رژیم غذایی وحشتناک شیرهای Tsavo در قرن نوزدهم فاش شد

پژوهش‌های جدید با استفاده از DNA باستانی نشان می‌دهد شیرهای Tsavo در قرن نوزدهم علاوه‌بر شکار انواع بازی‌های وحشی، انسان‌ها را نیز به‌عنوان طعمه‌های خود انتخاب می‌کردند، این شیرها در نزدیکی راه آهن کنیا-اوگاندا دست کم ۳۱ کارگر را به‌طرز وحشتناکی کشتند و رازهای ترسناک رژیم غذایی آن‌ها را فاش کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تحقیقات جدید در زمینه DNA باستانی، رازهای پنهان شیرهای معروف قرن نوزدهم را فاش کرده است، این تحقیقات نشان می‌دهد که این شیرها نه‌تنها به شکار بازی‌های وحشی پرداخته‌اند، بلکه انسان‌ها نیز بخشی از رژیم غذایی این گوشت‌خواران بوده‌اند.

گزارش‌های تاریخی حکایت از ترس و وحشت کارگران ساخت راه‌آهن کنیا-اوگاندا داشتند که به دست این شیرها به قتل رسیده بودند و این ماجرا در حال حاضر با تکنولوژی‌های نوین علمی تأیید شده است، شیرهای Tsavo، که در موزه فیلد شیکاگو در ایلینویز به نمایش گذاشته شده‌اند، در قرن نوزدهم به‌ویژه در سال ۱۸۹۸ با شکار کارگران در حال ساخت راه‌آهن، داستان‌های ترسناک و شگفت‌انگیزی را به وجود آوردند.

تاکنون تعداد دقیق قربانیان مشخص نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که حداقل ۳۱ نفر از قربانیان در نزدیکی رودخانه تساوو جان خود را از دست دادند، این افراد به دست سرهنگ جان هنری پترسون، مدیر راه‌آهن، مورد هدف قرار گرفتند و به دست او به قتل رسیدند.

در طول سال‌ها، محققان تلاش کردند تا از طریق بررسی‌های میکروسکوپی، اطلاعات بیشتری از دندان‌های این شیرها به‌دست آورند. در این راستا، هزاران تار موی استخراج شده از حفره‌ای در دندان‌های این شیرها مورد بررسی قرار گرفت. با پیشرفت‌های اخیر در علم ژنتیک، اکنون می‌توان به اطلاعات عمیق‌تری دست پیدا کرد.

ریپان اس. مالیهی، متخصص ژنتیک انسان‌شناسی در دانشگاه ایلینوی، اشاره می‌کند که با استفاده از تکنیک‌های نوین، امکان استخراج و خواندن DNA از ساقه موها به‌دست آمده است، بدون اینکه نیازی به سلول‌های فولیکولی باشد، در این مطالعه محققان توانستند موهای زرافه، اویکس، واترباک، گورخر و حتی انسان را شناسایی کنند.

رژیم غذایی وحشتناک شیرهای Tsavo در قرن نوزدهم فاش شد

نتایج این تحقیقات در مقاله‌ای منتشر شده که در آن به حضور حیوانات وحشی نیز اشاره شده است، علیدا د فلامینگ، یکی از نویسندگان این تحقیق، تصریح می‌کند که هیچ‌گونه نشانه‌ای از وجود حیوانات وحشی در نزدیکی اردوگاه کارگران وجود نداشت.

این سوال پیش می‌آید که آیا این شیرها در مناطق وسیع‌تری پرسه می‌زدند یا اینکه در گذشته جنگل‌های وحشی در منطقه تساوو وجود داشته‌اند، این تحقیق همچنین به مسئله DNA انسان اشاره کرده است. اگرچه اطلاعات دقیقی در این زمینه منتشر نشده، اما مالیهی از تمایل برای همکاری با جامعه محلی و نهادهای مربوطه برای بررسی بیشتر DNA انسان خبر داده است.

وی تأکید می‌کند که این امر می‌تواند منجر به تحلیل‌های مفیدی برای درک تاریخچه و طعمه‌های شیرها شود. گراهام کرلی، اکولوژیست و متخصص شیر در دانشگاه نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی، به این نکته اشاره دارد که فهرست گونه‌هایی که DNA آن‌ها در دندان‌های شکارچی باقی مانده، جای تعجب ندارد. او بر اهمیت حفظ نمونه‌های بیولوژیکی تأکید می‌کند تا بتوان در آینده و با پیشرفت‌های علمی جدید، مجدد این داده‌ها را تحلیل کرد، به گفته د فلامینگ، پیام اصلی این تحقیق به جامعه علمی این است که باید از روش‌های نوین برای مطالعه بوم‌شناسی و تاریخچه گونه‌های مختلف، حتی آن‌هایی که منقرض شده‌اند، استفاده کرد.

این تحقیق نه‌تنها به ما درک بهتری از رژیم غذایی شیرهای Tsavo می‌دهد، بلکه نشان می‌دهد که چگونه تکنولوژی‌های نوین می‌توانند در کشف و بازسازی تاریخ طبیعی به ما کمک کنند، در مجموع این دستاوردهای علمی به ما یادآوری می‌کند که حتی پس از گذشت یک قرن از وقایع، اطلاعاتی باورنکردنی در دل زمین و طبیعت باقی مانده است. به‌ویژه در مورد شکارچیان بزرگ همچون شیرها که در تاریخ بشر نقش داشته‌اند و تأثیرات عمیقی بر زندگی انسان‌ها گذاشته‌اند.