راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

شیوه‌های نوین و مشارکتی برای طراحی و ایجاد ساختمان‌ها یکی از راه‌حل‌های مقابله با چالش‌های مسکن در زندگی امروزی است. آلمان و چند کشور دیگر در دهه‌های اخیر راهکاری را ارائه داده‌اند که به مالکان آینده ساختمان این امکان را می‌دهد تا در فرایند طراحی و تأمین مسکن خود مشارکت داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، توسعه‌دهندگان املاک برای پاسخ به تقاضاهای از پیش تعریف‌شده بازار پروژه‌هایی را تعریف و اجرا می‌کنند و به‌ندرت ساکنان آن ساختمان‌ها را در جریان طراحی قرار می‌دهند. یک سیستم توسعه نوظهور در آلمان آغاز شده است که این شیوه نگرش را تغییر می‌دهد و نیازهای ساکنان را به‌عنوان هسته اصلی توسعه‌های جدید در نظر می‌گیرد که باگروپه Baugruppe نام دارد.

سیستم آلمانی Baugruppe رویکردی جایگزین برای توسعه مسکن است که به گروه‌هایی از افراد اجازه می‌دهد تا برای طراحی و ساخت فضاهای مسکونی خود گرد هم‌آیند و محیط‌های زندگی شخصی و پایداری را مطابق با نیازهای خود ایجاد کنند. با تشکیل یک گروه از صاحبان آینده ساختمان و برگزاری جلسات با معماران و پیمانکاران، نیازهای ساکنان مطرح می‌شود تا فضاهایی طراحی شود که برای ساکنان ایده‌آل باشد؛ می‌توان گفت در این سیستم صاحبان املاک به توسعه‌دهندگان تبدیل می‌شوند.

قوانین مشخص و واضحی از ابتدا برای جلوگیری از تضاد و بحث میان ساکنان تعیین شده است و معماران و کارشناسان ساخت‌وساز برای نظارت بر فرایند توسعه ساختمان انتخاب می‌شوند. بسیاری از سیستم‌های مسکن Baugruppe شامل بخش‌های عمومی گسترده است که نیازهای همه ساکنان را برآورده می‌کند و مالکان خصوصی می‌توانند نیازهای شخصی خود را برای واحدهای شخصی مجهز و ایده‌آل مطرح کنند.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

مزایای سیستم Baugruppe

اصول اصلی پروژه‌های Baugruppe شامل همکاری جامعه، سفارشی‌سازی، مقرون‌به‌صرفه بودن و پایداری است که در اصل برای غلبه بر نگرانی‌های مربوط به قیمت ساختمان ظاهر شد. با وجود اینکه نرخ مالکیت خانه در آلمان پایین است اما پروژه‌های جامعه‌محور به‌ویژه در مناطق شهری فرایبورگ و کلن اجرا می‌شود و تعاملات اجتماعی پایدار و جوامع منسجم را تقویت می‌کند.

همکاری گروه‌های مختلف در فرایند طراحی و ساخت، هزینه‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد، چرا که نیازی به در نظر گرفتن حاشیه سود برای توسعه‌دهندگان نیست و علاوه بر آن، روابط اجتماعی میان ساکنان نیز ارتقا پیدا می‌کند. افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی میان جوامع منجر به ارائه راهکارهای سازگار با محیط زیست در جلسات طراحی می‌شود و در نهایت مصالح و تکنیک‌هایی انتخاب می‌شود که آثار زیست‌محیطی ساختمان‌سازی را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از املاک جدید ساخته‌شده برای مالکیت خصوصی در آلمان از توسعه‌های خودساخته تشکیل شده است و تعاونی‌های مسکن همچون توسعه Bougruppe حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد از بخش مسکن را تشکیل می‌دهد. شفافیت مالی این پروژه‌ها به دست‌اندرکاران اجازه می‌دهد تا بودجه را به‌طور کارآمدتر تخصیص دهند و مواد باکیفیت و فناوری‌های پایدار را بر هزینه‌های بازاریابی و اداری ترجیح دهند.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

مشارکت جمعی در فرایند ساخت‌وساز مسکن‌های گروهی، حس هویت و تعلق به جامعه را تقویت می‌کند و وابستگی‌های متقابل را میان آنها تشویق می‌کند تا خانه‌های ایزوله به جوامع یکپارچه تبدیل شود. این پروژه‌ها از طریق اهداف مشترک و حمایت متقابل در طول فرایند ساخت، جامعه را تقویت می‌کند؛ فضاهای مشترک همچون باغ‌ها، کارگاه‌ها یا آشپزخانه‌های مشترک تعامل میان ساکنان افزایش می‌دهد که خود راهی برای ارتقای حس تعلق است.

پروژه‌هایی که با این سیستم اجرا می‌شود، با اجازه دادن به ساکنان برای شکل‌دهی فعال محله‌های خود، به چالش‌های شهری همچون افزایش جمعیت و تخریب محیط‌زیست به‌طور مؤثرتری نسبت به پروژه‌های سنتی تحت مدیریت توسعه‌دهندگان رسیدگی می‌کند. این مدل نوآورانه می‌تواند الهام‌بخش راه‌حل‌های جدید باشد و آینده توسعه شهری را به سمت جوامع فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر هدایت کند. در ادامه به چند نمونه اجراشده موفق از این سیستم اشاره می‌شود.

