست، هم‌رزم و از بستگان شهید نیلفروشان در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا به تشریح ابعاد شخصیت شهید نیلفروشان پرداخت و با بیان اینکه ایشان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که شخصیت چندبعُدی داشت و صرفاً نمی‌توان به ابعاد نظامی وی اکتفا کرد، اظهار کرد: شهید سرافراز دارای ویژگی‌های خاص فکری، اجتماعی، علمی و فرهنگی بود که این ویژگی‌ها باعث می‌شد ایشان نه‌تنها در بُعد نظامی، بلکه در ابعاد اجتماعی و راهبردی شخصیتی ممتاز و برجسته باشد.

وی افزود: سردار شهید نیلفروشان از معدود فرماندهانی بود که به‌خاطر ویژگی‌ها ممتاز در حوزه‌های مختلف تأثیرگذار و در بعُد نظامی در مسائل راهبردی و استراتژیک صاحب‌نظر بود، همچنین به‌خاطر تجارب و دانش علمی‌اش به مسائل تاکتیکی و عملیاتی در میدان نبرد تعیین‌کننده بود و یکی از افراد مؤثر در شکل‌گیری طرح دکترین دفاعی و راهبردی سپاه بود.

امامی به انتقال تجارب علمی شهید نیلفروشان در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا پرداخت و با تاکید بر اینکه ایشان یک شخصیت علمی بود و به‌رغم مشغله‌های مختلف در جبهه‌ها نبرد، هیچ‌گاه سنگر تبیین را در دانشگاه رها نکرد، گفت: شهید نیلفروشان در خط مقدم جهاد تبیین در دانشگاه حضور داشت و این رسالت را به‌خاطر ولایت‌پذیری‌اش هیچ‌گاه ترک نکرد و همواره در طول حیات پربرکتش با بدنه علمی و دانشگاهی ارتباط مستمر و تأثیرگذاری داشت.

شهید نیل‎فروشان؛ از دفاع مقدس تا دکترین دفاعی سپاه و جهاد تبیین در دانشگاه

وی با تاکید بر اینکه حضور «شهید نیلفروشان» در لبنان به دعوت شخص «شهید سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله صورت گرفته بود، گفت: پس از شهادت سردار زاهدی که به دست عوامل جنایات‌کار استکبار جهانی صورت گرفت، با توجه به تجارب گذشته شهید نیلفروشان در جبهه مقاومت با دعوت و تاکید شهید سید حسن نصرالله ایشان وارد این میدان شد و آرزویش در این مسیر شهادت بود.

مدت‌ها بود که به‌دنبال شهادت می‌گشت

دوست و هم‌رزم شهید نیلفروشان به ذکر خاطراتی از همراهی با این شهید پرداخت و خاطرنشان کرد: مدت‌ها بود که شهید نیلفروشان همواره به یاد شهید احمد کاظمی، شهید حجازی و حاج قاسم سلیمانی بود و آرزوی پیوستن به خیل شهدا را داشت. ایشان مدت‌ها در جست‌وجوی شهادت بود و می‌دانست در این میدان به شهادت می‌رسد و همواره تاکید می‌کرد در جبهه‌ای مشغول به مبارزه با صهیونیست هستیم که ذره‌ای در حقانیت این مبارزه شک نداریم و امیدواریم در این میدان حق علیه باطل به شهادت برسیم.

امامی‌دوست با تاکید بر اینکه جریان مقاومت با شهادت شخصیت‌های مهمی همون شهید نیلفروشان خون تازه‌ای دریافت خواهد کرد، ادامه داد: جریان و جبهه مقاومت وابسته به یک شخصیت نیست؛ این جریان یک مکتب و راه است که امتداد خواهد داشت و هر فرمانده مقاومت یک مدرسه درس‌آموز است. ما در این مسیر وظیفه تبیین داریم و باید ابعاد وجودی این شخصیت‌های ایثارگر و مهم را به جامعه داشته باشیم. یکی از تأکیدات شهید نیلفروشان که به فرزند اینجانب داشتند این بود، «شما و نسل شما آزادی قدس شریف را خواهید دید.»

