ابتکار کپنهاگ برای ترویج گردشگری مسئولانه

گردشگری پایدار و مسئولانه با رویکردهای مؤثر و مبتنی‌بر حفاظت از محیط زیست، فرهنگ و اقتصاد محلی می‌تواند نتایج مثبتی برای گردشگران و جوامع محلی داشته باشد، کپنهاگ نمونه موفقی از ارائه تدابیر مؤثر و استفاده پایدار از منابع به‌منظور ترویج گردشگری مسئولانه است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، داده‌های جدید مجمع جهانی اقتصاد (WEF) نشان می‌دهد که گردشگری جهانی به سطح تحرک قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ بازگشته است که به دلایل متعددی از جمله افزایش تقاضای سفر، واکسیناسیون گسترده و کاهش محدودیت‌های سفر مرتبط است. پس از مدت‌ها محدودیت، مردم تمایل بیشتری برای سفر نشان می‌دهند و به دنبال تجربه‌های جدید و فرار از روزمرگی ناشی از قرنطینه‌ها هستند.

افزایش مجدد تقاضا برای سفر و تمایل مردم به گردشگری، می‌تواند فرصت مناسبی برای تمرکز بر اصول گردشگری پایدار باشد، چراکه با افزایش بازدیدکنندگان از شهرهای خاص، پیامدهای منفی گردشگری انبوه گسترش پیدا خواهد کرد. صنعت گردشگری می‌تواند با پیگیری رویکرد گردشگری مسئولانه، نه‌تنها به احیای خود کمک کند، بلکه به‌عنوان یک محرک اصلی برای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست عمل کند.

ابتکار کپنهاگ برای ترویج گردشگری مسئولانه

چالش‌های رشد دوباره گردشگری

چالش سفرهای آینده در توسعه یک مدل گردشگری پایدار نهفته است که گردشگران و ساکنان محلی بتوانند به‌طور هماهنگ و مسالمت‌آمیز هم‌زیستی داشته باشند و حفظ محیط زیست در اولویت قرار گیرد. هم‌زمان با افزایش سفرها، گردشگری مسئولانه تلاش می‌کند تا روش‌های پایدار در حمل‌ونقل، اقامت و فعالیت‌های تفریحی را بیشتر ترویج کند تا تأثیرات منفی بر محیط زیست کمتر شود.

کارگاه‌ها و کمپین‌های آموزشی می‌تواند به ترویج رفتارهای سازگار با محیط زیست میان گردشگران کمک کند و به گردشگران آموزش دهد که چگونه می‌توانند با انتخاب خدمات و محصولات محلی، به تقویت اقتصاد جوامع آسیب‌دیده از همه‌گیری کمک کنند. از سوی دیگر مقاصد پرمخاطب می‌تواند پیشنهادهای گردشگری خود را به سمت تجربیات پایدار و طبیعی همچون اکوتوریسم سوق دهد تا گردشگران را به انتخاب‌های دوستانه‌تر با محیط زیست ترغیب کند.

دو مفهوم گردشگری پایدار و گردشگری مسئولانه به ارکان اصلی توسعه پایدار در دنیای امروز تبدیل شده است و به‌کارگیری شیوه‌هایی در صنعت گردشگری را شامل می‌شود که به حفظ محیط زیست، حمایت از جامعه محلی و ارتقای فرهنگ‌ها کمک می‌کند.

کپنهاگ یکی از مقاصد پیشرو در تبدیل گردشگری پایدار به تجربیات معنادار است و کمپینی با نام CopenPay راه‌اندازی کرده است که برای گردشگرانی که طی بازدیدهای خود از کپنهاگ، ایده‌های سفر سازگار با شرایط آب‌وهوایی را انتخاب کردند، پاداش در نظر می‌گیرد؛ به این ترتیب تجربیاتی که مسافران در طول سفر به دست می‌آورند از جمله تعاملات فرهنگی، فعالیت‌های طبیعی و احساس مسئولیت اجتماعی ارتقا پیدا می‌کند و ساکنان محلی نیز از آسیب‌های گردشگری انبوه در امان می‌مانند.

