تحقق ۶۲ درصد برنامه تهیه بذر جو برای سال زراعی جدید

«بذر» نهاده اصلی در تولید محصول اساسی کشاورزی به شمار می‌رود و در صورتی که بذور متناسب با اقلیم و با عملکرد مناسب اقتصادی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، تحولی شگرف در افزایش تولید محصولات اساسی کشور رخ خواهد داد که برای سال زراعی جدید ۶۲ درصد برنامه بذر جو آبی و دیم تامین شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گندم، جو، ذرت، سویا و کلزا ۵ محصول اساسی کشاورزی و راهبردی در تأمین امنیت غذایی کشور به شمار می‌روند. طی دو سال اخیر به صورت میانگین حدود هشت میلیارد دلار از ارقام مختلف این محصولات وارد کشور شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد امکان کاهش وابستگی به واردات این محصولات در کشور از طریق افزایش تولیدات داخلی وجود دارد. با بررسی صورت گرفته در حال حاضر در حدود ۶۴ درصد از ارقام بذر پنج محصول اساسی کشاورزی در فهرست ملی ارقام در داخل کشور تولید می‌شوند و در حدود ۳۶ درصد وابستگی وارداتی وجود دارد.

«بذر» نهاده اصلی در تولید محصول اساسی کشاورزی به شمار می‌رود و در صورتی که بذور متناسب با اقلیم و با عملکرد مناسب اقتصادی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، تحولی شگرف در افزایش تولید محصولات اساسی کشور رخ خواهد داد.

صمد مبصر، معاون تحقیقات مؤسسه ثبت و گواهی بذر در این باره اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تولید بذر غلات که به‌طور عمده شامل گندم و جو است، در پاییز هر سال به‌عنوان غلات مهم انجام می‌شود و در این باره نیاز کلی کشور توسط معاونت زراعت تعیین می‌شود.

وی افزود: بر اساس نیاز کلی به تفکیک ارقام گندم آبی، جو آبی و گندم دیم و جو دیم برش استانی تهیه می‌شود و بعد در داخل استان برشی بر مبنای شرکت‌های فعال‌کننده بذر تهیه شده است و در داخل برش هر شرکت ارقام مختلف گندم و جو و طبقات مختلف تهیه می‌شود.

۹۲ درصد بذر گواهی شده گندم تهیه شد

معاون تحقیقات مؤسسه ثبت و گواهی بذر تصریح کرد: برای سال زراعی درباره کل گندم کشور برنامه‌ای تنظیم شده بود حدود ۵۴۰ هزار تن بذر گندم بود که ۳۴۴ هزار تن گندم آبی و ۲۰۰ هزار تن گندم دیم بود که به استان‌ها ابلاغ شد و بر اساس آنچه شرکت‌ها تهیه کردند ۳۰۰ هزار تن بذر گندم آبی و ۱۹۷ هزار تن بذر گندم دیم بوده است که بر این اساس ۹۲ درصد برنامه بذر گندم تهیه شده است.

مبصر با بیان اینکه در مناطق سرد فراوری، برچسب‌گذاری و توزیع شروع شده است، افزود: توزیع بذور در مناطق معتدل آغاز شده و کماکان ادامه دارد و از اوایل آبان در مناطق گرم شروع می‌شود که امیدواریم بذرهای تهیه شده به‌طور کامل و صددرصد از سوی کشاورزان جذب شود.

وی درباره آخرین وضعیت تأمین بذر جو گفت: برنامه تأمین بذر جو در مجموع ۶۰ هزار تن بذر بوده که شامل ۴۴ هزار تن جو آبی و ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن جو دیم بوده است که در جو آبی ۶۰ درصد و در جو دیم ۶۷ درصد تأمین شده که بر این اساس در مجموع تحقق برنامه جو ۶۲ درصد بوده است.

استفاده از بذور با کیفیت راه‌حلی برای دستیابی به خودکفایی در برنامه هفتم

معاون تحقیقات مؤسسه ثبت و گواهی بذر عنوان کرد: در سال زراعی گذشته از جو به سبب قیمت مناسب در میانه تولید استقبال خوبی از کشت شد و در میانه راه که جو برداشت نشده بود، واردات جو دامی به کشور با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی موجب سقوط قیمت جو در بازار شد تا حدی که بازار در حد ۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شد و کشاورزان نتوانستند به مزارع برسند و از آینده بذر جو بیم‌ناک بودند و در نهایت خیلی از مزارع تکثیری از چرخه خارج شدند و بذر توسط شرکت‌ها خریداری نشد، چراکه نوسانات قیمت جو دامی متأثر از قیمت جو بذری است، موجب شده این تدارکات دیده شود، حال امیدواریم سال جاری حداقل نوسانات را داشته باشیم.

مبصر با بیان اینکه تاکید برنامه هفتم بر خودکفایی محصولات مبتنی‌بر افزایش سطح زیرکشت نیست، گفت: سطح زیرکشت عامل محدودکننده‌ای است که به‌دلیل محدودیت منابع آبی در دستور کار نیست، بنابراین عمده تاکید برنامه هفتم بر افزایش بهره‌وری و متوسط تولید است که یکی از ابزارها استفاده از بذر با کیفیت ارقام جدید و اصلاح شده است که امیدواریم با افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده و تمهیدات برای افزایش کیفیت بذر برای توزیع در بین کشاورزان سهم خود را در برنامه خوداتکایی ادا کرده باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از منابع علمی خارجی و داخلی تاکید دارند که اگر کشاورز از بذر با کیفیت و ارقام اصلاح شده جدید استفاده کنند، بهره‌وری تولید ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که سهم بذر با کیفیت ۲۵ درصد است از این رو اگر بتوانیم حجمی از بذرهای خود مصرفی را که دوسوم بذر کشور است، با بذر گواهی شده جایگزین کنیم این موضوع به بهره‌وری تولید کمک می‌کند.

معاون تحقیقات ثبت و گواهی بذر خاطرنشان کرد: تمام مسائل توسعه و نفوذ بذر گواهی شده در بحث فنی و تکنیکال نیست، حال اگر بخشی از هزینه بذر گواهی شده را در قالب یارانه به کشاورزان پرداخت کنیم، آن‌ها به مصرف بذر گواهی شده تمایل بیشتری خواهند داشت یا شرایطی باید فراهم کنیم که شرکت‌های تولیدکننده بذر بتوانند بذر نقاط دورافتاده و کشاورزان معیشتی و دارای اراضی خرد را تأمین و توزیع کنند.

کد خبر 800311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.