به ابرچالش‌های اصفهان توجه کافی نمی‌شود/تاکید سند جامع کاهش آلودگی هوا بر تکمیل رینگ چهارم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: استان و شهر اصفهان با چالش‌های بزرگی از جمله مسائل بحران آب، فرونشست و مشکلات زیست‌محیطی روبه‌رو است که به تمام این ابرچالش‌ها به‌طور همزمان توجه کافی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهران زینلیان شامگاه _یکشنبه بیست‌ودوم مهر_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: یکی از معضلات اصلی کلان‌شهر اصفهان طی سال‌های گذشته آلودگی هوا بوده است؛ آمارها نشان می‌دهد تعداد روزهای آلوده اصفهان، با وجود جمعیت کمتر نسبت به تهران، از این کلان‌شهر بیشتر بوده است، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا این وضعیت بهبود پیدا کند.

وی افزود: طی سه سال گذشته در دولت شهید رئیسی، یکی از اصلی‌ترین اقدامات این حوزه، تصویب «سند برنامه کاهش آلودگی هوای اصفهان» بود؛ این سند جامع و بالادستی است که در آن تمام دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، وظایفی بر عهده گرفتند و در آن تصمیمات خوبی برای کنترل منابع آلاینده، چه متحرک و چه ثابت، در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ به موازات تصویب این سند، شاهد پلمب حدود ۳۰۰ کارخانه آجرپزی بودیم که بیش از ۴۰ مورد آن‌ها برای همیشه تعطیل و ۶۵ کارگاه ریخته‌گری نیز به مناطق دیگری منتقل شد؛ این اقدامات مثبت بوده است، اما هنوز کافی نیست و لازم است این مسیر با قوت ادامه پیدا کند.

زینلیان تصریح کرد: یکی از موارد مهم در این سند، مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک شهری است که زیرشاخه‌های متعددی دارد؛ یکی از این موارد «حلقه چهارم ترافیکی» اصفهان است که این حلقه می‌تواند ترافیک اصلی محور شمال-جنوب را از داخل شهر خارج کند تا دیگر نیازی به عبور خودروها از داخل شهر نباشد.

وی عنوان کرد: یکی از دستاوردهای دیگر، افتتاح بخش پالایش گازوئیل در پالایشگاه اصفهان است که میزان آلاینده‌های گازوئیل را از ۱۰ هزار ppm کاهش داد؛ هم‌اکنون بنزین و گازوئیل یورو ۵ توزیع می‌شود، اما بعضی خودروها که از موقعیت‌های دیگر می‌آمدند و این سوخت‌ها را در باک خود داشتند، از اصفهان عبور کرده و آلودگی بیشتری به این شهر تحمیل می‌کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: با اجرای حلقه چهارم ترافیکی و مصوبات کمیسیون‌های بالادستی، امیدواریم بتوانیم ترافیک عبوری و آلودگی‌های ناشی از آن را بهتر مدیریت کنیم.

زینلیان تاکید کرد: اگر قرار باشد به نتایج مطلوب این طرح برسیم، به‌طور حتم لازم است که «حلقه چهارم ترافیکی» کامل بهره‌برداری برسد؛ در «سند جامع کاهش آلودگی هوا» نیز به صراحت بر بهره‌برداری کامل این حلقه تأکید شده است.

وی اضافه کرد: این طرح به‌عنوان یک تکلیف بالادستی توسط شورای ترافیک استان اصفهان تصویب شده و تأکید بر اجرای کامل آن است؛ بخشی از این رینگ از شش شهر همسایه اصفهان عبور می‌کند، همچنین بعضی بخش‌های اداری و مدیریتی نظیر بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز درگیر اجرای این طرح هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: یکی از نکات قابل توجه عملکرد شهرداری اصفهان است؛ ضمن تشکر از زحمات همکاران در شهرداری اصفهان طی سال‌های گذشته، شاید بتوان این نقد را مطرح کرد که شهرداری کمتر در پی مطالبه‌گری از دولت و بخش حاکمیتی برای اجرای این طرح‌ها بوده، اما در جلسات مختلف تأکید شده است که مصوباتی در مورد حلقه چهارم ترافیکی و ارتباطات بین شهری وجود دارد، این موضوع بسیار مهم است، زیرا شهرهای اطراف اصفهان به لحاظ فیزیکی ممکن است از هم جدا باشند، اما از نظر اشتغال، تحصیل و فعالیت‌های روزمره، این شهرها به هم وابسته هستند.

