به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست خبری چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، صبح امروز _یکشنبه، بیستودوم مهر _ با حضور «مهدی آذرپندار» دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پردیس ملت تهران برگزار شد؛
در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد اظهار کرد: یادی میکنم از سید شهدای مقاومت شهید سیدحسن نصرالله و شهید نیلفروشان و شهدای مقاومت و امیدوارم در فضای جشنواره هم بتوانیم یادی از این شهدا داشته باشیم.
وی افزود: فرایند آغاز چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصت و هشتمین جشنواره منطقهای ساوالان در مشکین شهر شروع شد، بعد از یک دوره فترت اصرار داشتیم قبل از جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنوارههای منطقهای را برگزار کنیم که ۳۱ استان را در برمیگرفت تا به فیلمهای استانی یک مسیر میانبر بدهیم.
دبیر این رویداد تأکید کرد: اولین قدم در بهمن ماه سال گذشته در مشکین شهر برداشته شد. جشنواره زیر برف شدید برگزار شد و حتی فرود هواپیمای ما در آن دوره خبرساز شد. زیر آن برف شدید به مدد همکاران خوبمان این جشنواره برگزار شد و دو جشنواره منطقهای دیگر که قرار بود در خرداد و تیر برگزار شود، به دلیل شهادت رئیسجمهور به تعویق افتاد و در شهریور ماه برگزار شد اما خوشبختانه به دلیل تغییر دولتها خللی در آنها ایجاد نشد و امروز ۱۴ فیلم از جشنوارههای منطقهای به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردهاند.
وی ادامه داد: جشنواره چهلویکم فیلمکوتاه تهران آذر ماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد. خوشحالیم از جشنواره سال ۱۴۰۰ که این رویداد مورد تأیید اسکار قرار گرفت، جشنواره را در تاریخی ثابت برگزار میکنیم.
به سینمای خیالانگیز امیدواریم
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه تهران در سالهای اخیر بیان کرد: اگر مروری داشته باشید جشنواره چهار سال پیاپی است که از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار میشود چون فکر میکنیم ثبات تاریخ از ضروریات یک جشنواره بینالمللی است. در فراخوان جشنواره آنچه که مد نظرمان بود شعار جشنواره بود. میدانید که در دو سه دوره گذشته ما موضوع تنوع ژانرها و بومی گرایی را مورد تاکید داشتیم و امسال هم در تداوم همان سیاست، شعار جشنواره «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیالانگیز تو» انتخاب شد. این از یک روند آسیبشناسانه برمیآید. آنچه در آن ضعف داریم، سینمای مبتنیبر تخیل است و فکر میکردیم اگر بر این بعد از سینما تاکید کنیم، صدای ما به سینماگران میرسد و امیدوارم سینمای خیالانگیزتری داشته باشیم.
دبیر جشنواره چهل و یکم عنوان کرد: همچنان در برخی ژانرها نظیر ژانر علمیتخیلی مشکل داریم. همچنان در خلق فضاهای خیالانگیز مشکل داریم و ذائقه مخاطبان به نوع ایرانی آن، عادت ندارد. امروز در بخش فیلم داستانی ۲۶ فیلم واجد عنصر خیالانگیزی است. نکته دوم این بود که وقتی بحث از خیالانگیزی میشود، بعد تکنولوژی اهمیت پیدا میکند. بهعنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی برای اولینبار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم که استقبال خوبی از آن شد. برای اولینبار در این رویداد میتوانید فیلمهای ساخته شده با هوش مصنوعی و ویآر را ببینید که عینکهای مخصوص خود را دارند. خوشحالیم که تعدادی از آنها فیلمهای ایرانی هستند. تعداد ۳۴۴ فیلم در این بخش از کشورهای مختلف دنیا دریافت کردیم اما فیلمهای ایرانی هم حضور دارند. از ۱۱ فیلم پذیرفته شده سه فیلم ایرانی است. در بخش ویآر هم از ۸ فیلم پذیرفته شده یک فیلم، ایرانی است.
