پروژه ناتمام «باغ گلدسته» در مسیر جدید

اسکلت شکل‌گرفته در تقاطع خیابان باغ‌ گلدسته اصفهان از پروژه‌هایی است که در هسته مرکزی این کلان‌شهر واقع شده است و در ابتدای ورود به این خیابان حس ناخوشایندی برای رهگذران ایجاد می‌کند؛ این پروژه طی دو دهه گذشته و کمی پس از آغاز اجرای عملیات متوقف شد، اما این روزها خبرهای خوبی از تکمیل آن در راه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افزایش جمعیت، توسعه شهرها و حرکت به سوی جهانی شدن، بیشترین آسیب را به هسته‌های مرکزی و تاریخی خود به‌ویژه در شهرهایی با بافت تاریخی وارد آورده است؛ از سوی دیگر محدودیت و قیمت بالای زمین وکوچه‌ها و معابر تنگ این بافت که برای حرکت خودرو ساخته نشده، از جمله دلایلی است که هسته‌های تاریخی شهر را با مشکلات ترافیکی مواجه می‌کند.

در واقع هسته‌های تاریخی شهر به دلیل سرمایه‌های اجتماعی و خاطرات جمعی که در خود جای داده است، همچنین به دلیل قیمت بالای تجاری که به مرور پیدا و جمعیت گردشگری که به خود جذب می‌کند، بیشتر از دیگر نقاط شهر برای سرمایه‌گذاری و بارگذاری مورد توجه قرار می‌گیرد، اما نکته مورد توجه این است که مراکز شهرهای تاریخی همچون اصفهان برای بارگذاری‌های سنگین مناسب نیست و می‌توان گفت، به مشکلات پیشین از جمله ترافیک نیز اضافه خواهد کرد.

اسکلت شکل گرفته در تقاطع خیابان باغ گلدسته و آمادگاه اصفهان از جمله پروژه‌هایی است که در هسته مرکزی و بافت تاریخی این کلان‌شهر ایجاد شده است و در ابتدای ورود به این خیابان حس ناخوشایندی را برای رهگذران ایجاد می‌کند که طی دو دهه گذشته و کمی پس از آغاز اجرای عملیات آن، متوقف شد و سال‌های زیادی است که به حال خود رها شده است.

در واقع رها شدن ساختمان‌های نیمه‌کاره دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ناتوانی مالی مالکان یا وراثتی بودن املاک و مشکلات حقوقی ناشی از آن بوده، این در حالی است که بعضی از این ساختمان‌های نیمه‌کاره و رهاشده در شهر، ایمن نیست و برای ادامه ساخت‌وساز نیاز به ویرایش‌های مختلف مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه زلزله و در نهایت نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

رفع این مشکل اقدام جدی مدیریت شهری را برای جلوگیری از ایجاد ساختمان‌های نیمه‌کاره در شهر با همکاری سازمان نظام مهندسی می‌طلبد که در دوره ششم مدیریت شهری این موضوع به‌طور جدی پیگیری شده است، اما مسئله اینجا است که تکمیل ساختمان نیمه‌کاره شورای اسلامی شهر اصفهان در باغ گلدسته، آیا به رفع مشکلات ترافیکی این محدوده کمک می‌کند و چه منفعتی برای شهر و شهروندان به همراه خواهد داشت؟

برخی اهالی و کسبه این خیابان گمان می‌کردند که این پروژه احداث پارکینگ طبقاتی است که به کاهش حجم ترافیک در این محدوده کمک خواهد کرد، در حالی که این سازه به‌عنوان ساختمان جدید شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در نظر گرفته شده بوده است که به دلیل اشکالات واردشده از سوی اداره میراث فرهنگی متوقف شده است؛ مشخصات فنی پروژه نشان می‌دهد که دارای مجوز برای دو سقف (همکف و طبقه اول) بوده، اما چیزی که امروز شکل گرفته، چهار سقف است.

