ایستاده‌ایم کنار مقاومت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌ودوم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حرف درست را بدون نگاه جناحی می‌پذیریم» نوشت: آئین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی طبق روال سنوات گذشته، با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از استادان، دانشجویان و مدیران و دست‌اندرکاران آموزش عالی کشور در دانشگاه تهران برگزار شد. این اولین حضور مسعود پزشکیان در قامت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشجویان بود.

در آئین رسمی آغاز سال تحصیلی، وزیر علوم، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پزشکیان را همراهی کردند.

مسعود پزشکیان در آئین آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر کشور، با اشاره به اینکه اگر ما امیدی به آینده کشور داشته باشیم، بخش مهمی از آن معطوف به دانشگاه و دانشگاهیان است، تصریح کرد: رسالت دانشگاه و دانشگاهی این است که کشور عزیز ما را بر قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی بنشاند. رئیس جمهور با بیان اینکه بنده با هدف خدمت و حل مشکلات مردم رشته تحصیلی و زمینه شغلی خود را انتخاب کردم، افزود: امروز نیز که اینجا ایستاده‌ام نه از پی پست و مقام، بلکه برای آن بوده که احساس کردم باید وسط میدان برای حل مشکلات مردم و مملکت تلاش کنم، چرا که عمیقاً باور دارم که مشکلات این کشور را هیچ‌کس جز خود ما قرار نیست حل کند؛ همواره این جمله دکتر شریعتی مدنظر بنده بوده که خدایا به من ایمانی بده که برای آن نام و نانم را بدهم، نه آنکه به خاطر ایمانم به نان و نام برسم.

ایستاده‌ایم کنار مقاومت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله: حمله به تل‌آویو آغاز راه است صهیونیست‌ها مناطق مسکونی را تخلیه کنند» نوشت: حزب‌الله پس از مدت‌ها خویشتنداری حالا گویا مرحله جدیدی از نبرد را با رژیم آپارتاید اسرائیل آغاز کرده است، رژیمی که هیچ حد و مرزی در وحشی‌گری و هدف قرار دادن غیرنظامیان ندارد. جنبش مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه اخیر خود از آغاز دور جدیدی از حملات خود علیه رژیم اشغالگر در مناطق غیرنظامی خبر داد. اتاق عملیات حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از ساکنان برخی مناطق در شمال اراضی اشغالی خواست که برای حفظ جان خود در مناطق نزدیک به تجمع نظامیان اشغالگر در شهرهای اشغالی را ترک کنند. در این بیانیه آمده است که ارتش اشغالگر در شهرهای اشغالی حیفا، طبریا، عکا و سایر در شمال فلسطین اشغالی منازل شهرک‌نشینان را برای اهداف نظامی استفاده می‌کند و پایگاه‌های نظامی خود را از آنجا برای جنگ علیه لبنان مدیریت می‌کنند که هدف نیروهای مقاومت خواهد بود. این بیانیه می‌افزاید: «از شهرک‌نشینان می‌خواهیم برای حفظ جانشان این مناطق را تخلیه کنند.» گفتنی است که حزب‌الله لبنان همچنان به عهد و وعده خود با شهید «سید حسن نصرالله» متعهد است که شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی تا توقف جنگ علیه غزه و لبنان، خالی از شهرک‌نشینان باقی خواهند ماند.

همچنین مسئول روابط‌عمومی حزب‌الله لبنان اولویت اصلی این حزب را شکست دادن دشمن خواند و تأکید کرد که حمله به تل‌آویو ابتدای راه جنگ است. «محمد عفیف» مسئول روابط عمومی حزب‌الله لبنان در کنفرانسی مطبوعاتی در خصوص تازه‌ترین تحولات میدانی به ویژه ایستادگی نیروهای مقاومت در جبهه زمینی در جنوب لبنان، از برخی رسانه‌های داخلی لبنان که اقدام به انتشار اخبار و شایعات رژیم صهیونیستی در چهارچوب جنگ روانی ضد مقاومت و ملت لبنان می‌کنند، انتقاد کرد. وی ابراز داشت که بهانه تراشی‌های موهوم اسرائیل در خصوص انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست. عفیف در عین حال تأکید کرد که جنگ در ابتدای راه است و صحبت در مورد بهره‌برداری‌های سیاسی از این جنگ خیلی زود است، اما همه باید بدانند که دشمن تنها برای منافع خودش کار می‌کند.