استقبال ویژه از اولین جشنواره عکس تهران
وی ادامه داد: نکته دیگر بخش عکس بود. در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش عکس بسیار جدی بود. این کنار هم برگزار شدن بخش فیلم و عکس به بخش عکس لطمه میزد. انجمن وظایفی در حوزه عکس داشت که در دهه ۹۰ به آن چندان نمیپرداخت. به همین دلیل ما خواستیم به آن توجه کنیم. امسال برای اولین بار این بخش به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار میشود و دبیر جداگانه دارد. این باعث شد در این بخش تعداد عکسهای دریافتی رشد زیادی داشته باشد.
سال گذشته ۸۰۰ عکس به دبیرخانه رسیده بود و امسال تعداد عکسهای دریافتی ۶۷۲۲ عکس شد و شش برابر دوره قبلی عکس دریافت کردیم. برای مقایسه این وضعیت بهتر است آن را با بخش عکس جشنواره هنرهای تجسمی مقایسه کنید.
آذرپندار درباره یک تغییر در جشنواره توضیح داد: نکته مهم دیگر این است که چیزی حدود پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود و اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران میآمد دیگر نمیتوانست به جشنواره سینماحقیقت برود که در تعاملی که با آقای حمیدی مقدم صورت گرفت، این موضوع برطرف شد.
وی درباره بخش بینالملل نیز گفت: درباره این بخش هم باید بگویم که اتفاق ویژهای را به خود دید. از ۱۵۱ کشور دنیا بالغ بر ۱۳ هزار اثر به ما رسید. نمیخواهیم کمیتگرا باشیم اما جشنوارههای معتبر دنیا را جستجو کنید و ببینید چه تعداد فیلم دریافت میکنند. ما در دوره گذشته ۷۲۰۰ فیلم داشتیم و رکورد شکستیم اما امسال دوبرابر آن اثر دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بینالملل سعی کردند پلتفرمهای بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند مثلاً متوجه شدیم چینیها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلتفرم خود استفاده میکنند. این موضوع را پیدا کردیم و امسال سینماگران چین در حدود ۲ هزار فیلم به ما رساندند.
دبیر جشنواره بیان کرد: نکته دیگر این است که ثبتنام جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش بینالملل هزینه دارد. وقتی ثبتنام رایگان نباشد، این به سود پلتفرمهای جهانی درخواست حضور در جشنواره است. مثلاً یکی از پلتفرمهای معروف جهان فهرست رویدادی خود، جشنواره فیلمکوتاه تهران را داشت اما همچنان به دلیل تحریمها، ارزانترین جشنواره مورد تأیید اسکار هستیم. امسال مدعی هستیم جشنواره جشنوارهها را برگزار میکنیم. فارغ از اینکه ممکن است برخی فیلمها پدیده شوند تعدادی از فیلمهای کلرمون، ساندنس و… را به نمایش میگذاریم. امسال تعداد فیلمهای بخش بینالملل را افزایش دادیم و در حدود ۱۰۰ فیلم در این بخش داریم که ۸ فیلم متعلق به ایران است.
وی درباره نشستهای تخصصی «۴۱_۲۰» چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران گفت: در این دوره ۲۰ نشست تخصصی برگزار میکنیم. چیزی در حدود ۱۶۰ نفر هم از این ظرفیت استفاده و پکیج خریدهاند. امسال بلیتفروشی هم خواهیم داشت. تاکید میکنم کارتهای شما برای ورود به سالن کفایت نمیکند و باید از طریق آن بلیت دریافت کنید. باید صندلی رزرو کنید. امسال همه صاحبان آثار، اهالی رسانه، سینماگران و… باید برای تماشای آثار بلیت رزرو کنند. از روز سهشنبه هم بلیتفروشی عمومی شروع میشود. پیشبینی میکنیم سال پر استقبالی داشته باشیم.
پاسخ دبیر به برخی حواشی رسانهای
بخش بعدی این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که مهدی آذرپندار دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در بخش دوم نشست رسانهای این رویداد درباره فضاسازیها علیه جشنواره و خودش و حضور برخی افراد در هیأت انتخاب و بهعنوان دستاندرکار جشنواره گفت: برای برخی رسانهها ناراحتم، چون زمانی محترمتر بودند و به نظرم رسانه نباید حیثیت خود را برای مسائل شخصی فدا کند. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق انجمن یک فیلمساز و عکاس حرفهای داریم. آیا وقتی این ظرفیت هست، باید مانع حضور آنها در عرصه فیلمسازی شویم؟!