تشکیل شرکت پروژه، حتی با سهم صفر درصدی دولت می‌تواند کمک‌کننده رینگ چهارم باشد

زینلیان با بیان اینکه موضوع شرکت پروژه برای رینگ چهارم مطرح و این موضوع از درخواست‌ها و تأکیدات استانداری اصفهان بوده است، خاطرنشان کرد: تشکیل این شرکت پروژه، حتی با سهم صفر درصدی دولت، می‌تواند کمک‌کننده باشد، دولت شاید منابع مالی زیادی نداشته باشد، اما می‌توان از امکانات و مجوزهای دولتی بهره برد.

وی گفت: بسیاری از قسمت‌های این حلقه از اراضی دولتی عبور می‌کند و اگر شهرداری بخواهد به‌صورت مستقل عمل کند، باید طبق قانون برای این اراضی توافق کند و هزینه‌های آن را بپردازد، اما اگر دولت سهمی در این پروژه داشته باشد، می‌توان از مجوزهای بالادستی و قوانین دولتی استفاده کرد که کار را تسهیل می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: مثالی که می‌توان ذکر کرد «شهر ابریشم» است؛ بخشی از این حلقه چهارم از شهر ابریشم عبور می‌کند و این شهر به نسبت مساحت خود سهم قابل‌توجهی در این طرح دارد؛ سال ۱۴۰۱ در طرح تفصیلی شهر ابریشم، شرط اصلی برای موافقت با تغییر کاربری‌ها، آزادسازی اراضی برای حلقه چهارم بود.

زینلیان اضافه کرد: شهر ابریشم که خود شهری کوچک و دارای بودجه محدود است، بدون کمک استانداری و کمیسیون ماده ۵ قادر به انجام این آزادسازی‌ها نبود.

وی عنوان کرد: اگر شرکت پروژه زودتر مصوب شده بود، بسیاری از مشکلات رفع می‌شد و طرح با سرعت بیشتری پیش می‌رفت؛ هرچند این مصوبه کمی دیر انجام شد، اما خوشحال هستیم که امروز تصویب شده است؛ چند نفر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به‌تازگی این مصوبه را تأیید کرده‌اند و امیدواریم این طرح با سرعت و قدرت بیشتری پیش رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: استان و شهر اصفهان با چالش‌های بزرگی از جمله مسائل بحران آب، فرونشست و مشکلات زیست‌محیطی روبه‌رو است که به تمام این ابرچالش‌ها به‌طور همزمان توجه کافی نمی‌شود.

زینلیان گفت: در حال حاضر برای موضوع شرکت پروژه متولی خاصی وجود ندارد، البته اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما کم‌کاری‌هایی نیز دیده می‌شود؛ نخستین مصوبه این شرکت مربوط به سه سال پیش است و در سال ۱۴۰۱ این شرکت تشکیل شد، اما زمان زیادی طول کشید تا به این نقطه برسد.

وی تاکید کرد: شهردار اصفهان باید نقش هدایتگر را ایفا کند، چراکه اصفهان به‌دلیل جمعیت و تأثیرگذاری بالای خود و ارتباطاتش با شهرهای اطراف، نقش محوری دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در رابطه با موضوع عبور پروژه از راه‌آهن، شهردار اصفهان در ماه‌های گذشته پیگیری‌های زیادی انجام داده است و با وزارت راه و شهرسازی در ارتباط بوده‌اند، اما تغییرات در دولت و وزارتخانه‌ها، روند پیگیری‌ها را کند کرده است، بنابراین این مسئله باید در همان اوایل دوره انجام می‌شد، اما با تأخیر مواجه شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: استانداری به‌دلیل وظایف متعدد در سطح استان، باید به تمام مسائل رسیدگی کند؛ در این میان شهرداری اصفهان باید محوریت داشته باشد و استانداری نیز پشتیبانی و همراهی لازم را ارائه دهد.

زینلیان گفت: انتظار دارم گزارشی از سوی شهردار اصفهان و مدیر پروژه شرکت مربوطه ارائه شود تا در صورت وجود کوتاهی‌ها، مشخص شود کدام دستگاه یا شهرها اقدام نکرده‌اند، در این صورت به‌طور حتم ورود خواهیم کرد و همراهی لازم را خواهیم داشت.

کد خبر 800244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.