خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌های جهان

آب‌های جهان در عین زیبایی باشکوه وجدآور و امکانات گسترده‌ای که در اختیار ساکنان زمین قرار می‌دهند، روی دیگری دارند که خشن و خطرناک است .

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دریاها و اقیانوس‌های جهان از نظر زیبایی بصری و تنوع موجودات دریایی خیره‌کننده هستند، اما همین توده‌های آبی می‌توانند خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی باشند. عواملی هم‌چون الگوهای آب‌وهوایی شدید، سطح بالای ترافیک دریایی، اقدامات ایمنی ناکافی و درگیری‌های مسلحانه می‌توانند یک گستره آبی صلح‌آمیز را به محیطی مرگبار و تهدیدکننده حیات تبدیل کنند.

خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌ها زمین

گذرگاه دریک مجموعه‌ای آبی است که بین کیپ‌هورن آمریکای جنوبی و جزایر شتلند جنوبی قطب جنوب قرار دارد. این گذرگاه به افتخار کاشف انگلیسی قرن شانزدهم، سر فرانسیس دریک نام‌گذاری شده است و به دلیل شرایط آب‌وهوایی شدید از جمله بادهای شدید، امواج عظیم و الگوهای طوفان غیرقابل پیش‌بینی، به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های آبی در جهان شناخته می‌شود. همچنین هوا در آن بسیار سرد است و کوه‌های یخ خطر بالایی برای حمل‌ونقل در آن به همراه دارند.

خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌های جهان

دریای چین جنوبی یک مجموعه آبی استراتژیک هم‌مرز با برونئی، مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و چین است. در قسمت جنوب شرقی آن، زمین خطرناکی قرار دارد که منطقه‌ای با جزایر کم‌ارتفاع و حفره‌های متعدد، صخره‌های زیرآبی و جزایر مرجانی است. احتمال رخ دادن درگیری‌های نظامی برای مالکیت این دریا بالاست.

اقیانوس آرام با پوشش حدود ۴۶ درصد از سطح آبی و حدود ۳۲ درصد از سطح کلی اقیانوس‌ها، بزرگترین و عمیق‌ترین اقیانوس از بین پنج اقیانوس زمین است. تعداد بالای بلایای طبیعی از جمله زلزله، سونامی و طوفان، این اقیانوس را در میان مرگبارترین اقیانوس‌های جهان قرار می‌دهد. در زیر سطح آن نیز موجودات خطرناکی هم‌چون عروس‌های دریایی سمی در کمین هستند.

اقیانوس اطلس، دومین اقیانوس بزرگ از پنج اقیانوس جهان، به‌طور متوسط سه‌هزار و۶۴۶ متر عمق دارد و از کشنده‌ترین آب‌های جهان است. بر اساس گزارشات سال ۲۰۲۴، بیش از یک‌سوم (۳۶.۴ درصد) از کل حوادث کشتی‌رانی کشنده در آن رخ داده است. چندین آبزی خطرناک آب‌های سرد ازجمله نوعی عروس دریایی با نیشی به شدت دردناک نیز ساکن این آب‌ها هستند.

خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌های جهان

اقیانوس هند، سومین اقیانوس بزرگ روی زمین با عمق متوسط سه‌هزار و ۷۴۱ متر است. قایقرانی در طول این اقیانوس چالش محسوب می‌شود. دمای گرم این منطقه را مستعد تغییرات آب‌وهوایی شدید هم‌چون بادهای موسمی، سونامی و طوفان می‌کند. دزدی دریایی یک مشکل قدیمی در این منطقه است و احتمال بالای غرق شدن کشتی‌ها ناوبری را در آن خطرناک می‌کند. اختاپوس مرگبار حلقه آبی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین پستانداران دریایی نیز ساکن اعماق این اقیانوس است.

اقیانوس منجمد شمالی شامل منطقه قطب شمال، کوچک‌ترین و کم‌عمق‌ترین اقیانوس در بین پنج اقیانوس بزرگ جهان است و در طول سال و زمستان به‌طور کامل توسط یخ پوشیده شده است. پیمایش یک مسیر از طریق این اقیانوس در تابستان نیاز به احتیاط شدید دارد، زیرا کوه‌ها و شناورهای یخ یک تهدید دائمی در آن هستند. دمای آب سطحی به‌طور متوسط منفی ۱.۸ درجه سانتی‌گراد است و وجود حیات‌وحش خطرناکی هم‌چون خرس‌ها به خطرات آن می‌افزاید.

خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌های جهان

دریای سیاه یک دریای داخلی بزرگ است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی اروپا قرار دارد و الگوهای آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی و طوفان‌های ناگهانی و شدید در آن یک اتفاق معمول است.

خلیج بیسکای خلیج بزرگ شمال شرقی اقیانوس اطلس است که با چهار هزار و ۷۳۵ متر عمق در امتداد سواحل غربی فرانسه قرار دارد و شاهد یکی از بدترین شرایط آب‌وهوایی اقیانوس اطلس است. طوفان‌های مکرر، امواج سرکش و مه شدید کشتی‌های ماهی‌گیری و تجاری متعددی را دچار مشکل می‌کند.

تنگه کوک جزایر شمالی و جنوبی نیوزلند را از هم جدا می‌کند و حداقل عرض آن ۲۲ کیلومتر است. دریانوردان این تنگه را یکی از خطرناک‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین آب‌های جهان می‌دانند که شرایط آب‌وهوایی شدید اغلب خدمات کشتی‌رانی را در سراسر آن مختل و بادهای خفیف و جزر و مدهای قوی، قایق‌رانی را در آن حتی در بهترین زمان سال چالش‌برانگیز می‌کند.

خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌های جهان

اقیانوس جنوبی کل قاره قطب جنوب را احاطه کرده است و اغلب به‌عنوان بی‌رحم‌ترین آب‌ها با بیشترین غرق‌شده‌ها توصیف می‌شود. دریانوردان به دلیل بادهای طوفانی و امواج بلند، عرض‌های جغرافیایی ۴۰ تا ۷۰ درجه جنوب استوا را به‌عنوان «دهه‌های خروشان چهل»، «دهه‌های خشمگین» و «دهه شصت فریاد» می‌شناسند و هر کاپیتانی می‌داند که اقیانوس جنوبی دورترین نقطه روی کره زمین را از نظر دسترسی به هر گونه امداد و نجات زمینی در خود جای داده است.

دریای شمال بیش از ۹۷۰ کیلومتر طول و ۵۸۰ کیلومتر عرض دارد. طوفان‌های سهمگین، زمستان‌های مه‌آلود و دمای آبی که در زمستان به حداقل ۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، دریای شمال را به یکی از خطرناک‌ترین دریاهای جهان تبدیل کرده است. عمق نسبتاً کم آن با نیروبخشی به جریان‌های قوی دریایی در جهات مختلف همراه است که از مخاطرات اقلیمی مرکب به‌شمار می‌روند.

خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌های جهان

عدن یک خلیج آب‌های عمیق در اقیانوس هند و از شلوغ‌ترین مسیرهای کشتی‌رانی در جهان است که اروپا را به آسیا و خاورمیانه متصل می‌کند. این خلیج یکی از خطرناک‌ترین نقاط دزدی دریایی در جهان است.

دریای برینگ و تنگه برینگ، نشان‌دهنده شکاف بین دو خشکی بزرگ روی زمین بین اوراسیا و قاره آمریکا است و با آب‌وهوای خشن، امواج کوهستانی و دمای انجماد شناخته می‌شود. به همین دلیل است که صید خرچنگ در این آب‌های غیرقابل پیش‌بینی از خطرناک‌ترین مشاغل روی کره زمین به‌شمار می‌رود.

دریای لابرادور بازوی شمال غربی اقیانوس اطلس شمالی است. دریانوردان از ماه‌های تابستان در این منطقه بهترین استفاده را می‌برند، اما در زمستان با بادهای شدید، آب‌های پر از یخ و سرمایی استخوان‌سوز، این دریا روی دیگر خود را نشان می‌دهد.

دریای تاسمان بین استرالیا و نیوزلند، بین محلی‌ها به خندق معروف است. افراد زیادی در تلاش برای عبور از این دریای مستعد طوفان‌های ناگهانی و قدرتمند، جان خود را از دست داده‌اند.

خطرناک‌ترین دریاها و اقیانوس‌های جهان

کد خبر 799958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.