وی تأکید کرد: در دورههای اخیر جریان فیلمسازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تولید بیشتر شده است. افرادی که در داخل انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم تولید میکنند اصلاً فیلمشان تولید انجمن نیست و در جای دیگر تولید کردهاند. زمانی که من آمدم در جشنواره برای ورود فیلمهای به این رویداد، دبیر تصمیم میگرفت و هیأت مشاوران داشتیم، ما اما هیأت انتخاب را احیا کردیم تا شائبهها حل شود. مگر میشود من فشاری برای بودن یک فیلم بیاورم و صدای کسی درنیاید؟! آیا در جشنواره رشد و جشنواره فیلم فجر هم من تصمیم گرفتم تا فیلم «مدیر مدرسه» انتخاب شود؟!
وی افزود: مگر «مدیر مدرسه» چه جایزهای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفت؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر میکنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد نباید حیثیت رسانه خود را ببرد.
آذرپندار خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما بهترین قاضی هستید. فیلمها را میبینید و متوجه میشوید اما بهترین گواه این ماجرا این است که به هیأت انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش میکنم درباره میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلمها را اعلام میکنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتماً صدایش درمیآید. به جهت تعداد بالای آثار متقاضی قطعاً تعدادی زیادی فیلم پشت در میمانند که البته ناراحت کننده است؛ همه دوستان حساس هستند و اگر شائبهای باشد حتماً آن را رسانهای میکنند.
دبیر جشنواره تهران درباره سهم فیلمسازان استانی در این دوره گفت: در بخش داستانی فیلمهای استانها افزایش پیدا کرده است اما در بخش پویانمایی و بخش مستند کاهش فیلم داشتیم چون تولیدکننده گسترده پویانمایی نیستیم، این کاهش رخ داده است اما در پویانمایی به نظرم یک زنگ خطر به صدا درآمده است. میانگین آمار جشنواره در زمینه سهم فیلمسازان استانی بهدلیل همین دو بخش به هم ریخته است. حتماً سعی میکنیم سهم خود را افزایش بدهیم. با این حال بخش پویانمایی امسال جشنواره بسیار باکیفیت است. اگر نیم نگاهی به این بخش داشته باشید، با فیلمهای خوب مواجه خواهید شد.
الزام به رزرو بلیت برای نظم میزبانی
وی درباره رزرو بلیت هم گفت: بچههای رسانه همیشه همراهی خوبی با ما داشتند و از همه شما ممنونم. اما بحث نظم را همیشه مدنظر داریم. میزان استقبال از جشنواره در ادامه نشان خواهد داد که آیا ما میتوانیم ظرفیت جداگانهای را در جشنواره برای خبرنگاران داشته باشیم یا نه. این البته نشان از بیوفایی ما نیست که تنها با رزرو کردن بلیت میتوانید به تماشای فیلمها بنشینید تا با نظم بیشتری بتوانیم میزبان شما باشیم. تقریباً تمام سالنهای پردیس سینمایی ملت در ایام برگزاری درگیر نمایش فیلم میشوند.
وی درباره پوستر جشنواره چهلویکم نیز توضیح داد: بر مبنای همان شعار خیالانگیزی و چند نکته آسیبشناسانه، این پوستر طراحی شد. ما سعی کردیم عناصر خیال انگیز در پوستر نمود داشته باشد ضمن اینکه ایرانی بودن پوستر برای ما اهمیت داشت. دانیال رحیمی کاشانی که حالا سه دوره است پوستر را طراحی میکند، تلاش کرد از مینیاتور بهره بگیرد. رنگارنگی و تنوع برای ما اهمیت داشت. مثلاً در همه باکسها حداقل یک فیلم فانتزی، کمدی، ملودرام و… حضور دارد. خواستیم این موضوع در پوستر هم هویدا باشد.
دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلمسازان بینالملل در جشنواره نیز گفت: اگر شرایط پروازها دچار خلل نشود، آنها به جشنواره میآیند.
