روایت زنانی که به نام حیا و عفت جاودانه شدند

گوهر وجود زن با صفاتی همچون حیا، عفت و پاکدامنی بیشتر خود را نمایان می‌کند و چه بسیار زنانی بوده‌اند که در طول تاریخ کشورمان با این ویژگی‌ها نامشان مزین و ماندگار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، تاریخ کشورمان را که ورق بزنید در هر برگی از آن نامی از زنان با حیا و عفت را مشاهده می‌کنید که با آراستن خود به این ویژگی‌ها، نامشان جاودانه شده است، زنانی که در هنگامه مرگ هم در مقابل عفت و پاکدامنی سر تعظیم فرود آورده‌اند.

خطه کردستان زنان عفیف بسیاری را در دل خود پرورانده است، آنجا که وقتی به واقعیت زندگی این زنان پی می‌بریم، وجودشان در تاریخ کردستان مایه فخر و مباهات است.

«پروین محمدی» یکی از همین زنان است، او سال ۱۳۹۴ در روستای «یمینان سفلی» در ۳۵ کیلومتری شهر سنندج زندگی می‌کرد.

غلبه عفت زن کُرد بر شعله‌های آتش

ماجرا از این قرار است که در فصل بهار به همراه دو فرزند و همسرش به باغ خود می‌روند، پس از اندک مدتی به خانه‌باغ مراجعه و مشغول پخت و پز می‌شود.

گاز نشت می‌کند و در یک چشم برهم زدن آتش و دود همه جا را فرا می‌گیرد، در و پنجره‌ها بر روی او و فرزند ۱۸ ماهه‌اش قفل شده و او توان خارج شدن از خانه را ندارد.

نزدیکان و همسایه‌ها از راه می‌رسند و درب را می‌شکنند تا او بیرون بیاید، در این هنگام دیگر لباس‌های تن او همه در آتش سوخته و چیزی از آنها باقی نمانده است، دستش را بر روی سرش می‌گذارد تا موهایی که چیزی از آن باقی نمانده را بپوشاند و به مردمی که برای کمک کردن آمده‌اند می‌گوید، من را نگاه نکنید.

مجدداً به داخل آتش و دود برمی‌گردد و از داخل کمد لباسی کُردی را بیرون آورده و تنش می‌کند و بعد بیرون می‌آید.

او را به همراه فرزندش برای مداوا به بیمارستان تبریز انتقال می‌دهند و با ۸۵ درصد سوختگی در آنجا بستری می‌شود اما اجل مهلت نمی‌دهد و به همراه دختر ۱۸ ماهه‌اش بعد از ۱۵ روز، فوت می‌کنند.

این‌ها را یکی از شاهدان عینی ماجرا برای ما بازگو کرد و گفت که قرار است مستند زندگی این بانوی کردستانی تا پایان امسال ساخته شود.

روایت زنانی که به نام حیا و عفت جاودانه شدند

بانوی مریوانی که جانش را در راه عفاف و پاکدامنی از دست داد

«شلیر رسولی» نیز یکی از دیگر از بانوان باعفت منطقه کردستان است که از دو سال پیش نام او بر سر زبان‌ها افتاده و آوازه پاکدامنی او مرزها را درنوردیده است؛ اگرچه که وجودش دیگر در میان ما نیست و ساکن سرای باقی شده است.

همسر این بانوی مریوانی اینگونه ماجرا را شرح می‌دهد که بامداد یکی از شب‌های شهریور سال ۱۴۰۱ مرد همسایه به بهانه اینکه همسرش مریض است و از هوش رفته، درب خانه آنها را می‌کوبد و از شلیر درخواست کمک می‌کند، در آن زمان او (همسر شلیر) برای کار در عراق حضور داشته است.

شلیر هنگامی که وارد خانه همسایه می‌شود پی می‌برد که زن او در خانه نیست و همه اینها یک نقشه بوده تا او را به داخل خانه بکشاند و به اهداف شوم خود دست یابد.

شلیر به دنبال راه فراری می‌گشته است تا اجازه دست درازی به خود را به این مرد پلید ندهد، اما مرد همسایه همه درب‌ها را قفل کرده و او به ناچار به سمت پنجره فرار می‌کند، با توجه به مقاومتی که از خود نشان می‌دهد و پس از درگیری با مرد همسایه، سرانجام از پنجره طبقه دوم این خانه به پایین سقوط می‌کند.

شلیر را با آمبولانس به بیمارستان کوثر سنندج منتقل می‌کنند اما پس از گذشت سه روز به دلیل ضربه مغزی ناشی از این حادثه، جان به جان آفرین تسلیم می‌کند و همسر و دو فرزند دختر و پسرش را تنها می‌گذارد.

مرد همسایه دستگیر می‌شود، اما این اتفاق موجی از خشم و عصبانیت را در شهر مریوان به راه انداخته و همه خواهان قصاص این مرد شیطان صفت هستند که سرانجام حکم قصاص او نیز در مردادماه سال جاری صادر شد.

روایت زنانی که به نام حیا و عفت جاودانه شدند

بانوی شهید راه عشق به خانواده و همسر

«فاطمه اسدی» نیز یکی دیگر از بانوان وفادار و پاکدامن کردستانی است که داستان مظلومیت و نحوه شهادت او پس از ۳۷ سال، در سال ۱۴۰۰ با تفحص پیکر او از دل خاک دوباره سر باز کرد و به عنوان نخستین زن شهیده تفحص شده در کشورمان شناخته شده است.

سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اینگونه ماجرای زندگی این بانوی رشید کُرد را برای ما بازگو می‌کند که همسر این بانوی کُرد مقنّی بوده و دو روز برای کندن چاه به سپاه حسین آباد دیواندره می‌رود که اسیر نیروهای یکی از گروهک‌های معاند نظام می‌شود.

این بانوی ۲۳ ساله، پس از اسارت همسر برای صیانت و عشق به خانواده و آزادی همسرش، به دل دشمن می‌زند و با داشتن یک دختر سه ساله و یک پسر شیرخواره به مقر دشمن رفته و آزادی همسرش را طلب می‌کند.

از شهیده اسدی ۲۰۰ هزار تومان برای آزادی همسرش طلب می‌کنند و او با فروختن گوسفندان، این پول را تأمین می‌کند تا بهای آزادی شوهر را فراهم کند، اما پس از یک ماه شکنجه، ناجوانمردانه او را در پاییز سال ۱۳۶۳ به شهادت رسانده و در کوه‌های همان منطقه خاک می‌کنند.

پسر شیرخواره این شهیده بزرگوار هم پس از شهادت مظلومانه مادر و اسارت پدر به دلیل بی‌سرپرستی و عدم رسیدگی وفات می‌کند، اما دختر او در حال حاضر تشکیل زندگی داده و در شهر سنندج زندگی می‌کند.

پیکر شهیده فاطمه اسدی در سال ۱۴۰۰ پس از ۳۷ سال تفحص شد و در بارگاه امامزاده هاجر خاتون (خواهر گرامی امام رضا (ع)) در شهر سنندج به خاک سپرده شد.

روایت زنانی که به نام حیا و عفت جاودانه شدند

تاریخ کردستان مملو از داستان‌های رشادت، ازخودگذشتگی، وفاداری، حیا و عفت و پاکدامنی بانوانی است که نام و یادشان تا ابد در دل مردم زنده خواهد بود.

ضرورت انتقال فرهنگ اصیل کشورمان به نسل جوان

عباس رهبری، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر نتوانیم فرهنگ اصیل جامعه کشور خودمان را به نسل آینده منتقل کنیم آن‌ها مجبور هستند فرهنگ یک جامعه دیگر را برای خودشان ملاک قرار دهند و زنان دیگری را به عنوان الگو برای خودشان انتخاب کنند.

وی می‌افزاید: زن موفق فردی است که در اطراف خودش اثرگذار باشد، این تأثیر می‌تواند محدود به خانواده باشد، می‌تواند محدود به شهر، محل یا روستایش باشد یا اینکه بتواند در یک جامعه وسیع‌تر اثرگذاری خودش را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان ادامه می‌دهد: زن اثرگذار، زنی است که بتواند تفکرات و ویژگی‌های فرهنگی جامعه را تبیین کند و به زیبایی بتواند این کار را انجام دهد.

رهبری اضافه می‌کند: بدانید مردها بدون زنان موفق هیچوقت موفق نیستند و اگر مرد موفقی می‌بینید مطمئن باشید زنی موفق، توانمند و آگاه در کنار او بوده و او را راهنمایی کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی از زنان موفق در دوران هشت سال دفاع مقدس دوشادوش مردان جنگیدند، فعالیت کردند و کم نیستند از این شیرزنانی که اکنون نمونه آن‌ها را هم داریم.

جایگاه زن در غرب چیست؟

این استاد دانشگاه می‌گوید: اما جایگاه زن در غرب چیست؟ جامعه غرب با توجه به ساختارهای فرهنگی و قوانین خودشان، برای زنان جایگاهی را تعریف کرده است و می‌بینیم که در بعضی از مکان‌ها یا بعضی از کشورها آن جایگاه واقعی را به زن‌ها نداده‌اند، برخلاف فیلم‌هایی که ما عمدتاً می‌بینیم.

رهبری تصریح می‌کند: اینکه چرا فقط مسئله حجاب را در ایران مطرح می‌کنند، مگر کشورهای اسلامی دیگر حجاب ندارند؟ بله دارند و بسیار هم قوی‌تر از ما دارند. آیا ادیان دیگر حجاب ندارند؟ خیلی هم قوی‌تر از ما دارند؛ قوم یهود در بعضی از فرقه‌هایش اگر کسی موی همسرشان را ببیند یا صدای همسرشان را بشنود، طلاقش می‌دهند.

وی تاکید می‌کند: آن چیزی که در ظاهر برای ما پخش می‌کنند با آن چیزی که واقعیت دارد کاملاً متفاوت است، اما چرا در جامعه ما این امر اتفاق می‌افتد بخاطر اینکه ما جایگاه واقعی زن را در غیر از ایران نگفته‌ایم و تخیلش را گفته‌ایم چراکه واقعیت‌ها به به جوانان ما گفته نمی‌شود و ما محصور شدیم در اطلاع‌رسانی ماهواره‌ای، چیز دیگری را می‌بینیم و واقعیت‌های آنجا را درک نمی‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان می‌افزاید: در مظهر خلاقیت خداوند تبارک و تعالی عنصر اساسی در تشکیل خانواده در همه قرن‌ها زن بوده و خواهد بود و هر جامعه‌ای که بخواهد رشد کند بدون محوریت زنان توانمند، عاقل، دانا و زنانی که فرهنگ جامعه را رشد می‌دهند، موفق نخواهد شد.

گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 799370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.