BIGyard، برلین | آلمان

یکی از نمونه‌هایی که از این سیستم در فرایند ساخت استفاده کرده است توسعه BIGyard در برلین است که توسط ۷۲ شریک با مسئولیت مستقل ساخته شده است. این توسعه شامل امکانات آشپزی عمومی، سونا، باغ داخلی و چهار آپارتمان مهمان است که باغ داخلی ۱۳۰۰ متر مربعی به‌صورت مشترک استفاده می‌شود و فضای کافی را برای تعاملات در اختیار ساکنان قرار می‌دهد. پروژه شامل فضاهای مختلفی از جمله مسکونی، تجاری و اجتماعی است که به تعامل و ارتباط میان ساکنان کمک می‌کند.

واحدهای مسکونی مالکیت خصوصی دارند و طراحی آن‌ها از جمله چیدمان و دکوراسیون مطابق با نیازهای هر مالک و به‌صورت سفارشی انجام شده است. ویژگی‌های مشترک همچون نمای ساختمان‌ها و طراحی باغ توسط معماران با همکاری گروه برنامه‌ریزی شده است. در طراحی و ساخت این پروژه از مصالح سازگار با محیط زیست استفاده شده است که به کاهش اثرات زیست‌محیطی پروژه و افزایش راحتی ساکنان کمک می‌کند.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

Baugruppe House ، پراگ | جمهوری چک

در حالی که اکثر توسعه‌های ساخت اشتراکی با خرید یک قطعه زمین شروع می‌شود، این سیستم برای بازسازی ساختمان‌های قدیمی یا تبدیل یک ساختمان بدون استفاده به مسکن مشترک نیز کارایی دارد. نمونه آن پروژه Baugruppe House است که توسط گروه معماری No Architects در شهر پراگ اجرا شد و حاصل اجتماع چند خانواده برای خرید یک ویلای سه طبقه در مرکز شهر و تبدیل آن به یک ساختمان اشتراکی با مشارکت مالکان بود.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

ساختمان به‌گونه‌ای بازسازی شد که هر خانواده یکی از طبقات را با چیدمان انحصاری خود در اختیار داشته باشد و طراحی ماژولار این خانه به آن اجازه می‌دهد تا به نیازهای مختلف ساکنان پاسخ دهد. راه‌پله از آپارتمان‌ها جدا شده است تا حریم خصوصی را فراهم کند اما فضاهای موجود در انبار و حیاط از جمله لباسشویی، اتاق فنی و سالن ورزشی مشترک است. گاراژ ساختمان با ساختار پارکینگ دوچرخه و سوله باغبانی جایگزین شده است که زندگی شهری پایدارتر را تشویق می‌کند. استفاده از فضای سبز، نور طبیعی و پایداری محیطی از ویژگی‌های بارز این پروژه است.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

ساختمان اشتراکی نویکولن | آلمان

یکی از مزایای Baugruppe در اختیار داشتن مکان‌هایی است که برای توسعه‌دهندگان غیرجذاب است و امکان مداخلات کوچک‌تر اما سازگارتر در بافت شهری را فراهم می‌کند. به‌عنوان نمونه می‌توان به پروژه توسعه‌ای اشاره کرد که توسط ۱۵ خانواده در مرکز نویکولن آلمان طراحی و به کمک گروه معماری IFUB اجرا شد و یکی از آخرین ساختمان‌های باقیمانده در این دهکده را به یک مسکن دوستانه و سازگار با محیط زیست و در عین حال مدرن تبدیل کرد.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

از آنجای که ساکنان ساختمان به‌طور مستقیم در فرایند طراحی درگیر بودند، ویژگی‌های زیست‌محیطی همچون منابع انرژی تجدیدپذیر، طراحی غیرفعال خورشیدی و مواد پایدار در اولویت طراحی قرار گرفت تا ردپای اکولوژیکی ساختمان را کاهش دهد و محیط زندگی سالم‌تری برای ساکنان ایجاد شود.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

مسکن اجتماعی Kalkbreite، زوریخ | سوئیس

پروژه تعاونی Kalkbreite در زوریخ یک پروژه مسکونی و اجتماعی است که به‌عنوان یک نمونه موفق از توسعه مسکن اجتماعی شناخته می‌شود. این پروژه نشان‌دهنده رویکردی نوآورانه در طراحی و زندگی اجتماعی است و شامل ترکیبی از فضاهای مسکونی، تجاری و فرهنگی است که بر اساس اصول پایداری طراحی شده است. پروژه تعاونی Kalkbreite به‌عنوان یک سازه چوبی هیبریدی ساخته شده است که بر کاهش مصرف انرژی تمرکز دارد و در عین حال حمل‌ونقل عمومی، باغ‌ها و امکانات عمومی را نیز ارتقا می‌دهد.

واحدهای مسکونی به‌صورت گروهی طراحی شده است تا حس جامعه‌پذیری و تعامل بین ساکنان را افزایش دهد؛ وجود بالکن‌ها و گذرگاه‌های مشترک به ساکنان امکان روبه‌رو شدن و تعامل بیشتر را می‌دهد. فضاهای مشترکی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی طراحی شده است که شامل سالن اجتماعات، کارگاه‌ها و مناطق بازی برای کودکان است. باغ‌های مشترک و بام‌های سبز به ساکنان این امکان را می‌دهد که به طبیعت نزدیک‌تر و از آن بهره‌مند شوند و در عین حال به پایداری ساختمان کمک می‌کند.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

سیستم پنل‌های خورشیدی و جمع‌آوری آب باران به کاهش هزینه‌های انرژی و ارتقای پایداری کلی پروژه کمک می‌کند. واحدهای مسکونی به‌گونه‌ای طراحی شده است که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و ساکنان بتوانند بنا به نیازهای خود فضای داخلی را تغییر دهند و به سلیقه شخصی خود نزدیک‌تر کنند.

راهکار نوین آلمان برای ساخت و سکونت مشترک در دنیای امروز

کد خبر 799562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.