سهم ۳۰ درصدی انجمن در ترکیب فیلمهای جشنواره
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور فیلمهای مستقل در این دوره مطرح کرد: ۳۰ درصد فیلمهای پذیرفته شده در جشنواره محصول انجمن سینمای جوانان ایران است البته این عدد هر ساله تکرار میشود. انجمن امسال نهایتاً حضور ۳۰ درصدی در جشنواره دارد که این سهم تقریباً در ادوار مختلف همین اندازه بوده است. برای ما در بخش انتخاب هیچ تفاوتی نمیکند که فیلم متعلق به جایی هست یا نه. خیلی از فیلمهای انجمن نیز شرایطشان اینچنین است که انجمن بخشی از هزینه ساختشان را تقبل کرده است. انجمن نهایتاً ۲۵۰ میلیون پول بابت ساخت میدهد و فیلمساز بقیه را باید از جای دیگر جور کند امسال فیلمی در بخش مسابقه داریم که ۱۵ میلیون بابتش پول دادهایم اما با همین مبلغ ساخته شده است.
فیلمهای متنوع جشنواره چهل و یکم
آذرپندار درباره «شاخه زیتون» که بخش ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: ما بخش ویژه شاخه زیتون را در دوره چهل و یکم خواهیم داشت که سال گذشته هم این بخش را داشتیم چون طوفان الاقصی به جشنواره نزدیک بود. امسال برای اولین بار در بخش بینالملل فیلم پروگرم کردهایم. در سفرهایی که به جشنوارههای خارجی داشتیم یک سری از فیلمها پروگرم شد. مثلاً فیلم برتر کلرمون درباره فلسطین است و آن را به جشنواره آوردهایم. فیلمی که جایزه ویژه ساندنس را گرفته، در بخش «شاخه زیتون» وجود دارد. فیلمها را ببینید و متوجه شوید دنیا درباره فلسطین فیلم میسازند و کیفیت فیلمهای ما در این حوزه پایینتر از جاهای دیگر است. دو فیلم درباره فلسطین در جشنواره داریم.
وی در ادامه به ترکیب موضوعی فیلمهای جشنواره چهلویکم اشاره کرد و گفت: شش فیلم درباره قهرمانان ملی مثل شهید فخریزاده، شهید جهان آرا، شهید حاج قاسم سلیمانی و میرزا کوچکخان جنگلی داریم. درباره مفاخر فرهنگی هم آثاری درباره عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد در جشنواره داریم. هفت فیلم دفاع مقدسی هم در جشنواره حضور خواهند داشت. فکر میکنم اتفاق ویژهای است که در میانه جنایات رژیم صهیونیستی فیلمهای مرتبط با این موضوع در جشنواره نمایش داده میشوند. به نظرم اینها فیلمهای خوبی هستند و توصیه میکنم تماشایشان کنید.
دبیر این رویداد درباره بودجه جشنواره نیز گفت: امسال سازمان سینمایی چیزی در حدود ۱۲ و ۱۳ میلیارد تومان برای جشنواره در نظر گرفته است البته حامیان مالی کوچک و بزرگی هم داریم. این را هم باید بگویم ما سال مالی سختی هم داشتیم، چون دولتها تغییر کردند و در چنین مواقعی شرایط مالی سختتر میشود.
آذرپندار درباره تغییر دولتها و تأثیر آن بر انتخاب فیلمها گفت: انتخاب فیلمها پیش از این ماجراها آغاز شده بود. سعی کردیم در هیأت انتخاب از گرایشات فکری مختلف استفاده کنیم. به طور کلی هم جشنواره تهران سیاستهای ثابتی دارد. آن زمانی که آقای خزاعی بودند، هماهنگی داشتیم و حالا هم با آقای فرید زاده چنین هماهنگی در جریان است. تأثیر تغییرات دولتها خیلی وقتها ثابت است. درباره تنوع ژانر و خیالانگیزی چه با این دولت و چه با دولت قبلی مسألهای نداشتیم. در برگزاری جشنواره آزادی عمل داریم. این جشنواره محصول تیم ما در انجمن و حمایتهای سازمان سینمایی در هر دو دولت به ویژه دولت قبلی بوده است. از آقای فریدزاده هم ممنونم که جشنواره را حمایت میکنند.
