سهم ۵۰ درصدی فیلم‌سازان شهرستانی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه «جهان خیال‌انگیز تو» شعار دوره ۴۱ جشنواره فیلم کوتاه تهران است چون خیال‌انگیزی همچنان خلأ سینمای ایران است، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش بین‌الملل میزبان بیش از ۱۳ هزار فیلم شده و میزبان آثار بسیار باکیفیتی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، صبح امروز _یک‌شنبه، بیست‌ودوم مهر _ با حضور «مهدی آذرپندار» دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پردیس ملت تهران برگزار شد؛ آذرپندار در ابتدا ادای دینی به شهدای مقاومت، به‌خصوص شهیدان سید حسن نصرالله و نیل‌فروشان کرد و با بیان اینکه امیدواریم در جشنواره سهم خودمان را نسبت به این عزیزان ادا کنیم، اظهار کرد: فرایند جشنواره از آذرماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد؛ سال گذشته دلایل زیادی وجودی داشت تا جشنواره‌های منطقه‌ای برگزار نشود اما خوشبختانه این رویدادها به‌موقع برگزار شدند و نتیجه آن حضور ۱۴ فیلم از شهرستان‌ها در جشنواره امسال شد.

وی با بیان اینکه زمان برگزاری جشنواره طی چهار دوره گذشته در یک مقطع مشخص برگزار شده که نقطه قوت آن است، درباره شعار جشنواره افزود: «جهان خیال‌انگیز تو» شعار چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است که از آسیب‌شناسی دوره‌های قبل برآمده است، چون هنوز در سطح سینمای ملی در بحث خیال‌انگیزی ضعف داریم. و در برخی ژانرها مثل علمی و تخیلی همچنان مشکل داریم و ذائقه مخاطبان داخلی به این جنس فیلم ایرانی وجود ندارد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: امسال در بخش داستانی جشنواره ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی وجود دارند؛ همچنین امسال برای اولین‌بار فیلم‌های ساخته شده که متکی بر هوش‌مصنوعی و vr است و در این بخش ۳۳۴ فیلم از کشورهای مختلف دنیا را دریافت کردیم و در این بخش ۱۱ فیلم پذیرفته شدند که بخشی از آن‌ها ایرانی است.

آذرپندار از ثبت‌نام بیش ۱۳ هزار فیلم از ۱۵۰ کشور دنیا در جشنواره خبر داد و گفت: سینماگران چین با حدود ۲ هزار فیلم بیشترین کار را به جشنواره ارسال کرده‌اند؛ فیلم‌سازان کشور هند با ۱۵۸، آمریکا ۹۹۳ و فرانسه ۵۹۶ متقاضی جشنواره بودند و فیلم ارسال کرده است.

وی به انتشار فراخوان جشنواره به ۱۲ زبان پرداخت و با بیان اینکه همین موجب دریافت فیلم‌های زیادی شد، گفت: ما با اینکه امسال یک جشنواره با بلیت فروشی را تجربه خواهیم کرد، ارزان‌ترین جشنواره تحت نظارت اسکار هستیم.

دبیر جشنواره درباره کم شدن سهم کارهای استانی در جشنواره گفت: امسال در چند بخش پویانمایی و مستند سهم فیلمسازان شهرستانی در جشنواره کم شده است و میزان سهم شهرستانی‌ها حدود ۵۰ درصد آثار بوده است.

آذرپندار درباره سهم فیلمسازان مستقل در جشنواره اظهار داشت: سهم تولیدات مورد حمایت انجمن سینمای جونان ایران در جشنواره تنها ۳۰ درصد است که دیگر آثار را باید از تولیدات فیلمسازان مستقل دانست.

وی در پاسخ به اینکه سهم سینمای مقاومت در جشنواره چقدر است، گفت: ما در بخش ویژه، بخش شاخه زیتون را داریم که امسال اتفاق ویژه‌ای رقم خورده است و برای اولین‌بار از جشنواره‌های معتبر دنیا فیلم انتخاب کردیم. ما در سفرهایی به جشنواره‌های مختلف یک‌سری فیلم‌ها را انتخاب کردیم که یکی از این آثار با موضوع فلسطین است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: در بخش شاخصه زیتون جشنواره ۹ فیلم ایرانی وجود دارد که یکی از آثار متکی بر هوش‌مصنوعی است. دنیا در حال تولید فیلم در خصوص فلسطین است که متأسفانه سطح کیفیت آثار ما نسبت به دنیا پایین‌تر است. در بخش ملی ما دو فیلم درباره عملیات وعده صادق و اتفاقات اخیر داریم. همچنین در خصوص شهیدان حاج قاسم سلیمانی، شهید لاجوردی، جهان‌آرا، میرزا کوچک خان و دیگر مفاخر مثل عباس کیارستمی آثاری در جشنواره است و هفت فیلم با محوریت یال‌های دفاع مقدس در جشنواره وجود داریم که فکر می‌کنم یک اتفاق ویژه باشد.

این خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 800053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.