ابتکار کپنهاگ برای ترویج گردشگری مسئولانه

گردشگری پایدار

هدف اصلی گردشگری پایدار یافتن راه‌حل‌هایی است که جنبه‌های منفی گردشگری را از هزینه‌های زیست‌محیطی حمل‌ونقل گرفته تا تأثیر ازدحام بر زندگی مردم بومی برطرف و اصلاح کند، در نظر گرفتن تمام جنبه‌های فعالیت‌های گردشگری راهی است که رسیدن به یک استراتژی موفق برای گسترش گردشگری مسئولانه را تسهیل می‌کند. این مدل گردشگری نشان‌دهنده آخرین تحول تاریخی گردشگری است که ارتباط تنگاتنگی با تغییرات اجتماعی و اقتصادی دهه‌های اخیر دارد؛ مردم بیش از هر زمان دیگری در حال سفر هستند و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

گردشگری مسئولانه در سایه گردشگری پایدار رشد کرده است و مسافران را برای به حداقل رساندن اثرات منفی فعالیت‌ها و اتخاد بهترین شیوه‌ها و اکوتوریسم تشویق می‌کند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در آینده نزدیک صنعت گردشگری از سطوح قبل از سال ۲۰۲۰ فراتر خواهد رفت. گزارش سنجش گردشگری سازمان ملل حاکی از آن است که در هفت ماه نخست ۲۰۲۴ نزدیک به ۷۹ میلیون نفر در سراسر جهان سفر کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

شهرها در خط مقدم موج فزاینده گردشگری قرار دارند و هرچه بار گردشگری بیشتر باشد، اجرا نشدن اقدامات اصلاحی تأثیر منفی بیشتری بر محیط زیست و زندگی شهری می‌گذارد. بسیاری از شهرهای اروپایی همچون لیسبون و پورتو در پرتغال و بارسلونا و مالاگا در اسپانیا نمونه‌هایی است که اثرات فشار گردشگری را بر بازارهای املاک خود تجربه کرده است و شکاف نابرابری میان ساکنان افزایش یافته است. گردشگری پایدار یک عنصر حیاتی در شکل‌دهی شهرهای قابل زندگی‌تر برای آینده است و نیاز به راهکارهای مشترک و همکاری‌های بین‌المللی دارد.

مزایای گردشگری پایدار و مسئولانه برای شهرهای آینده

استفاده از منابع گردشگری باید به‌گونه‌ای باشد که نیازهای کنونی را پاسخ دهد بدون اینکه توانایی نسل‌های آینده را برای برآورده کردن نیازهای خود تحت تأثیر قرار دهد. مسافرانی که به شیوه گردشگری مسئولانه سفر می‌کنند از تأثیرات سفرهای خود بر مکان‌های مورد بازدید آگاه هستند و فعالیت‌های خود را به‌صورت اخلاق‌محور انجام می‌دهند.

حفاظت از منابع طبیعی، کاهش آلودگی‌ها و پسماندهای مربوط به سفر، احترام به فرهنگ و سنت‌های محلی، حفظ میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده، خرید از کسب‌وکارهای محلی و استفاده از خدمات محلی برای تقویت اقتصاد جامعه میزبان از جمله مزایای مهمی است که می‌توان با گسترش گردشگری پایدار به آن دست پیدا کرد.

فراهم کردن اطلاعات آموزشی برای گردشگران درباره پیامدهای انتخاب‌هایشان بر محیط زیست و جامعه و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری که به شیوه‌ای وابسته به منابع تجدیدپذیر عمل می‌کند و کمترین آسیب را به محیط زیست می‌زند نیز از جمله اقداماتی است که باید برای رسیدن به آن اهداف در جامعه انجام شود.