دبیر این رویداد درباره بخش «کتاب و سینما» گفت: تعداد زیادی فیلم به ناچار و به دلیل محدودیت تعداد از جشنواره بیرون ماندند. ما اساساً جشنوارههای منطقهای را برای همین برگزار میکنیم که فیلمها مجال دیده شدن پیدا کنند. در جشنواره امسال بخش «کتاب و سینما» را داریم که بخش پرطرفداری است. در این بخش ۲۴ فیلم نمایش داده میشوند. ما فیلمهای اقتباس شده از کتاب حتی اقتباس شده از فیلم داریم. این بخش رقابتی است و همین جا از خانه کتاب که باعث رقابتی شدن این بخش شد، تشکر میکنم. بخش استعدادنو را هم داریم که مربوط به فیلمهای اول دوستان فیلمساز است.
همیشه از ایسفا دعوت کردهایم
وی درباره تعامل با انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) گفت: ما امسال هم برای دوستان دعوتنامه فرستادیم و همه دعوت هستند اینکه در چه سطحی در جشنواره حضور خواهند داشت به تصمیم هیأت مدیره ایسفا بستگی دارد. در این سه سال هرگز از فرستادن دعوتنامه رسمی و صدور کارت دریغ نکردیم. همیشه از طرف ما باب تعامل باز بوده است. تا الان نکتهای از آنها به ما منتقل نشده است. منظورم البته هیأت مدیره ایسفا است وگرنه خیلی از دوستان ایسفا اصلاً در جشنواره فیلم دارند. در بخش رأی گیری مردمی هم کانون دانش آموختگان این کار را انجام خواهند داد. چهار نفر هم از میان فیلمسازان به عنوان ناظر حضور خواهند داشت.
دبیر این رویداد درباره نشستهای نقد و بررسی آثار نیز گفت: باید بگویم امسال یک سالن ویژه (سالن ۴) به نشستهای نقد و بررسی آثار اختصاص دارد و همه فیلمهای بخش ملی با حضور چهار منتقد ثابت نقد و بررسی میشوند. سعید قطبیزاده آثار داستانی، مهرداد فراهانی آثار مستند، بابک نکویی آثار پویانمایی و رامتین شهبازی هم آثار تجربی را نقد میکنند. سعید هاشمزاده هم مجری ثابت این نشستها است.
وی با اشاره به دیدار صمیمانه خود با فیلمسازان که امسال برای اولین بار رخ داد، گفت: دیدار خیلی خوبی بود. جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره وسیعی است و نیاز داشتیم درباره مسائل مختلف جلسهای با فیلمسازان داشته باشیم.
آذرپندار درباره حضور فیلمهایی در حوزه گردشگری گفت: ما در سه سال گذشته بر عنوان تهران و شمایل فرهنگی شهر در جشنواره و پوستر تأکید کردیم. میراث فرهنگی استانها و مختصات فرهنگی آنها نیز در فیلمها جلوهگر است. اساساً اعضای هیأت انتخاب دوست دارند در میان آثار شمایل استانها را ببینند تا فیلمهای شبیه سازی شده و فیلمهای آپارتمانی. در بخش «جاده ابریشم» نیز تاکید و توجه به مختصات فرهنگی وجود داشته است.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: جلسات نقد و بررسی برای فیلمسازان همیشه مهم بوده است اما آنچه ما را دچار محدودیت میکند، تعداد زیاد فیلمهاست. در نتیجه تصمیم گرفتیم فقط فیلمهای بخش ملی را مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش حواسمان بوده است که فیلمسازان را مقابل هم قرار ندهیم، گرچه برخی از فیلمسازان خودشان منتقد هم هستند.
تماشای فیلمهای واقعیت مجازی با عینک مخصوص
دبیر این رویداد درباره اضافه شدن بخش هوش مصنوعی و رقابتی بودن آن عنوان کرد: در بخش هوش مصنوعی فیلمها با فناوری خاصی ساخته شده است اما برای تماشای آنها نیاز به تشریفات خاصی نیست. دو باکس فیلم هوش مصنوعی خواهیم داشت. این بخش هیأت داوران جداگانه دارد حتی برای انتخاب آنها، عضو خارجی داشتیم. در بخش واقعیت مجازی اما باید فیلمها با عینکهای جداگانه دیده شوند که درباره آنها اطلاعرسانی خواهد شد. فکر میکنیم این بخش جزو ویژگیهای منحصربه فرد جشنواره است. هر دو بخش هم جایزه خواهند داشت.