ایستاده‌ایم کنار مقاومت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قالیباف در میدان بیروت» نوشت: به گزارش جوان، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته راهی بیروت شد، پایتخت لبنان که این هفته‌ها تحت حملات موشکی و بمباران جنگنده‌ها و پهپادهای صهیونیستی قرار داشته و البته برای مقامات حزب‌الله لبنان و ایران هم امن نبوده است. خصوصاٌ آنکه رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود هر پرواز ایرانی را که قصد فرود در فرودگاه بیروت را داشته باشد، هدف قرار می‌دهد. محمدباقر قالیباف که سابقه فرماندهی نیرو هوایی سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد و در همین راستا خلبانی را هم به خوبی آموخته، روز گذشته خود هدایت و خلبانی پروازش را بر عهده گرفت تا مانور قدرت ایران در منطقه مورد تهدید رژیم صهیونیستی کامل شود.

قالیباف در کنار دیدارهای دیپلماتیک در سفر یک روزه‌اش به بیروت، به دل خیابان‌های بیروت رفت، به مناطقی که در هفته‌های گذشته از سوی صهیونیست‌ها بمباران شده و اکنون نیمه ویرانه است، رفت و در دل این ویرانه‌ها و در حالی که برخی رسانه‌ها از پرواز پهپادهای اسرائیلی در آن مناطق می‌گفتند، به قدم زدن پرداخت. در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به این منطقه بیش از ۲۲ تن شهید و ۱۱۸ نفر مجروح شدند.

قالیباف در جریان این بازدید گفت: «بدون شک ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست؛ این جنایات رژیم منحوس صهیونیستی را محکوم می‌کنم که این‌گونه به صورت ناجوانمردانه و گرگ صفت این کارها را می‌کند.»

او تأکید کرد: «وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم در رسیدگی به آن‌ها و ارسال امکانات در حوزه رسیدگی به مجروحان است و ان‌شاءالله در بازسازی اینجا کمک می‌کنیم.»

رئیس مجلس افزود: «رژیم صهیونیستی و در رأس آن نخست‌وزیر گرگ‌صفتش چنین جنایاتی را مرتکب شدند و در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند. لازم است کشورهای اسلامی و همه انسان‌های آزادیخواه دنیا این جنایات را محکوم کنند و کمک به مردم اینجا در اولویت باشد.»

ایستاده‌ایم کنار مقاومت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «ایستاده‌ایم کنار مقاومت» را برگزید و نوشت: سفر روز گذشته دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به بیروت بازتاب‌های بسیاری در رسانه‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشت. دیروز قالیباف در حالی در مرکز بیروت قدم می‌زد که چند روز قبل اسرائیل ۲ ساختمان را در همین نقطه از پایتخت لبنان ویران کرده بود. حضور رئیس مجلس در چنین شرایطی و در محل ساختمان‌های بمباران شده، پیام‌های روشنی را به رژیم صهیونیستی و سراسر منطقه مخابره می‌کند که از آن می‌توان با عنوان سفری برای تغییر موازنه سیاسی و حتی رسانه‌ای تعبیر کرد.

به گزارش «وطن امروز»، هواپیمای حامل رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراهش روز گذشته در حالی در فرودگاه بیروت به زمین نشست که خود قالیباف خلبانی آن را بر عهده داشت. کمی آن طرف‌تر، دود ناشی از بمباران جنگنده‌های اسرائیلی در لنز دوربین فیلمبردار دیده می‌شد. مثل چند روز پیش که عراقچی به بیروت سفر کرد، اسرائیل مدام در حال بمباران پایتخت لبنان است و برای هواپیماهای ایرانی که قصد ورود به این شهر را دارند خط و نشان می‌کشد اما مقامات کشورمان بی‌توجه به این هشدارها پشت سر هم به آنجا سفر می‌کنند و دیدارهای دیپلماتیک و هماهنگی‌های لازم برای حمایت از مقاومت را انجام می‌دهند.

فعالیت‌های دیپلماتیک و حضور میدانی مقتدرانه مقامات ایرانی پس از عملیات «وعده صادق ۲»، کاملاً ملموس بوده است. درست چند ساعت بعد از عملیات «وعده صادق ۲»، رئیس‌جمهور به قطر رفت و اندکی بعد از آن وزیر خارجه رهسپار لبنان شد! گویی دیپلماسی پس از میدان و انجام بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی، مأموریتی برای مقامات ایرانی است که از دوحه تا بیروت، دمشق، ریاض و عشق‌آباد با جدیت دنبال می‌شود.