یکی از ساکنان قدیمی خیابان باغ گلدسته می‌گوید: در صورتی که این ساختمان تجاری شود، ترافیک این محدوده بیشتر خواهد شد، اما اگر پارکینگ باشد به‌لحاظ حجم ترددی که در این خیابان وجود دارد شاید در کاهش ترافیک کمک‌کننده باشد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا نشان می‌دهد که بیشتر کسبه این محدوده در مورد این سازه و کاربرد آن بی‌اطلاع هستند، اما قدیمی‌ترها به باور اینکه اینجا یک پروژه برای ساخت پارکینگ است، معتقد بودند این محدوده نیاز به پارکینگ طبقاتی دارد، چراکه علاوه‌بر وجود مراکز پزشکی و درمانی در خیابان آمادگاه، وجود دبیرستان پسرانه ادب، دبیرستان دخترانه بهشت‌آئین، کتابخانه مرکزی شهرداری، اداره کل آموزش و پرورش و بیمارستان خورشید حجم تردد قابل توجهی را در این خیابان ایجاد می‌کند و احداث مجموعه‌ای تجاری در این نقطه می‌تواند به لحاظ مباحث ترافیکی مشکل‌ساز باشد.

حال سوال اینجا است که بارگذاری پروژه‌ای با این عظمت و گستردگی در نقطه‌ای تاریخی با وجود این همه مشکلات ترافیکی در آینده چه کاربردی خواهد داشت؟ آیا تکمیل این پروژه ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر محسوب می‌شود و تا چه حد برای شهروندان به‌ویژه اهالی و کسبه آن مفید خواهد بود؟

پروژه ناتمام «باغ گلدسته» در مسیر جدید

تعیین تکلیف ساختمان نیمه‌کاره شورای شهر اصفهان در سال جاری

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان درباره ساختمان نیمه‌کاره شورا در خیابان باغ گلدسته به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: این زمین بیش از دو دهه پیش برای احداث ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهر جانمایی و پروانه آن نیز صادر شد.

وی می‌افزاید: قرار بود با احداث این ساختمان، محل فعلی شهرداری به موزه تبدیل شود، اما زمانی که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد، اداره میراث فرهنگی نسبت به ارتفاع این ساختمان که روبه‌روی کتابخانه مرکزی شهرداری واقع شده است، اشکالاتی وارد و اجرای پروژه را از طریق مسیر قانونی متوقف کرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: پس از کسب مجوزهای لازم برای احداث این ساختمان، به دلیل اینکه زمان زیادی از آن گذشته بود، در نقشه و کاربری این پروژه تغییراتی ایجاد شد.

قربانی ادامه می‌دهد: با گذر زمان و توسعه شهر و گستردگی نوع خدمات مدیریت شهری طی توقف این پروژه، سازه‌ای که در خیابان باغ‌گلدسته به منظور ساختمان شهرداری و شورای شهر در نظر گرفته شده بود دیگر کارایی لازم را نداشت.

وی با اشاره به اینکه این ساختمان نیمه‌کاره در قالب پروژه مشارکتی تعیین تکلیف خواهد شد و خبرهای خوبی در این خصوص در راه است، می‌گوید: در حال حاضر مدیریت شهری در نظر دارد این مکان را با تغییر کاربری و برای منظور دیگری مورد استفاده قرار دهد که در این راستا مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری از این پروژه مطرح شده است و در سال جاری تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش ایمنا، آمار دقیقی از تعداد ساختمان‌های نیمه‌کاره اصفهان به‌دلیل پراکندگی آن‌ها در سطح این کلان‌شهر در دست نیست، اما به اعتقاد کارشناسان، هر ساختمان نیمه‌کاره سرمایه‌ای است که می‌تواند ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر باشد؛ پروژه احداث ساختمان شورای اسلامی شهر اصفهان از جمله سازه‌های نیمه‌کاره‌ای است که با تدبیر و پیگیری‌های انجام شده در دوره ششم مدیریت شهری، همچنین مشارکت بخش خصوصی به‌زودی تعیین تکلیف خواهد شد تا با کاربری مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 800171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.