وی درباره آثار بخش بینالملل توضیح داد: در بخش بینالملل جشنواره کشورهای فارسی زبان، فیلمهای زیادی دارند. در ادوار جشنواره از برخی کشورها کمتر فیلم داشتیم. این جشنواره را کشورهای صاحب سینما بیشتر میشناسند اما امسال از کشورهایی مثل کنگو، توگو و… فیلم داریم که اتفاقاً فیلمهای خوبی هستند.
فضا برای فیلمهای سیاسی باز است
آذرپندار درباره ممیزی نیز گفت: در ماجرای ۱۴۰۱، مسأله مربوط به ممیزی نبود بلکه درباره حضور در جشنواره بود. برخی میگفتند جشنواره جزوی از پروژه عادی سازی است! کما اینکه سال گذشته هم فیلمی با این موضوع وجود داشت امسال هم فیلمهای سیاسی خواهیم داشت. برای بار چندم هم میگویم که فکر میکنیم فضا برای فیلمهای سیاسی بازتر شده است و برای فیلمهایی که میخواهند در حوزه اخلاقی تابوشکنی کنند، فضا بستهتر خواهد بود. در بخشهای مختلف فیلمهای سیاسی خواهیم داشت. چالش ممیزی نداشتیم. این چالش وقتی آثار اعلام میشوند خودشان را نشان میدهند و اساساً فیلمسازان دست به اعتراض میزنند که امسال چنین موضوعی را نداشتیم.
وی در ادامه نشست درباره بخش «کتاب و سینما» هم بیان کرد: ما حتی در جشنوارههای منطقهای هم برای فیلمهای اقتباسی جوایزی در نظر گرفتهایم و فیلمها هم کیفیتر شدهاند. این بخش برای فیلمسازان مهم است و داوری این بخش با خانه کتاب است. امسال چند نویسنده مشهور ایرانی در جشنواره حضور خواهند داشت. فروشگاه کتاب سینمایی هم جزو ویژگیهای جشنواره است و از آن استقبال خوبی میشود.
دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران درباره علت برگزاری یک نشست به جای دو نشست خبری در دوره چهل و یکم عنوان کرد: ما امسال تنها یک نشست خبری داشتیم و دلیلش این بود که از ابتدای تابستان میدانستیم که موعد بررسی عملکرد جشنواره توسط آکادمی اسکار است. بنابراین در سیاست سکوت خبری به این موضوع پرداختیم. پرسشنامهای از سوی اسکار برای ما ارسال شد و بسیاری موارد را بررسی کردند و در نهایت با تمدید حضور ما به عنوان یکی از جشنوارههای مورد تأیید اسکار موافقت شد. این نشان میدهد که جشنواره در این سه سال در مسیر حرفهای گری و بینالمللی خود به درستی پیش رفته است.
دبیر دوره چهل و یکم جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره همکاری با فارابی در حوزه فیلمهای کودک و نوجوان مطرح کرد: تعدادی از فیلمهای تخیلی دقیقاً فیلمهای کودک هستند و فیلمهای خوبی به شمار میروند. امسال با تدبیر آقای زینالعابدین بودجهای برای انجمن سینمای جوانان ایران پیشبینی شده که بتوانیم برای برگزاری المپیاد همراه بنیاد سینمایی فارابی باشیم اما حاضران این بخش به سنی نرسیدهاند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم داشته باشند.
آذرپندار خاطر نشان کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات ۱۴۰۱ منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشهبرانگیز فیلم بسازند. ما تلاش میکنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم.
دبیر جشنواره در پایان درباره جوایز ویژه گفت: ما جایزهای خارج از آنچه که در فراخوان آمده است، نمیدهیم مگر اینکه وزیر یا رئیس سازمان سینمایی بخواهند جایزهای جداگانه خودشان اهدا کنند.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.
نظر شما