ابتکار کپنهاگ برای ترویج گردشگری مسئولانه

تبدیل گردشگری پایدار به تجربیات غنی در کپنهاگ

کمپین تابستانی CopenPay با حمایت خدمات گردشگری کپنهاگ اجرا می‌شود و ابتکاراتی برای توسعه سفرهای سبز ارائه داده است که در نشریات با عنوان «تبدیل اقدامات سبز به ارز برای تجربیات فرهنگی» معرفی شده است. این کمپین به‌منظور همسوسازی صنعت گردشگری با روند روبه‌رشد سفرهای قرن بیست‌ویکم راه‌اندازی شده است و امکان تجربیات غنی‌تر و گسترده‌تری از کپنهاگ را برای مردم فراهم می‌کند، در حالی که فشار کمتری بر کره زمین وارد می‌شود. در واقع این ابتکار به جای تطبیق شهر با نیازهای گردشگران، آن‌ها را تشویق می‌کند تا با الگوها و فلسفه شهر همسو شوند.

کپنهاگ شهری است که ۳۸۲ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری دارد و ۶۲ درصد از ساکنان از دوچرخه برای رفت‌وآمد به محل کار خود استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت تعهد به اصول پایداری و راهکارهای سبز ریشه عمیقی در این شهر دارد. برای همسو شدن صنعت گردشگری با سنت‌های سبز شهر، برنامه‌ای ساده اما کاربردی در این شهر اجرا شده که رسیدن به اهداف پایداری را برای گردشگران لذت‌بخش کرده است.

سازمان گردشگری کپنهاگ اعلام کرده است که ۸۲ درصد از گردشگران تمایل به فعالیت‌های پایدار دارند اما تنها ۲۲ درصد رفتارهای خود را تغییر داده‌اند، به همین دلیل این سازمان به‌منظور تشویق مسافران به تغییر رفتار، راهکاری برای تغییر ذهنیت آن‌ها ارائه کرده است که در ادامه ارائه می‌شود.

ابتکار کپنهاگ برای ترویج گردشگری مسئولانه

قهوه رایگان در ازای رفتار مسئولانه

برنامه گردشگری مسئولانه کپنهاگ به روشی ساده و در عین حال مؤثر مسافران را تشویق می‌کند تا انتخاب‌های پایدارتری داشته باشند. گردشگران برای هر تصمیم مسئولانه‌ای که می‌گیرند، چه در زمینه انتخاب شیوه حمل‌ونقل باشد یا مشارکت در باغ‌های شهری، پاداش دریافت می‌کنند. برای مثال، کمک به جمع‌آوری زباله در پارک اسپارتا یک قهوه و شیرینی دانمارکی رایگان برای گردشگر به ارمغان می‌آورد، آوردن پسماند پلاستیکی به گالری ملی دانمارک و شرکت در کارگاه آموزشی برای تبدیل آن به یک اثر هنری نیز پاداشی مشابه دارد.

این شهر برای گردشگران طرح استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی را فعال کرده است و گردشگرانی که برای بازدید از موزه کپنهاگ از مترو، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی استفاده کنند، یک قهوه رایگان دریافت می‌کنند. هرچند برای دریافت جوایز نیاز به ارائه مدرکی است که نشان دهد ابتکار سبز مورد انتظار را تکمیل کرده‌اند، اما طیف وسیعی از شواهد بر اساس اعتماد پذیرفته می‌شود.

ابتکار کپنهاگ برای ترویج گردشگری مسئولانه

CopenPay تاکنون به‌صورت یک برنامه آزمایشی اجرا شده است و مسئولان در حال ارزیابی میزان موفقیت این برنامه هستند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توان آن را به‌صورت دائمی اجرا کرد و به‌عنوان الگویی سبز به شهرهای دیگر معرفی کرد.

علاوه‌بر این کپنهاگ در بسیاری از جاذبه‌های خود از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و در حال توسعه زیرساخت‌هایی است که ردپای کربن کمتری از خود به جای می‌گذارد. ایجاد پارک‌ها و فضاهای سبز عمومی در سراسر شهر نه‌تنها به زیبایی کپنهاگ افزوده است، بلکه فرصت مناسبی برای لذت بردن گردشگران از طبیعت فراهم می‌کند. گسترش پیاده‌روها گردشگران را تشویق به دریافت خدمات از رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های محلی می‌کند که کمک بزرگی برای تقویت اقتصاد محلی و حفظ فرهنگ‌های محلی کپنهاگ است.

کد خبر 799914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.