ایستاده‌ایم کنار مقاومت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «بازگشت روزهای خوب دانشگاه» را برگزید و نوشت: دیروز اولین حضور رئیس دولت چهاردهم در دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مراکز علمی و دانشگاهی بود. حضوری که اگرچه بدون حاشیه نبود اما نسبت به سال‌های گذشته یک تفاوت مهم داشت و آن بازگشت پویایی و حیات به دانشگاه بود. بعد از حضور تشریفاتی رئیس دولت سیزدهم در سه سال گذشته در دانشگاه‌ها و سخنرانی‌های پیاپی در سالن‌های خالی و حاشیه‌های حضور دانشجویان تندرو در زمان روحانی به‌ویژه تجمع و اعتراض برخی تشکل‌های دانشجویی در مهر ۱۳۹۸ که در اعتراض به شنیده‌نشدن صدای منتقدان در دولت بر لب‌های خود چسب زدند، حضور دیروز و نحوه مواجهه پزشکیان با منتقدان بسیار متمایز بود؛ چه آن زمان که تریبون را در اختیار نماینده‌ای از دانشجویان معترض قرار داد و صدایشان را شنید، و چه زمانی که وزیر علوم وعده جلسه‌ای مطابق میل دانشجویان را در ۱۶ آذر داد. دیروز دانشگاه تهران برخلاف سال‌های گذشته که در فضایی امنیتی میزبان رؤسای جمهور بود، تحت تأثیر حضور رئیس‌جمهور مردمی که مقید به پروتکل‌های سخت‌گیرانه آن هم در میان مردم و دانشگاهیان نیست، سال تحصیلی جدید را آغاز کرد. این حضور و مدیریت عالی مسعود پزشکیان در مواجهه با اعتراض‌های پیاپی فصل جدیدی در گفتمان وفاق ملی و شنیدن صدای همه ایرانیان بود. معمولاً رئیس‌جمهور در دو تاریخ شروع سال تحصیلی مراکز علمی و دانشگاهی و ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها و بین استادان و دانشجویان حاضر می‌شود که در مراسم مهرماه رسم بر فرصت بیشتر در اختیار تشکل‌های علمی و استادان است و در مراسم روز دانشجو هم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی فرصت صحبت پیدا می‌کنند. ازاین‌رو طبق برنامه معمول قرار به صحبت دانشجویان نبود و پیش از سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت و علوم و چند نفر از استادان درباره مسائل دانشگاه صحبت کردند. اما هنگامی که رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت، تعدادی از دانشجویان اعتراض کردند که چرا فرصتی برای سخنرانی به آنان داده نشده است، اعتراضی که شاید وارد نبود اما پزشکیان واکنشی جالب به آن نشان داد.

ایستاده‌ایم کنار مقاومت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تورم ونزوئلا کمتر از ایران» نوشت: آمارها نشان می‌دهد که تورم ونزوئلا نه تنها دیگر «ونزوئلایی» نیست، بلکه حتی کمتر از بسیاری از کشورها نظیر ایران شده است. بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده در ماه سپتامبر نرخ تورم نقطه به نقطه ونزوئلا به رقم ۲۵.۷ درصد رسیده است. این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه کشور در شهریورماه معادل ۳۱.۲ درصد بوده است. از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه سپتامبر ونزوئلا نیز به رقم ۰.۸ درصد رسیده که این رقم نیز در شهریورماه برای ایران ۱.۷ درصد بوده است. کاهش شدید نرخ تورم ونزوئلا در ماه‌های اخیر، بیش از اینکه ناشی از سیاستگذاری ایجابی باشد، ناشی از متوقف کردن ماشین چاپ پول و کمرنگ شدن تحریم‌ها بوده است. اخیراً دولت مادورو برخی از سیاست‌های ریاضتی را برای کنترل هزینه‌های دولتی و جلوگیری از چاپ بی‌رویه پول به‌کار گرفته است.

همچنین ونزوئلا در ماه‌های اخیر توانسته صادرات مناسب نفتی داشته باشد و بر اساس آخرین آمارها میزان صادرات نفتی این کشور، به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در ماه اوت رسیده که بیشترین رقم در ۴ سال اخیر بوده است. اگرچه هنوز تنش‌های جدی میان ونزوئلا و آمریکا وجود دارد، اما در حال حاضر برخی از معافیت‌های ایجادشده باعث شده است که وضعیت تحریم‌ها کمرنگ شود. در سال ۲۰۲۳ با کاهش تحریم‌ها، شرکت‌های بین‌المللی توانستند فعالیت‌های خود را در ونزوئلا گسترش دهند و این موضوع باعث افزایش تولید و صادرات نفت ونزوئلا شد. حتی ردپای حضور برخی از شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت این کشور نیز مشاهده می‌شود. اگرچه در انتخابات اخیر ونزوئلا، چالش‌های مادورو با دولت بایدن دوباره تشدید شد، اما این موضوع باعث تشدید تحریم‌های نفتی نشد و دولت مادورو به لطف درآمدهای نفتی و برخی اصلاحات ریاضتی توانست نرخ تورم را کاهش دهد. نکته دیگر اینکه کاهش نرخ تورم ونزوئلا بسیار شدید بوده، اما این موضوع نمی‌تواند تضمین کند که این کشور توانسته نرخ تورم را به شکل پایدار مهار کند و نیاز به اصلاحات اقتصادی عمیق وجود دارد.

ایستاده‌ایم کنار مقاومت

کد خبر 799943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.