شهید نیل‎فروشان؛ از دفاع مقدس تا دکترین دفاعی سپاه و جهاد تبیین در دانشگاه

وی به دیگر ابعاد شخصیتی شهید نیلفروشان پرداخت و گفت: شهید نیلفروشان جدا از بحث نظامی، در حوزه اجتماعی فردی کنشگر و فعال بود. به‌دلیل روحیه بسیار لطیفی که داشت به افراد زیادی خدمت می‌کرد و از هیچ حمایتی دریغ نمی‌کرد؛ افراد بسیاری برای اولین‌بار با ایشان دیدار و طرح مسئله و مشکل می‌کردند و ایشان بدون هیچ شناختی اقدام به رفع این مسائل می‌کرد. سرکشی از خانواده‌های شهدای دوران دفاع مقدس از برنامه‌های مستمر این شهید بود که هیچ‌گاه ترک نشد؛ شهید نیلفروشان ارتباط مستمر با این خانواده‌ها را مایه برکت زندگی و در ادامه مسیر جهاد می‌دانست.

فرمانده‌ای که طبع لطیف شاعرانه داشت

دوست و هم‌رزم شهید نیلفروشان با بیان اینکه این شهید به‌خاطر روح لطیفش طبع شاعرانه داشت، افزود: شهید نیلفروشان علاوه بر تمام ویژگی‌ها علمی، اجتماعی و اخلاقی و ابعاد نظامی، در حوزه شعر و ادبیات فعال و دارای طبع لطیف شاعرانه بود که مورد عنایت خداوند بود و اشعار زیادی را با مضامین ارزشمند می‌سرود. برای یک شخصیت نظامی در سطح عالی داشتن چنین روحیه و طبعی عنایت ویژه‌ای است که حتماً از سوی خداوند متعال بوده است.

امامی‌دوست در پاسخ به این پرسش که نگاه شهید نیلفروشان نسبت به مسئله فلسطین و قدس چگونه بود؟، گفت: این شهید در خانواده‌ای کاملاً متدین رشد کرده بود؛ پدر ایشان سال‌ها پیش به‌خاطر ظلمی که به مردم فلسطین شده بود، ایشان را با این فضا مأنوس کرده بود. این شهید خود روایت می‌کند که من از کودکی و نوجوانی آرزوی مبارزه با رژیم صهیونیستی و آزادسازی قدس شریف را داشتم. بارها از ایشان شنیده بودم که «خوشحالم ایام عمرم را در جنگ علیه صهیونیست هستم و در برابر باطل می‌جنگم»؛ بنابراین واقعاً آرزو داشت در این راه به شهادت برسد.

شهید نیل‎فروشان؛ از دفاع مقدس تا دکترین دفاعی سپاه و جهاد تبیین در دانشگاه

به گزارش ایمنا، وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ در اقدامی مشترک ۱۴ تن از مقام‌های کشوری و لشکری و سه نهاد جمهوری اسلامی از جمله عباس نیلفروشان را به‌دلیل مقابله با اغتشاشگران و عوامل ضدامنیتی از جمله در استان سیستان و بلوچستان تحریم کردند که نشان‌دهنده مجاهدت‌های این سردار شهید در تمام عرصه‌های امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور بوده است.

با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین (ع)، شهید نیلفروشان با حفظ سمت، جانشینی فرمانده‌کل سپاه در قرارگاه امام حسین (ع) را به عهده گرفت و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی‌کل سپاه، سردار عباس نیلفروشان از تیر سال ۱۳۹۸ به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب شد و پس از شهادت سردار زاهدی در ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در جریان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به‌عنوان فرمانده سپاه در بخش لبنان منصوب شد.

شهید عباس نیلفروشان در سال‌های اخیر در کنار شهید سیدحسن نصرالله و فرماندهان و مجاهدان حزب‌الله لبنان، برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین جنگید و حدود هفت سال در لبنان فرماندهی عملیات‌های مختلف را بر عهده داشت و به دلیل تجارب گسترده‌اش در میدان‌های نبرد و تلاش‌های مستمر برای حمایت از محور مقاومت به‌ویژه حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی در حمایت از آرمان‌های مقاومت شناخته می‌شود. حضور فعالش در برنامه‌ریزی‌های نظامی و دیپلماتیک به جبهه مقاومت کمک کرد تا در مقابل تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی و دیگر نیروهای متجاوز، توانایی خود را افزایش دهد.

شهید نیلفروشان به عنوان فرمانده‌ای استراتژیست، نقش بسزایی در هماهنگی بین نیروهای مقاومت در سراسر منطقه داشت و محبوبیت و احترام بالایی میان نیروهای مقاومت کسب کرد و سرانجام ششم مهر ۱۴۰۳ کنار سید جبهه مقاومت به شهادت رسید.

کد خبر 800430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.